logo F1online.skF1online.sk

Jordan kritizuje modernú Formulu 1. Cnie sa mu za hlukom, ktorý vystriedali “traktory”

Po štarte VC Mexika 2024 – Verstappen, Sainz, Cunoda
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 11. 2024

Svetový šampionát rely WRC v piatok oznámil zaujímavé novinky: Od roku 2025 celkom ruší hybridnú časť pohonných jednotiek a bude pokračovať čisto so spaľovacím motorom. Podobný krok by istotne s otvorenou náručou privítali aj mnohí fanúšikovia Formuly 1. Eddie Jordan sa tým rozhodne netají.

Svetová motoristická rada FIA v piatok odsúhlasila zrušenie 100-kilowattového hybridného systému, ktorý v autách najvyššej kategórie WRC prežil tri sezóny. Nevychádza síce z názorového obratu šampionátu, ale problémov s dodávateľom, ktorý výrazne sprísnil bezpečnostné štandardy, čím predražil šampionát a ohrozil prežitie súkromných tímov. Táto zmena však poukazuje na to, že svetové šampionáty môžu jazdiť aj so spaľovacími motormi a udržateľnými palivami.

“Teší nás, že použitie stopercentne udržateľných palív zostáva základným kameňom záväzkov šampionátu znížiť svoju environmentálnu stopu,” uviedol Xavier Mestelan-Pinon, hlavný komisár FIA pre techniku a bezpečnosť, pričom poznamenal, že nasadzovanie jednotiek od dodávateľa Compact Dynamic “už nie je v najlepšom záujme WRC”.

Tieto novinky zaujali aj fanúšikov Formuly 1, keďže mnohí snívajú o tom, že sa raz naplnia slová Stefana Domenicaliho. Generálny riaditeľ Formuly 1 hovorí, že kráľovná motoršportu by svoju ekológiu skutočne mohla založiť na vývoji udržateľných palív a spolu s nimi prinavrátiť aspoň osemvalcové motory.

Bývalý šéf tímu a formulový pamätník Eddie Jordan by bol azda jedným z najšťastnejších ľudí v padoku. V najnovšom podcaste Formula For Success totiž veľmi ostro skritizoval vedenie Formuly 1 za to, čo spravilo z jeho milovaného športu.

“Achbože, keď ste boli na pretekoch, napríklad v Silverstone, nemuseli ste byť ani na rošte. Stačilo, aby ste boli vonku na tribúne. Keď sa na štarte pretekov rozozvučali tie desaťvalce, uisťujem vás, že zem sa triasla,” zaspomínal si na časy, keď ešte viedol svoj tím, Eddie Jordan. “Zem sa pod vami chvela.”

“Taká energia sa prenášala hlukom, zvukom, cez povrch a prechádzala celým vaším telom. Bol to sex na kolesách. O tomto bol motoršport, a preto som si ho tak užíval,” prezradil 76-ročný Ír.

Formula 1 však musela ísť s dobou. Aby naplnila požiadavky automobiliek a ich ekologické ambície, v roku 2014 zaviedla hybridné turbomotory. Rok 2026 však predstavoval príležitosť spraviť radikálnu zmenu, no šport ju nevyužil. “V týchto časoch sme príliš zbabelí z pohľadu pravidiel aj rôznych iných vecí. Vrátime sa niekedy k desaťvalcom? Pravdepodobne nie.”

Namiesto toho sa bude výkon elektrickej časti pohonnej jednotky ešte zvyšovať, čo si vyžiada aj zväčšenie batérií, pričom ťažké hybridné systémy zostávajú — s výnimkou MGU-H, ktorú už neuvidíme pre jej náročný a nákladný vývoj.

“A spája sa s tým ešte ďalšia vec, ktorá robí veľký rozdiel. Aby sme boli féroví k Lewisovi, Maxovi či Landovi, oni s týmito autami odvádzajú neskutočnú prácu, ale sú to traktory. Sú to traktory. Vážia tisíc kilogramov a sú strašne obézne,” vyhlásil Jordan na margo monopostov, ktoré dnes v skutočnosti vážia 800 kíl. Pred 20 rokmi to však bolo o 200 kilogramov menej.

“Hanba týmto pravidlám, hanba organizátorom a hanba ľuďom, ktorí tak hlboko zakopali dušu Formuly 1. Dovolili, aby sa tento šport dostal do stavu, z ktorého sa už nikdy nemusíme vrátiť. Ja ich za to nenávidím,” odkázal.

Súvisiace články

Diskusia