Saudi by radi presídlili McLaren či Aston Martin do Saudskej Arábie | Magazín F1 - F1online.sk

Saudi by radi presídlili McLaren či Aston Martin do Saudskej Arábie

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Pirelli F1 Press Area

Vo Formule 1 máme v súčasnosti desať tímov, sedem ich sídli v Británii, dva v Taliansku a jeden vo Švajčiarsku. Niektorí záujemcovia o vstup do športu by síce radi viedli svoje tímy aj z iných kútov sveta, napríklad z Ameriky alebo dokonca Ázie, ale tieto reči nezmenia nič na tom, že najkvalitnejší personál nájdete v Británii. S takýmito argumentmi však na arabských šejkov nechoďte.

Viete si predstaviť, že by sa taký McLaren presťahoval zo svojho legendárneho sídla v anglickom Wokingu? Legendárne McLaren Technology Centre je dielom legendárneho architekta Normana Fostera, stálo 300 miliónov libier a svojou návštevou ho pri otvorení poctila aj britská kráľovná.

Toto stredisko sa stalo jedným zo symbolov slávnej značky a podobne ako je Maranello spojené s Ferrari, tak aj Woking neodmysliteľne patrí k McLarenu. Niečo také však vykladajte stámiliónovej ponuke. Keď boli arabskí šejkovia dosť bohatí na to, aby si v tímoch ako McLaren alebo Aston Martin zaistili vlastnícky podiel, majú aj dosť peňazí, aby vyrábali Formuly 1 bárs aj na Marse.

„Chceme vytvoriť stredisko,“ povedal pre Motor Sport Magazine prezident Saudskoarabskej automobilovej federácie princ Chálid bin Sultán Ál Faisal.

Na otázku, či by sa niektorý z tímov Formuly 1 mohol presťahovať do Saudskej Arábie, odpovedal: „Presne v to dúfame a presne na tom pracujeme. Dúfajme, že sa nám podarí pritiahnuť jedného z veľkých výrobcov automobilov.“

„So všetkými našimi investíciami do automobilového priemyslu – náš súkromný investičný fond kúpil akcie McLarenu a Aston Martinu – ideme práve týmto smerom. Dúfajme, že sa nám podarí preniesť do Saudskej Arábie sídlo alebo prinajmenšom prilákať ľudí, ktorí k nám pomôžu preniesť výrobu áut a prinesú nám technológie, vďaka ktorým budeme môcť vytvoriť vlastné značky a vlastné duševné vlastníctvo,“ prehlásil Faisal.

Automobilový priemysel predstavuje jednu z kľúčových oblastí, prostredníctvom ktorých chce krajina znížiť svoju závislosť na predaji ropy. Saudská Arábia má dlhodobú zmluvu s Liberty Media a chcela by dokonca organizovať hneď dve veľké ceny, jazdí sa tu aj Formula E, Extreme E a čoskoro by mali pribudnúť MotoGP a WRC.

„Máme 20-ročný program, ktorý dúfajme spustíme na konci roka 2023 alebo na začiatku 2024. Našim cieľom je hostiť medzinárodné podujatia, chceme sa viac angažovať. Chceme inžinierov, chceme mechanikov, chceme vyrábať autá, chceme byť kreatívni,“ hovorí saudský zástupca.

„Naozaj chceme dať svetu šampióna, jazdca, ktorý bude bojovať vo Formule 1 alebo MotoGP. Investujeme vo veľkom do infraštruktúry, do budovania okruhov v Saudskej Arábii. Chceme postaviť akadémie a viac sa zapojiť, chceme saudské tímy so saudskými jazdcami alebo inými pilotmi pretekajúcimi za saudské tímy. Čaká nás ešte dlhá cesta, ale dúfam, že do roku 2030, 2035, 2040 sa nám podarí dosiahnuť naše ciele,“ dodal Faisal.

Centrom tohto úsilia má byť Neom, ohromný projekt nového a ekologicky udržateľného mesta so všetkým, čo ste videli v sci-fi filmoch. Tam sa má nachádzať motoristické centrum a podľa Faisala raz aj sídlo niektorého z tímov F1. McLaren už vykročil a ako zakladajúci člen v inovačnom areáli Oxagon otvorí svoju kanceláriu.

Panuje však pochopiteľná skepsa. Otázne je, či sa toto mesto vôbec podarí vybudovať, nieto doň ešte prilákať zamestnancov z celej Európy. Stačí si spomenúť na slová hviezd Carlosa Sainza seniora a Násira al-Attíju, ktorí z organizovania rely Dakar v Saudskej Arábii neboli nadšení a pripomenuli, že o tieto legendárne preteky je medzi miestnymi minimálny záujem. Podujatie v tejto izolovanej krajine každoročne priláka len hŕstku fanúšikov a záujem oň nemajú ani miestni.

Nič to však nemení na tom, že Saudi sú akcionármi McLaren Group, materskej spoločnosti McLaren Racing, taktiež druhým najväčším akcionárom Aston Martinu, ktorého titulným a najväčším sponzorom je štátom vlastnený koncern Saudi Aramco.