logo F1online.sk

Horner: Strop sme neprekročili, nič sme nezískali. Na rozdiel od iných všetko zverejníme

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 10. 2022

Sobotňajšia tlačová konferencia patrila medzi vrcholy víkendu v Austine. Pred mikrofónom sa totižto konečne objavil šéf Red Bullu Christian Horner, ktorý mal odpovedať na otázky týkajúce sa údajného prekročenia rozpočtového stropu. Červení býci naďalej trvajú na niekoľkých veciach. V roku 2021 strop neprekročili a z výkonnostného hľadiska z celej veci už vôbec neprofitovali.

Red Bull Racing čelí vážnemu obvineniu. Podľa výsledkov vyšetrovania Medzinárodnej automobilovej federácie ako jediný tím z padoku prekročil rozpočtový strop. Žargónom tvorcov pravidiel šlo o “menej závažné” porušenie — okrem neho existuje ešte “závažné” pri prekročení rozpočtu o viac než päť percent —, no stále netušíme, čo to presne znamená v reči čísel.

Prvotné informácie hovorili o štyroch či siedmich miliónoch. V piatok však viaceré zdroje vyrukovali so sumou 1,8 milióna dolárov a portál racingnews365.com dokonca podrobne rozpísal, čo sa malo podpísať pod týmto prekročením.

Keďže pravidlá ohľadom rozpočtových stropov sú stále “v plienkach”, ani Red Bull a FIA nedospeli k rovnakým číslam. Christian Horner v sobotu trval na tom, že jeho tím pracoval v súlade s pravidlami a uviedol, že sporná čiastka sa má v skutočnosti pohybovať na hranici 200-tisíc.

Je však samotná suma naozaj taká dôležitá, ak by bola Red Bullu uznaná vina z prekročenia stropu? Ak máme brať finančné pravidlá rovnako vážne ako športové či technické, nemalo by záležať na tom, či bol strop prekročený o päť dolárov alebo o päť miliónov. Buď ste pravidlá dodržali, alebo porušili. Len si spomeňme, že Lewis Hamilton bol diskvalifikovaný z kvalifikácie na VC Sao Paula 2021 pre 0,2 milimetra.

Finančné pravidlá sú však predsa len o čosi komplikovanejšie a ich rôznych interpretácií je ako maku. Preto momentálne nevieme jednoznačne vyhlásiť, že Red Bull finančné pravidlá skutočne porušil. Červení býci majú totiž svoje argumenty, ktoré nie sú úplne bezzubé.

Christian Horner sa na sobotňajšej tlačovej konferencii pokúsil načrtnúť, v čom je vlastne problém. Podľa neho FIA niektoré položky zahrnula do rozpočtového stropu, hoci podľa výkladu pravidiel červených býkov mali byť z neho vyňaté.

“Musíme sa pozrieť na to, ktoré náklady sú v tejto veci relevantné, ktoré majú byť zahrnuté do rozpočtového stropu a ktoré nie. A tu prichádza na rad rozdiel v interpretáciách,” pustil sa do vysvetľovania Christian Horner. “Podľa nášho názoru všetky relevantné náklady sme zahrnuli do rozpočtového stropu.”

“Samozrejme, momentálne diskutujeme s FIA o tom, ktoré to sú náklady a aké nastali potenciálne poľahčujúce okolnosti. Z operačného pohľadu a ani z pohľadu vývoja sme však vôbec neprofitovali z toho, ako sme pristúpil k rozpočtom ani v roku 2021, ani v roku 2022,” zdôraznil šéf Red Bullu.

Jednou zo spomenutých poľahčujúcich okolností môže byť zamietnutie žiadosti o poníženie daňovej povinnosti Red Bullu za rok 2021, ktorú sme spomínali v piatkovom článku v súvislosti s údajným výpisom oblastí, v ktorých sa Red Bull a FIA nedokážu dohodnúť. V tomto prípade má ísť o približne 1,4 milióna dolárov.

“Naše podanie bolo výrazne pod rozpočtovým stropom,” pokračoval Horner. “Očakávali sme, že niektoré veci by potenciálne mohli byť napadnuté alebo objasnené, keďže ide o úplne novú sadu pravidiel. Nám však boli veci jasné na základe interpretácií externých, profesionálnych účtovníckych firiem, ktoré sa zaoberali tým 52-stranovým dokumentom.”

“Kategoricky odmietame, že by sme získali nejakú výhodu v roku 2021, 2022, 2023 alebo 2024, či nebodaj v roku 2026, ako to tvrdia niektoré tímy. To je čistý nezmysel,” vyhlásil suverénne.

Konkurenčné tímy v uplynulých dňoch prezradili, že FIA sa na nové finančné pravidlá predsa len poctivo pripravovala. Každý mal možnosť si nanečisto skúsiť prejsť auditom, ktorý ich tento rok čakal naostro.

Red Bull tvrdí, že vlani zaslal potrebné dokumenty FIA, aby si preveril, či pravidlá pochopil správne. Tu mal nastať problém. “Nedostali sme žiadnu spätnú väzbu ani odkaz, že by sme niečo robili proti pravidlám. V marci sme preto podali naše výsledky a až do septembra sme o nich nepočuli ani slovo. To je dlhá doba. Pravidlá navyše ukladajú FIA povinnosť viesť tímy a starať sa o efektívne dodržiavanie pravidiel.”

Retrospektívna zmena pravidiel

Christian Horner tvrdí, že súčasťou podania odoslaného FIA je aj dokument obsahujúci 75-tisíc riadkov. Na každom z nich je jedna položka, ktorú Red Bull v sezóne 2021 potreboval na svoje fungovanie. Niektoré z nich patria pod strop, iné sú z neho vyňaté.

“V týchto podaniach je obrovské množstvo údajov. Je prirodzené, že počas prvého roka platnosti veľmi komplikovaných pravidiel sa nedá zvládnuť všetko, je to takmer nemožné. Preto sa objavili isté interpretácie pravidiel, iné tímy si ich možno vyložili inak,” hľadá vysvetlenie toho, prečo zvyšných deväť tímov nemalo s výškou stropu žiadny problém.

FIA v júni retrospektívne zmenila pravidlá ohľadom náhradných dielov, ktoré v pretekoch nikdy neboli použité. Tie po skončení sezóny Red Bull posunul oddeleniu marketingu a promočných aktivít, ktoré ich môže použiť napríklad v rámci demonštračných jázd. Red Bull na tento fakt doplatil viac ako iní, keďže je známy tým, že podobné aktivity organizuje oveľa častejšie ako väčšina jeho konkurentov, ktorí sa náhradných dielov pravdepodobne zbavili.

Náklady na výrobu týchto komponentov mali byť najskôr vyňaté, no FIA napokon rozhodla, že ich predsa len zahrnie. “Avšak, takáto zmena mala obrovský vplyv na naše podanie. Keby sme mali možnosť upraviť naše podanie, pristúpili by sme k tomu úplne inak. Toto pravdepodobne ovplyvnilo niekoľko tímov.”

Žiadne ututlávanie

Nemecké médiá prišli v nedeľu nadránom s informáciou, že Red Bull už pozná svoj trest, keďže sa na ňom dohodol s FIA. Z úcty k Dietrichovi Mateschitzovi ho však spoznáme až o niekoľko dní.

Christian Horner v sobotu ubezpečil, že verejnosť sa dozvie, v čom konkrétne nastal problém. Red Bull vraj nič nebude ututlávať ako Ferrari, ktoré malo v roku 2019 (ne)podvádzať pri pohonných jednotkách.

“Celá vec by mala prebehnúť transparentne. Nedočkáme sa žiadnej súkromnej či tajnej dohody, čo je veľký rozdiel oproti predchádzajúcim prípadom,” odkázal Christian Horner. “Dúfal som, že to uzavrieme ešte pred týmto víkendom. Teraz dúfam, že to vyriešime počas neho. Ak sa to nepodarí, proces pokračuje pred Rozhodcovským výborom pre rozpočty a následne máme k dispozícii aj Medzinárodný odvolací súd FIA.”

“Mohlo by sa to ťahať ďalších šesť až deväť mesiacov, čo nemáme v úmysle. Rok 2021 chceme uzavrieť. S FIA sme viedli niekoľko konštruktívnych rozhovorov a dúfam, že v blízkej budúcnosti dospejeme k uzavretiu tejto veci,” doplnil.