logo F1online.sk

Brown volá po rozviazaní pravidiel, chce viac slobody v oblasti techniky

Valtteri Bottas, monoposty v parc fermé
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala9. 12. 2022

Formula 1 má eminentný záujem na tom, aby si jednotlivé autá v štartovom poli boli výkonnostne čoraz podobnejšie. Prináša to totiž atraktívnejšie preteky, napínavejšie súboje a s tým prichádza aj divácky záujem. Zak Brown však neschvaľuje spôsob, ako sa o to súčasné vedenie usiluje. Na tímy má vraj pripravené dva biče, hoci by postačil jeden jediný.

Pri vývoji monopostov musia tímy pamätať na dve veci. Auto musí spĺňať technické pravidlá, ktoré sú dnes veľmi obmedzujúce, a na druhej strane sa pri jeho vývoji treba zmestiť do rozpočtového stropu. Formula 1 verí, že takto nastavené pravidlá dokážu postupne zmazať rozdiely medzi tímami a napokon sa o víťazstvá nebudú biť len Red Bully, Ferrari a Mercedesy.

Šéf McLarenu Zak Brown má však pocit, že v súčasnej ére rozpočtových stropov nie je nutné zväzovať ruky aj technickým oddeleniam. “Ak máme rozpočtový strop, tak v rámci neho by sme v skutočnosti mali mať väčšiu slobodu po stránke techniky. Potom by ste videli viac inovácií, viac riskovania. Autá by sa od seba ešte väčšmi odlišovali.”

“Ak máme rozpočtový strop, tak nás vlastne obmedzujú dve veci; všetko musí vyzerať presne takto a nesmiete minúť viac peňazí, než je dané. Zastavme sa rovno pri tých peniazoch a robme s nimi, čo chceme,” vyzýva na zmenu pravidiel americký biznismen.

Brown pridáva aj romantický príbeh o tom, ako dopadla sezóna 2009. Verí, že niečo také by sa mohlo opakovať. “Ja si myslím, že by to prinieslo viac inovácií, ľudia by sa jeden od druhého viac učili. Bolo by to ako s Brawnom a jeho dvojitým difúzorom. Oni vtedy zažili skvelý štart, no koncom roka už boli sily vyrovnané. Myslím si, že to by sa mohlo zopakovať. To je na našom športe fascinujúce.”

Otázka znie nasledovne: Dokázali by konkurenčné tímy v roku 2009 zmazať svoju stratu na Brawn GP, keby sa museli držať aj rozpočtového stropu? Rozviazanie technických pravidiel so sebou prináša riziko: Ak niekto príde s dramaticky iným konceptom, ktorý sa ukáže ako dominantný, tak dobehnúť ho bude veľmi ťažké.

Tímy majú totiž svoj vývoj detailne rozplánovaný tak, aby sa zmestili do predpísaných približne 145 miliónov dolárov. Aj Zak Brown uznáva, že v McLarene boli z toho ku koncu sezóny 2021 dosť nervózni a nemali peňazí nazvyš. Z čoho by McLaren financoval prípadnú nákladnú zmenu konceptu, netušíme.

“Trhalo nám to nervy, pretože sa chcete dostať čo najbližšie k stropu, ako sa len dá. Avšak, ak máte nejakú nehodu alebo sa niečo pokazí, môžete ho prekročiť. Ale na druhej strane v roku 2020 sme si to skúsili nanečisto. Náš finančný riaditeľ požiadal o množstvo objasnení, kládli sme otázky. Federico (Lodi, šéf finančných pravidiel F1) a FIA odviedli excelentnú prácu. Vo veciach bolo jasno a keď sme mali pochybnosti, tak sme sa spýtali,” vysvetlil Brown.