S novými pneumatikami sme si neporadili tak dobre ako súperi, znie z McLarenu
Sezóna 2022 bola v mnohom prelomová. Nové technické pravidlá, nové pneumatiky, nové palivá a zmrazenie vývoja pohonných jednotiek. To sú všetko premenné, ktoré do diania v poslednom roku prehovorili zásadným spôsobom a priniesli sezónu plnú pozitívnych i negatívnych sklamaní. Do druhej skupiny sa istotne zaradil aj McLaren, ktorého stúpajúca krivka sa v poslednom roku zastavila. Podľa najvyššie postavených mužov vo Wokingu sa na tejto skutočnosti významne podieľali nové pneumatiky Pirelli.
Po návrate prísavného efektu boli nové pneumatiky druhým diskusným bodom pred štartom novej sezóny. Z trinásťpalcových sme prešli na osemnásťpalcové a FIA tiež vykročila cestou k úplnému zákazu zahrievacích dečiek.
Samotná sezóna však nepreukázala, že by nové gumy priniesli nejaký zásadný prelom. Minimálne na prvý pohľad to vyzeralo, že sa im každý dokázal dobre prispôsobiť. Realita za oponou však mohla byť odlišná a z McLarenu sa ozvali hlasy, podľa ktorých narobili nové pneumatiky inžinierom vo Wokingu poriadne vrásky.
„Od ich uvedenia sú autá na nových gumách pomerne ostré a predné pneumatiky sú veľmi silné,“ povedal dnes už šéf stajne Andrea Stella, ktorého cituje Motorsport.com. „Predné pneumatiky sú veľmi výkonné, ale čím väčší uhol zatočenia pridáte, tým rýchlejšie sa rozpadajú. V určitej fáze prebieha tento rozpad rapídnou rýchlosťou.“
„Toto je však rovnaké pre všetkých, dokonca aj správy od Pirelli to potvrdzujú. Potom však k vlastnostiam pneumatík musíte pridať vlastnosti áut, ktoré tak trochu zmierňujú základné vlastnosti gúm. A podľa toho, čím viac auto tieto vlastnosti zmierňuje, tým viac ste schopní preskúmať dostupnú priľnavosť v pneumatikách,“ snaží sa Stella vysvetliť problémy, s ktorými sa jeho tím snažil vysporiadať v uplynulej sezóne.
„Rozhodne si myslím, že naše auto má niektoré aspekty, ktoré toto správanie pneumatík nedokázalo dostatočne zmierniť,“ dodal.
Tu prichádzajú na scénu jazdci, ktorí môžu prispieť svojou troškou zmenou jazdeckého štýlu a na základe výsledkov z poslednej sezóny asi neprekvapí, kto si s týmito problémami dokázal poradiť lepšie. „Došlo to do bodu, v ktorom mohli jazdci zohrať rolu a prispôsobiť sa tomu. Dá sa povedať, že v prípade Daniela je okno, v ktorom sa v aute cíti komfortne, o málo užšie než u Landa. Tieto charakteristiky, ktoré som vysvetlil predtým, ho teda ovplyvnili viac. Keď neboli tieto vlastnosti také výrazné, tak bola Danielova výkonnosť celkom v pohode. Akonáhle však boli o niečo exponovanejšie, tak to podľa mňa ovplyvnilo jeho výkon na trati. Na druhej strane sme videli, že Lando bol schopný vyrovnať sa s tým o niečo lepšie,“ vysvetľuje Stella.
„Máte tu teda pneumatiky s určitými základnými vlastnosťami, ktoré vlastnosti auta dokážu zmierniť a navrch toho celého môžu ďalšiu rolu zohrať samotní jazdci,“ dodal.
Svojou troškou prispel do diskusie aj technický riaditeľ stajne James Key, ktorý pôsobí dojmom, akoby mu kvôli novým osemnásťpalcovým pneumatikám vyrástol na hlave nejeden šedivý vlas.
„Ak mám byť úprimný, mohol by som o tom napísať knihu,“ prehlásil Key. „Interne sme sa o tom bavili snáď donekonečna. Nie je to nič zvláštne a môžeme jasne vidieť, čo sa deje. Pneumatiky majú veľký vplyv a všetci majú rovnaký problém.“
„Je to skutočne o tom, ako dobre dokážete tento vplyv zmierniť. Absolvovali sme dlhé rozhovory o tom, či za to môže nejaká časť našich nastavených procesov alebo sú to nástroje, kvôli ktorým sme o niečo viac vystavený týmto javom?“
„Môžete argumentovať, že niektoré aspekty správania nášho tohtoročného monopostu sú podobné tým minuloročným, ale sú tu tiež niektoré, ktoré vlani neboli prítomné. Nie je to teda tak, že by sme zostali zaseknutí pri riešení rovnakého problému. Naše auto jednoducho určité vlastnosti pneumatík nezmierňuje do takej miery ako u ostatných. A práve o tom sme diskutovali, takže si myslím, že z mechanického hľadiska sme urobili všetko, čo sa dalo,“ dodal Key.