logo F1online.sk

Alpine uspel, Alonso má siedme miesto z Austinu späť

Fernando Alonso
© XPB Images/Alpine Media
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková28. 10. 2022

Po posledných pretekoch v Austine podal Haas dva protesty za technické prehrešky, pričom jeden z nich sa týkal Fernanda Alonsa. Francúzsky tím sa však odvolal, nakoľko protest Haasu prišiel až 24 minút po limite. Vo štvrtok sa preto nakoniec rozhodlo o tom, že španielsky matador o siedme miesto z Veľkej ceny USA napokon nepríde.

Komisári po pretekoch v Texase dospeli k záveru, že Alonsov monopost po zrážke s Lanceom Strollom predstavoval nebezpečenstvo. Španielovo auto bolo po danom incidente poškodené a v priebehu pretekov mu z neho dokonca odpadlo zrkadlo.

Reakcia Alpinu však na seba nenechala dlho čakať. Podľa pravidiel je totiž možné napadnúť výsledky veľkej ceny len vo vopred predpísanom časovom limite, a ten Haas nedodržal. Francúzska stajňa sa preto odvolala. Z toho dôvodu vo štvrtok večer komisári opäť o celej záležitosti rokovali. Pôvodný protest Haasu prehlásili za neplatný, čo znamená, že Alonso sa z pätnásteho miesta opäť dostal na siedmu priečku.

V Alpine samozrejme zavládla spokojnosť. „Tím víta rozhodnutie uvedených komisárov, na základe ktorého sa vozidlu č. 14 obnovuje siedme miesto a šesť bodov z pretekov. Tešíme sa na pokračovanie našej spolupráce s FIA, aby sme zabezpečili zachovanie tej najvyššej kvality pretekania.“

Krátko pred týmto rozhodnutím sa uskutočnila aj tlačová konferencia, kde sa novinári pýtali priamo Alonsa na to, ako to podľa neho dopadne. V tomto smere bol veľkým optimistom. „V nedeľu to pre mňa bolo ako na horskej dráhe. Začínali sme vzadu, potom sme boli na šiestom mieste, mali sme nehodu, opäť sme boli poslední a potom sme napokon skončili siedmy. A večer som sa zrazu ocitol mimo bodov. Celý deň bol ako na hojdačke. A teraz toto, počkajme a uvidíme.“

„FIA sa k nám tento rok správala veľmi transparentne. Myslím si, že nové vedenie, aj s Mohamedom, robí veci trochu inak ako v minulosti. Takže mám plnú dôveru v to, ako rozhodnú. Myslím si, že je tu niekoľko vecí, ktoré sú veľmi jasné a ktoré boli z ich strany urobené zle. Som úplne presvedčený, že nám siedme miesto vrátia. Som v tomto smere veľmi pokojný,“ tvrdil šampión.

Hoci Alpine uviedol, že protestuje len proti načasovaniu protestu Haasu, Alonso poznamenal, že sa súčasne obávajú precedensu, ktorý by vznikol po uznaní jeho trestu. „FIA mi neukazovala čierno-oranžovú vlajku, takže si mysleli, že auto môže bezpečne pokračovať v jazde. Auto prešlo cez parc fermé, ako aj všetkými kontrolnými testami. A potom prišiel protest príliš neskoro. Takže niet pochýb o tom, že to nebolo správne rozhodnutie.“

Rodák z Ovieda zároveň varoval, že ak bude protest Haasu definitívne úspešný, povedie to k tomu, že mnoho ďalších jazdcov bude musieť odstúpiť z pretekov alebo ísť do boxov kvôli poškodeniu. „Ak je toto správne rozhodnutie, vznikne obrovský problém pre budúcnosť F1. Myslím si, že 50, 60 či 70 % áut bude musieť odstúpiť z pretekov, keď budú mať aerodynamické zariadenie, ktoré nie je správne opravené, pretože sa to bude považovať za nebezpečné auto.“

Chaos na pokračovanie

Hlavným bodom sporu o tom, či je penalizácia pre Fernanda Alonsa v poriadku, sa nestali debaty o bezpečnosti alebo nebezpečnosti jeho spätného zrkadla. Túto otázku komisári uzavreli už v Austine. Ako sa ukázalo, namiesto toho opäť pochybili z administratívnej stránky.

Ako už dobre vieme, Haas podal svoj protest 54 minút po zverejnení predbežných výsledkov VC USA, no Medzinárodný športový kódex umožňuje učiniť tak do 30 minút. V nedeľu komisári konštatovali, že i napriek tomu protest prijímajú a budú o ňom rozhodovať. Využili pri tom článok kódexu, ktorý im dáva takúto právomoc v prípade, že z nejakého dôvodu bolo “nemožné” podať protest v pôvodnom termíne.

Práve slovo “nemožné” zohralo kľúčovú úlohu pri proteste Alpinu. V pôvodnom verdikte sme sa nedozvedeli, čo také malo brániť Haasu podať protest v stanovenom čase. Športový riaditeľ Alpinu Alan Permane preto na vypočúvaní zdôraznil, že komisári nemôžu predmetný článok využiť, pokiaľ nie je preukázané, že Haasu niečo bránilo podať protest.

Navyše by muselo ísť o veľmi vážny dôvod, keďže slovo “nemožné” podľa Permana “stanovuje latku veľmi vysoko”. FIA zároveň nemôže svojvoľne oprávniť účastníka veľkej ceny ku konaniu, ktoré by nebolo v súlade s Medzinárodným športovým kódexom.

V konečnom dôsledku aj Haas sa nechal počuť, že by bez problémov dokázal písomne podať protest v 30-minútovom limite. Pochybil vraj zamestnanec FIA na riaditeľstve pretekov, ktorý americkej stajni odkázal, že na podanie protestu bude mať hodinu.

“Dôležitý je fakt, o ktorom pôvodne komisári netušili, že Haas mohol písomne podať protest v rámci 30 minút. To už podľa definície znamená, že nebolo ‘nemožné’ podať protest do 30 minút, preto pôvodný protest nemal byť prijatý,” vysvetľujú komisári.

Verdikt je teda jednoznačný: FIA nemala prijať protest Haasu, a tak Fernando Alonso nemal dostať penalizáciu. Komisári ho síce uznali vinným, no pre chybu zástupcu riaditeľstva pretekov, jeho mylnú informáciu a následné prijatie protestu proti Medzinárodnému športovému kódexu Alonso získal svoje siedme miesto späť.

Dnes tak už vieme, že Alonsove obavy sa nepotvrdili. Treba však dodať, že komisári vo svojom zdôvodnení zároveň uviedli, že sú znepokojení tým, že Alonsovi bolo umožnené zostať na trati s uvoľneným zrkadlom, ktoré následne odpadlo. Dôrazne preto odporúčajú zaviesť postupy na monitorovanie takýchto záležitostí a informovanie tímov prostredníctvom rádia alebo čierno-oranžovej vlajky. Okrem toho prezident FIA inicioval preskúmanie používania čierno-oranžovej vlajky.

Pekne to zhrnul novinár Chris Medland pre motorsportmagazine.com: “Haas protestoval, pretože mal pocit, že riaditeľstvo pretekov nie je konzistentné a neuplatňuje pravidlá tak, ako by malo. Alpine teraz protestuje, pretože má pocit, že riaditeľstvo pretekov nie je konzistentné a neuplatňuje pravidlá tak, ako by malo. Vlani v decembri Michael Masi prišiel o svoju prácu, pretože nebol konzistentný a neuplatňoval pravidlá tak, ako by mal. Aj keď v inom rozsahu, ale predsa, čo sa vlastne zmenilo?”

Súvisiace články