logo F1online.sk

Holandsko vraj pozná Verstappenove dôvody: Pérez v Monaku havaroval naschvál

Sergio Pérez a Carlos Sainz
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala14. 11. 2022

Ukázal Max Verstappen v Brazílii, aký je v skutočnosti sebec, alebo šlo len o odplatu? Holandské médiá majú v tejto otázke jasno. Vzťah Maxa Verstappena k Sergiovi Pérezovi vraj vážne narušila Mexičanova nehoda v Monaku, ktorá mala byť úmyselná.

Max Verstappen v Brazílii neuposlúchol žiadosť tímu, aby v poslednom kole pretekov pustil pred seba Sergia Péreza. Spravil to napriek tomu, že má titul už dávno vo vrecku, že bojoval len o šieste miesto a ani nie o pódium, že ho Pérez pred seba pustil pod podmienkou vrátenia pozície, ak Verstappenovi nevyjde útok na Alonsa.

Keď sa inžinier Gianpiero Lambiase pýtal Maxa Verstappena, čo sa vlastne stalo, zareagoval podráždene. Tímu vraj už všetko vysvetlil a odkázal mu, aby ho už nikdy o nič podobné nežiadal. “Máme v tom jasno?”

Max Verstappen, Christian Horner a prakticky celý Red Bull nechcel prezradiť, čo presne ho tak vytočilo. Dvojnásobný šampión len priznal, že “v minulosti sa niečo stalo” a Martin Brundle na britskej Sky Sports okamžite začal uvažovať, či sa to nemohlo týkať VC Monaka.

Hádanku mal nakoniec rozlúsknuť holandský pretekár Tom Coronel a spolukomentátor ViaPlay. Uviedol, že Sergio Pérez v Monaku havaroval naschvál v zákrute Portier, keď si uvedomoval, že svoj čas už nevylepší.

Tým spôsobil červenú vlajku, ktorá znemožnila ostatným sa zlepšiť, a to vrátane Maxa Verstappena. Mexičan vďaka tomu štartoval z tretieho miesta pred Verstappenom, a nakoniec vyhral, čo vtedy živilo jeho majstrovské nádeje. Nebyť nehody, z víťazstva sa mohol tešiť Verstappen.

Coronelove slová potvrdil aj holandský novinár De Telegraafu Erik van Haren. “Pérez v monackej kvalifikácii havaroval naschvál a neskôr sa k tomu priznal Helmutovi Markovi a Christianovi Hornerovi. Max Verstappen na to nezabudol.”

Čo-to naznačujú aj dostupné údaje z telemetrie. Sergio Pérez na apexe Portier obyčajne nešliapal na plyn, no v danom kole si môžeme všimnúť, že ho zošliapol až na podlahu. Tým sa dostal do hodín a zadnou časťou auta vrazil do bariéry.

Ako to vtedy vysvetľoval Sergio Pérez? “Myslím, že som bol tesne za mojím časom a snažil som sa to dohnať. Ôsma zákruta mi počas kvalifikácie robila problémy.”

“Snažil som sa to teda vystihnúť a pomerne skoro šliapnuť na plyn. Avšak, akonáhle som sa dotkol plynového pedálu, cítil som, že zadné pneumatiky nemajú žiadnu priľnavosť. Trochu som sa s tým hral, a nakoniec som stratil kontrolu,” doplnil Mexičan.

Je na diskusiu, či to mohol spraviť naschvál a či skutočne riskoval poškodenie prevodovky. Dokázať to len s dostupnými dátami z telemetrie je prakticky nemožné. Priznanie by celú vec uľahčilo. Zatiaľ máme k dispozícii len Verstappenovo nezamietavé: “To posúďte sami.”

V každom prípade ak sa Sergio Pérez priznal svojmu tímu, ten to nemohol zvestovať svetu a otvorene prehlásiť, že havaroval naschvál. Ešte stále si pamätáme na Veľkú cenu Singapuru 2008 a zinscenovanú nehodu Nelsona Piqueta ml., ktorá sa prevalila až o rok neskôr. Renault vtedy dostal dvojročnú podmienku diskvalifikácie, “režisér” Flavio Briatore doživotný dištanc, Pat Symonds zas päťročný zákaz činnosti, hoci podmienky trestu následne upravoval súd.

Po škandále s rozpočtovým stropom je prípadné vyšetrovanie Sergia Péreza tým posledným, čo dnes Red Bull potrebuje.