logo F1online.skF1online.sk

Newey: V roku 2015 vyzeral motor Renault horšie než rok predtým

Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 12. 2022

Vzťah medzi Red Bullom a Renaultom by mohli románopisci adaptovať a potom vydať knižne. Bol by to príbeh o rýchlom vzostupe a páde, no nakoniec nás priviedol k dôležitému poznaniu, že je takmer nereálne, aby zákaznícke tímy, ako ich poznáme z minulosti, mohli siahať až na najvyššie méty. Nikto si toho nebol vedomý viac než geniálny konštruktér Adrian Newey.

Jeho Red Bull slávil medzi rokmi 2010 a 2013 veľké úspechy a monoposty tohto tímu poháňali francúzske motory Renault. Nebolo však žiadnym tajomstvom, a priznal to aj sám technický riaditeľ tímu Adrian Newey, že Red Bull mal záujem o motory Mercedes. Veľký záujem o pohonné jednotky nemeckej automobilky prejavil aj na počiatku hybridnej éry, keď sa vzťah Red Bullu a Renaultu začal rozpadať.

„Majstrovské roky 2010 až 2013 sme všetky odjazdili s motormi Renault V8. S ich inžiniermi sme mali skvelý vzťah,“ povedal pre oficiálne stránky svojho tímu hlavný technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey.

„Podľa mňa je férové povedať, že ich motor V8 nebol najvýkonnejší, ale bol to produkt šitý na mieru nášmu – mali sme niekoľko špecifických požiadaviek, najmä v oblasti výfuku – a Renaultu sa podarilo maximalizovať to, čo sme od motoru potrebovali.“

„Potom však začala hybridná éra a Renaultu sa v prvom roku nepodarilo interpretovať pravidlá tak dobre ako Mercedesu, takže sme boli dosť pozadu,“ spomína Newey.

Mercedes a jeho zákazníci boli v prvej sezóne novej éry, v roku 2014, absolútne neporaziteľní. Konkurentom sa však nepodarilo dotiahnuť ani v rokoch 2015 a 2016 a v tomto období zvlášť zaostával aj Red Bull. V sezóne 2015 vystúpili „červení býci“ na pódium len dvakrát (dvojité pódium v Maďarsku a druhé miesto v Singapure), aj to len na okruhoch nenáročných na výkon pohonnej jednotky. Motor Renault sa pritom na tomto výsledku podpísal zásadným spôsobom.

„V prvom roku akceptujete, že všetci robíme chyby – šasi, motor, nové pravidlá – môžete to urobiť správne, ale môžete sa aj zmýliť. Oni to neurobili správne,“ hovorí Newey.

„V skutočnosti vyzeral byť motor v roku 2015 ešte horší než ten z roku 2014, čo je dosť veľké sklamanie a uvedomíte si, že aj keby ste v dohľadnej dobe odviedli veľkolepú prácu, tak môžete občas uchmatnúť nejaké víťazstvo, no nikdy nezískate titul.“

„Bol to reštart a všetci sme sa museli zmieriť s tým – zvlášť po dominantnej druhej polovici sezóny 2009 a následných štyroch tituloch –, že v dohľadnej budúcnosti bude naša realita vyzerať inak,“ povedal Newey.

Súvisiace články

Diskusia