logo F1online.sk

Vettel s ďalšou pračudesnou stratégiou, nakoniec sa rozhodoval sám

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala16. 8. 2020

Ferrari sa opäť strategicky predviedlo. Precíznosť, s akou sa rozhodujú iné tímy, môžu piloti Scuderie konkurencii len závidieť. Sebastian Vettel si musel aj v Španielsku manažovať stratégiu sám. Bolo z toho nakoniec siedme miesto, aj keď mu tím veľmi nepomohol.

Po štarte z jedenástej priečky na stredne tvrdej zmesi sa Vettel zastavil pri svojich mechanikoch prekvapivo skoro, a teda v tom istom kole ako Charles Leclerc, ktorý mal na štarte použité softy z kvalifikácie. Výhoda štartu na mediumkách tak bola razom preč.

Po polovici svojho druhého stintu sa Vettel ocitol na piatej priečke. Svojho inžiniera sa preto spýtal, aké časy od neho chce, aby zajazdil. Podľa Vettelových slov mu inžinier dal pokyn, aby na to zatlačil.

Vettel ale nakoniec nešiel na dve zastávky, ale len na jednu. “Je to jednoduché, už sme nemali čo stratiť,” vysvetľuje Vettel svoje rozhodnutie prejsť na jednozastávkovú stratégiu. “Boli sme na jedenástom mieste, a myslím, že sme sa snažili až do konca pretekov ísť o pár kôl posunutí, takže jasné, že sme sa doťahovali na autá vpredu.”

“Oni zamierili na druhú zastávku, ale ja som sa neponáhľal s tým, aby som ich dobehol. Manažoval som svoje pneumatiky. Potom mi bolo povedané, aby som na to zatlačil, čo som aj spravil. A potom mi povedali, aby som šiel až do konca, alebo teda sa ma spýtali, či by som vedel ísť až do konca,” opisuje vzájomnú komunikáciu Vettel.

Táto otázka Nemca prekvapila, a inžinierovi sa po nej vysmial. V popretekových rozhovoroch s novinármi sa ale zdržal vulgarizmov, ktoré vo vysielačke padli. “Povedal som — no, to ste sa ma mohli spýtať pred troma kolami. Pretože som sa ich párkrát spýtal, aký máme cieľ, ako ďaleko chceme ísť, aby som sa vedel postarať o svoje pneumatiky.”

“Povedal som, že to môžeme skúsiť. Posledných päť kôl bolo naozaj, ale naozaj ťažkých. Pomohlo mi, že som dostal kolo, ak mám byť úprimný. To neplatí vždy, ale dnes to tak bolo. Zariskovali sme to, lebo sme nemali čo stratiť. Nakoniec sa to vyplatilo, ale pred pretekmi sme nemali v pláne odjazdiť 40 kôl na mäkších pneumatikách,” vysvetľoval Vettel.

Vettel získal svoj druhý najlepší výsledok v tomto roku. Po pretekoch bol stále rozladený z toho, ako sa správal jeho monopost. “Stále je to ako na hojdačke. Niektoré časti sú lepšie ako iné. Prvý stint bol pomerne biedny, v tom druhom som cítil, že mám lepšiu kontrolu nad autom. Myslím si, že z mojej strany tu je ešte na čom pracovať.”

Vettel: Musíte mi dať vedieť, ako chcete, aby som jazdil po stránke rýchlosti.
Inžinier: Pridaj.
Vettel: Ako dlho?
Inžinier: Tri kolá. Daj do toho všetko. Bez šetrenia.
(o tri kolá neskôr)
Inžinier: Čo si myslíš o tom, keby sme na týchto pneumatikách šli až do cieľa?
Vettel: Preboha živého! Toto som sa pýtal už predtým. Teraz som už tri kolá na to tlačil.
Inžinier: Rozumiem, len zisťujeme.
Vettel: Ako sa to vezme… Koľko kôl zostáva do konca?
Inžinier: 16 kôl, očakávame, že nám bude chýbať päť kôl.
Vettel: Akú majú rýchlosť ostatní, ktorí zastavili?
Inžinier: 22,6
Vettel: OK, mám pre teba úlohu. 22,6 až do konca — aké mám zajazdiť časy, aby som sa udržal vpredu?
Inžinier: Hneď ti poviem.
Inžinier: 23,4-23,5 až do konca.
Vettel: To zvládnem, to zvládnem. Môžeme to skúsiť, nemáme čo stratiť.