logo F1online.skF1online.sk

Aston Martin prezradil, prečo mu na preteky nezostávali nové gumy

Sebastian Vettel, zohrieva pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala14. 12. 2022

Ak ste v tejto sezóne sledovali naše strategické ťaháky alebo prehľady zostávajúcich pneumatikových sád pred pretekmi, mohli ste si všimnúť istú anomáliu. Aston Martin ako jediný tím v štartovom poli si na nedeľu nenechával žiadnu novú sadu — pokiaľ mu teda neplánovane nezostala z kvalifikácie. Táto zvláštna stratégia má napokon jednoduché, no zaujímavé vysvetlenie: Britský tím potreboval skúšať zastávky v boxoch.

Žiaden iný tím nepristupoval k víkendu rovnako, a tak nečudo, že “taktika” Aston Martinu zaujala oko nejedného pozorného diváka. Čo sa vlastne na okruhoch dialo? Spravidla na začiatku tretieho tréningu zelené monoposty vyrazili na trať postupne na všetkých sadách, ktoré si chceli odložiť na preteky, no vždy na nich zajazdili jedno jediné kolo.

Čo tým Aston Martin sledoval? Najčastejšie skloňovaná teória sa opierala o fakt, že pneumatiky sú v modernej ére F1 veľmi delikátne a dostať ich do správneho pracovného okna je beh na dlhú trať. Čo ak Aston Martin prišiel na spôsob, ako predĺžiť životnosť pneumatík v pretekoch tým, že ich počas tréningov vystavil jednému teplotnému cyklu pomalého výjazdového kola? Tomuto vysvetleniu nahrával aj fakt, že Aston Martiny v nedeľu skutočne patrili k monopostom s najnižšou degradáciou.

Teória je to pekná, ale v skutočnosti za tým nemusíme hľadať žiadne veľké inžinierske objavy, prezradil výkonnostný riaditeľ Aston Martinu Tom McCullough. Tím vraj potreboval zlepšiť svoje pitstopy.

“Na začiatku roka sme s pitstopmi mali vážne problémy. V pitstopoch sme boli ôsmy, deviaty alebo desiaty najhorší tím. So slabými a nekonzistentnými pitstopmi však nemôžete pretekať strategicky,” vysvetľuje Tom McCullough.

To je pravda, no pravda je aj to, že mechanici od štvrtka do nedele absolvujú niekoľko desiatok tréningových zastávok a nemusia si na ne minúť ani jednu pretekovú zmes. Všetky zastávky totiž trénujú mimo oficiálneho programu.

Tieto tréningy vraj nezaberali. “Zistili sme, že pri tréningoch nie sme takí zlí. Ale akonáhle sa autá prirútia do boxov, najmä v prípade dvojitého pitstopu, tak sme z rôznych dôvodov mali problém. Tak sme sa do toho pustili s tým, že nám pomôže, ak budeme počas súťažných víkendov robiť viac ostrých pitstopov.”

“Častokrát sme ich robili na pneumatikách, ktoré sme v pretekoch ani nepoužili, len aby sme si tú zastávku skúsili. Toto je hlavný dôvod,” ozrejmil 47-ročný Brit, ktorý vo Formule 1 pôsobí už od roku 2002.

A hoci to podľa McCullougha nebol primárny cieľ, v Aston Martine vraj predsa len majú dojem, že na niektorých pretekoch mohlo byť výhodnejšie nasadiť takto “načatú” sadu ako úplne novú.

“Snažíme sa pochopiť tieto zmesi a za niektorých veľmi krajných okolností a na istých tratiach to možno pomáha,” pritakáva McCullough. “Ale nebol to dôvod, prečo sme to robili. Má to svoje plusy a mínusy, ale z hľadiska čistého výkonu chcete štartovať na nových pneumatikách.”

Pneumatikové ťahy Aston Martinu zaujali aj talianskeho dodávateľa, ktorý však opakovane tvrdil, že takéto “zabehnutie” gúm neprináša výkonnostné zisky. Čisto z teoretického hľadiska by však mohol predĺžiť ich životnosť.

“S Aston Martinom som sa o tom veľakrát bavil. Podľa môjho názoru to nie je veľmi užitočné robiť s našimi pneumatikami, so zmesou s takýmito charakteristikami,” hovorí šéf Pirelli Mario Isola. “Ale to je ich voľba, nie je to zakázané, môžu to robiť.”

“Počas kola, keď zabiehate gumu, ju ochudobníte o maximálny grip, no trochu ju zastabilizujete. Ale to závisí od konkrétnej konštrukcie pneumatiky. Ja však poznám náš produkt a vzhľadom na úroveň vytvrdzovania pneumatík by som povedal, že to na ne nemá vplyv,” uzavrel.

Súvisiace články

Diskusia