logo F1online.sk

Mohol Jordan získať v roku 1999 šokujúci titul?

Heinz-Harald Frentzen na VC Talianska 1999
© Twitter/F1
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl26. 12. 2022

Spomínate si ešte na tím Jordan, známy charakteristikou žlto-čiernou farebnou kombináciou? Britská stajňa, vlastnená extravagantným Eddie Jordanom, mala v roku 1999 jedinečnú šancu zapísať sa do histórie. Málokto si na ňu ešte dnes spomenie, no mohla to byť jedna z najväčších senzácií dejín modernej F1.

Prenesme sa do roku 1999. V závere 90-tych rokov 20. storočia zvádzali bitku o titul McLaren a Ferrari. Dramatická sezóna 1999 však do súboja o najprestížnejšiu trofej priniesla pilota z tímu, od ktorého to nikto neočakával.

Bol to tím Jordan, ktorý len tesne predtým získal svoje vôbec prvé víťazstvo, a to v daždivom Belgicku 1998. Žlto-čierne monoposty boli poháňané pohonnou jednotkou Mugen-Honda, jazdeckú dvojicu tvorili Nemec Heinz-Harald Frentzen a majster sveta z roku 1996 Damon Hill, ktorý však už bol na sklonku kariéry.

Potenciál auta dokázal naplno využiť len Frentzen, ktorý sa nečakane zaplietol do bitky o titul. McLaren s Ferrari pritom boli z pohľadu čistej rýchlosti v inej lige, no zrážali ich vlastné chyby či v prípade Scuderie vážna nehoda Michaela Schumachera zo Silverstone, kde si zlomil nohu a vynechal šesť pretekov.

„Mali sme skvelé auto a šťastné Frentzenove nastavenie auta, ktoré zostávalo rovnaké, no fungovalo kdekoľvek. Akurát v Monaku sme monopost trochu zmäkčili. Frentzen bol v skvelej forme a všetko mu vychádzalo,“ zaspomínal si James Key, súčasný technický riaditeľ McLarenu, ktorý v tom čase pôsobil v Jordane.

Mika Häkkinen ako obhajca titulu doplácal v roku 1999 na technické zlyhania monopostu i vlastné chyby. Havaroval v Imole a z prvého miesta po jazdeckom zaváhaní vypadol v Monze, len štyri podujatia pred koncom.

Frentzen jeho vypadnutie dokonale využil, v Monze vyhral a reálne sa zamotal do bitky o titul v Pohári jazdcov.

Do konca zostávali tri podujatia a do Nürburgringu prichádzali piloti v tomto poradí:

  1. Mika Häkkinen (McLaren) 60 bodov
  2. Eddie Irvine (Ferrari) 60 bodov
  3. Heinz-Harald Frentzen (Jordan) 50 bodov
  4. David Coulthard (McLaren) 48 bodov

Len si pripomeňme, že v tom čase bodovalo len prvých šesť pretekárov v kľúči 10-6-4-3-2-1. V Nürburgringu získal Frentzen pre Jordan historicky druhú pole position a najlepšie sa orientoval v premenlivých podmienkach. Kým konkurenti Häkkinen s Irvineom zbytočne zastavili pre mokré pneumatiky, pilot Jordanu zostal na suchých a smeroval k víťazstvu.

Ak by sa mu to podarilo, mohol by sa buď výrazne priblížiť, alebo dokonca aj priamo vyrovnať bodový zisk Häkinnena s Irvineom, ktorí jazdili hlboko v poli. Prišla však jedno z najkurióznejších a zároveň najsmutnejších vypadnutí v moderných dejinách nášho športu.

„Myslím si, že sa nám to vtedy naozaj mohlo podariť. Stačí, ak by len zopár vecí dopadlo trochu inak. V Kanade sme v závere prišli o pódium kvôli problémom s brzdami, no a potom prišiel Nürburgring. Heinz-Harald tam stlačil nesprávny gombík na volante, čo nás stálo možné víťazstvo,“ pokračoval James Key v spomínaní na rok 1999.

Čo sa teda stalo? Frentzen vyšiel zo zastávky v boxoch a hneď odstavil auto v prvej zákrute. Podľa portálu The-Race.com tím tajil príčinu, prečo sa tak stalo. Po čase sa zdá ako najpravdepodobnejšia verzia, že Jordan využíval šikovný a v podstate legálny systém na kontrolu prekĺzavania kolies. Takéto pomôcky pre jazdca boli pritom vtedy oficiálne zakázané.

Systém však bolo potrebné manuálne vypnúť po tom, ako sa pilot rozbehol z miesta, inak auto zhaslo. Paradoxne, rovnaký problém mal v tých istých pretekoch aj Damon Hill po štarte, čo spôsobilo hrôzostrašnú nehodu Pedra Diniza, ktorý urobil v aute salto.

Vtedajší vlastník tímu Eddie Jordan vo svojej knihe po rokoch zaspomínal na tento moment. Podľa neho v ňom nebol ´namočený´ len pilot, no aj jeho inžinier Sam Michael. „Vždy, bez výnimky, by Sam povedal Heinzovi: ‘Stlač gombík zrušiť, stlač gombík zrušiť.’ Bolo to ako pripomienka. V tomto prípade mu len povedal, že má 4,5-sekundový náskok na Ralfa Schumachera, a má to priniesť domov na prvom mieste. Keď som potom videl, ako monopost zastavuje na trati, bol to ten najhorší možný pocit,“ spomínal Eddie Jordan.

V Nürburgringu napokon vyhral Johnny Herbert na monoposte Stewart-Ford. Mimochodom, Stewart sa o rok zmenil na Jaguar, a ako vieme, ten neskôr na Red Bull. Čo sa týka adeptov na titul, tak Häkkinen skončil piaty a Irvine siedmy.

Týmto sa nádeje Jordanu skončili. V Malajzii, ktorá zažívala premiéru v F1, získal len jediný bod za šieste miesto. A ako dobre vieme, v posledných pretekoch v Suzuke vyhral Mika Häkkinen, čím si zaistil obhajobu majstrovského titulu.

Frentzen skončil tretí za Irvineom. „Na chvíľu sme boli všetci v depresii, no nebol na to žiaden dôvod. Jordan skončil tretí, čo je fantastické. Na veľmi krátky časový úsek sme mali záblesk majstrovských nádejí. V športe sme pritom boli menej než desať rokov,“ spomínal Eddie Jordan, ktorý v tom čase dodal nádejné slová. „Azda si rok 1999 budeme pamätať ako ten, ktorý nám dôveru na to, že raz môžeme skutočne bojovať o titul.“

Realita bola iná. Už ďalšia sezóna 2000 znamenala prepad Jordanu. Spomínaný Heinz-Harald Frentzen bol z tímu prepustený počas ďalšieho nevydareného ročníka 2001. Jeho kariéra ešte chvíľu pokračovala v Proste, Arrowse a Sauberi. Jordan postupne výkonnostne klesal, aj keď ešte v Brazílii 2003 dosiahol priam zázračné víťazstvo v podaní Giancarla Fisichellu v pretekoch, ktoré boli poznačené dažďom i tvrdou nehodou Fernanda Alonsa, po ktorej boli preteky predčasne ukončené.

Neskôr sa Jordan zmenil na Midland, ten na Spyker, až napokon na tím Force India. Súčasný Aston Martin je teda jeho nepriamym pokračovateľom.

Súvisiace články