logo F1online.skF1online.sk

Häkkinen: Tento titul je ďalším dôkazom Neweyho brilantnosti

Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala16. 10. 2022

Bude sa Red Bull tešiť zo zisku konštruktérskeho titulu už na ďalší víkend v USA? Toto je otázka, ktorá sa teraz stane jednou z nosných tém VC USA, no zároveň je to otázka, ktorá dokladuje genialitu Adriana Neweyho a jeho tímu inžinierov. Britský konštruktér to totiž opäť dokázal; aj po zmene pravidiel postavil monopost, ktorý je najlepší v štartovom poli.

V úvode sezóny mal Red Bull ešte niekoľko problémov, ktoré musel vyriešiť, vrátane príliš ťažkého monopostu. Postupne sa však tieto muchy darilo odstraňovať, inžinieri tiež vyladili nedotáčavosť monopostu a Max Verstappen sa ocitol ako vo svojom živle. Aj s jeho výrazným prispením bude továreň v Milton Keynes odchádzať na zimnú prestávku s majstrovskou trofejou, no v prvom rade by sa mal Red Bull poďakovať svojim konštruktérom.

Mika Häkkinen si to uvedomuje. Vo svojom stĺpčeku pre Unibet vyzdvihol genialitu Adriana Neweyho. “Som z toho veľmi šťastný kvôli technickému riaditeľovi Red Bullu Adrianovi Neweymu. To vďaka jeho práci som mal v McLarene monoposty, s ktorými som získal moje dva tituly majstra sveta, a aj po toľkých rokoch stále vyhráva s Red Bullom.”

“On je skutočne najúspešnejším konštruktérom v histórii Formuly 1. Aj keď viem, že má skvelý tím plný inžinierov, ktorí s ním pracujú, jeho vodcovstvo v technickej oblasti je skrátka brilantné,” potľapkáva po pleci Neweyho. “Dokonca aj počas rokov dominancie Mercedesu bol Red Bull stále konkurencieschopný. Je úžasné sledovať, ako Adrianov tím využil zmenu pravidiel na zisk ďalšieho titulu. Gratulujem mu.”

Hovorí sa, že vo Formule 1 sa o 90 percent úspechu stará tím. Ak konštruktéri postavia skvelé auto, využitím futbalovej terminológie by sme mohli povedať, že úlohou jazdca je len trafiť loptu do odkrytej brány. Ani to sa však nepodarí každému, keďže tú istú loptu sa snaží trafiť aj váš tímový kolega, ktorý má obuté rovnaké kopačky.

V tomto smere Max Verstappen deklasoval Sergia Péreza, no nielen jeho. Podľa Miku Häkkinena bol o triedu lepší ako zvyšok štartového poľa. Ukázalo sa to aj v Japonsku. “Mal neuveriteľný štart. Vyzeralo to, akoby sa Charles dostal do vedenia, ale Max mal obrovské sebavedomie a udržal sa tam.”

“Keď je mokro, tak v prvej zákrute vidíte tú vonkajšiu stopu. To je vec, ktorú typicky robia pretekári na motokárach. Max využil svoje skúsenosti, aby prevzal kontrolu, a Charlesa opäť odsunul za seba,” rekapituluje štart VC Japonska. “Potom už jazdil vo vlastnej lige, auto mal totálne pod kontrolou.”

Holanďan zaknihoval najdominantnejšie víťazstvo v histórii japonských pretekov, keď si pred druhým Pérezom vybudoval až 27-sekundový náskok. “Po takých krátkych pretekoch vyhrať o 27 sekúnd je skrátka brilantné. Maxovo dvanáste víťazstvo sezóny ukazuje, že si zaslúžil tohtoročný titul. On dominoval.”

Súvisiace články

Diskusia