logo F1online.skF1online.sk

Wolff prekvapil obranou Sulajema: Vláda tvrdej ruky má svoje výhody

Toto Wolff
© Jiřǐ Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 15:20

Nebudeme si klamať, vláda prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema je nepopulárna medzi šéfmi tímov, jazdcami, vedením Formuly 1 aj fanúšikmi. Pozoruhodné je, že každú z týchto skupín naštval niečím iným. Trochu prekvapivo však v niektorých otázkach našiel cenného spojenca v Totovi Wolffovi.

„A komu tým prospejete?“ znie jedna z najznámejších hlášok sveta filmu v našich končinách. Keď sa vrcholový šéf a biznismen na najvyššej úrovni, ktorým je aj Toto Wolff, dopustí obhajoby muža, ktorému sa snažil postaviť aj jeho pilot ako predseda Asociácie jazdcov veľkých cien, okamžite vás napadne, čo má asi za lubom.

Pozoruhodné je, že Wolff to za posledný rok neurobil prvý raz. „Nemôžete poprieť, že presadzuje vládu tvrdej ruky,“ povedal Rakúšan. „Nikomu nedovolí, aby povedal, čo má robiť. To má svoje výhody.“

Šéf Mercedesu išiel proti prúdu aj v prípade zákazu nadávok, keď sa postavil na stranu jedného percenta fanúšikovskej obce, ktorú urážajú vulgárne vyjadrenia vo vysielačkách. Išlo o natoľko výnimočný zjav, že aj vtedy sa ľudia pýtali, prečo sa Toto rozhodol ísť takto zásadne proti veľkej väčšine fanúšikovskej obce i jazdcov.

„Myslím si, že má správny postoj k vulgarizmom,“ vyhlásil Wolff na adresu Sulajema. „Pre mnohých jazdcov nie je angličtina ich rodný jazyk a keď Francúz alebo Talian kričí do vysielačky na inžiniera: ‚Choď sa poj**ať!‘ a považuje to za normálne, možno je to preto, že to počúval už od čias motokár. Mohlo by ho však poriadne šokovať, keby si tie slová preložil do svojej rodnej reči.“

„Podľa mňa by sa deti mali naučiť, že nesmú ostatných urážať vo vysielačke. Jeho inžinier má doma rodinu, ktorá je veľmi hrdá, že ich otec alebo manžel pracuje s pilotom F1. Nie je pekné, ak naňho jazdec takto vyskočí. Žiaľ, stáva sa to už v juniorských kategóriách,“ dodal Wolff.

Ten vraj neprišiel s týmto stanoviskom, lebo chcel od Sulajema láskavosť. Inšpiroval ho k tomu jeho syn Jack, ktorý začína v motokárach. Paradoxné na tom je, že sa to naučil od Maxa Verstappena, ktorého sa Wolff snaží prilákať do svojho tímu. „Osem-, deväť-, desaťroční chlapci rozprávajú ako profíci. Piloti sú ich vzory, preto si myslím, že je chvályhodné, keď prezident zaujal na túto tému jednoznačný postoj,“ pokračoval šéf Mercedesu.

„Môžeme sa baviť o tom, kde je hranica medzi nadávkou a urážkou. Počas pretekov sme pre jazdcov zároveň uvoľňovacím ventilom. V rýchlosti 300 kilometrov za hodinu idú koleso na koleso a sú fyzicky i mentálne na hrane, potom im povieme, aby boli slušní. O to však nejde. Je v poriadku ak si uľavia, ale nie je v poriadku, keď na niekoho osobne útočia. Práve tam treba nakresliť hrubú čiaru,“ dodal Rakúšan.

Objavil sa názor, že Wolff sa týmto snažil lobovať u Sulajema v čase, keď sa niektoré tímy pokúšali o prehodnotenie technických pravidiel pre pohonné jednotky na rok 2026. Posledné slovo mala v tejto téme FIA a, ako uviedol aj samotný šéf Mercedesu, prezident dokáže autonómne presadzovať svoju autoritu vo všetkých otázkach bez ohľadu na to, či danej veci rozumie, alebo nie.

Súvisiace články

Diskusia