Rodí sa ďalší škandál v F1: Red Bull mal porušiť rozpočtový strop | Magazín F1 - F1online.sk

Rodí sa ďalší škandál v F1: Red Bull mal porušiť rozpočtový strop

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Už o týždeň by sme mali spoznať finančné výsledky tímov za rok 2021. Zahraničné médiá však avizujú, že nepôjde o žiadnu formalitu, ktorú by tlač vybavila jedným krátkym článkom. Črtajúca sa kontroverzia vraj na seba upúta oveľa väčšiu pozornosť. Hovorí sa totiž, že minimálne dva tímy porušili pravidlá o rozpočtovom strope, pričom jeden z nich výrazne. Je ním Red Bull?

Rozpočtové pravidlá zažijú skúšku ohňom. Zahraničné zdroje vrátane talianskeho denníka La Gazzetta dello Sport a nemeckého magazínu Auto Motor und Sport informujú, že už počas prvého roku rozpočtových stropov niektoré tímy nedodržali pravidlá. Hovorí sa o dvoch stajniach: O Red Bulle a Aston Martine.

Nejde však o tému, ktorú by bolo možné jednoducho “ututlať” a tváriť sa, že všetko prebehlo v poriadku. Finančné pravidlá sú totiž rovnocenné technickým a športovým a za ich porušenie FIA musí rozdávať tresty. Problémom však je, že nik netuší, aké postihy má presne na mysli.

Ako sme písali už v júni o tímoch, ktoré uvažujú, či sa neoplatí porušiť rozpočtový strop, Medzinárodná automobilová federácia v pravidlách špecifikuje dve úrovne porušenia rozpočtového stropu. V prípade prekročenia o viac než päť percent (čo v roku 2021 činí 7,37 milióna dolárov z celkového rozpočtu 147,4 milióna) dochádza k “vážnemu porušeniu”, po ktorom bude podľa článku 8.13 nasledovať strhnutie bodov v konštruktérskom šampionáte. Pravidlá okrem toho umožňujú udeliť dodatočný peňažný či športový trest vrátane škrtania bodov v jazdeckom šampionáte, pretekový dištanc, obmedzenie testovania či dokonca vylúčenie zo šampionátu.

Avšak, autori regúl poznajú aj “drobné porušenie”, ku ktorému dôjde, ak tím prekročí sumu 147,4 milióna o maximálne päť percent. Problémom však je, že nik momentálne netuší, aký by nasledoval trest za takéto “drobné” porušenie z hľadiska výsledkov v šampionáte. V pravidlách sa píše, že daný tím by dostal “finančnú penalizáciu a/alebo drobný športový trest”: verejné napomenutie, strhnutie bodov v Pohári konštruktérov, strhnutie bodov v Pohári jazdcov, pretekový dištanc, limitovanie testov či zníženie rozpočtového stropu v nasledujúcom období.

Kým teda pri “vážnom” porušení je isté, že dôjde k strhnutiu bodov, pri “drobnom” k nemu dôjsť nemusí. A tímy to zrejme chceli využiť i za cenu rizika, že by sa o konečnom poradí šampionátu mohlo rozhodovať “od zeleného stola”.

O akých sumách sa teda bavíme? Podľa informácií talianskej tlače sa mal Red Bull dopustiť práve “drobného porušenia”, keď prekročil povolený rozpočet o 4-5 miliónov dolárov. V Mercedese a vo Ferrari konštatujú, že investovanie takejto sumy do vývoja monopostu môže z vašich časov na kolo ukrojiť až polovicu sekundy.

Aby sme si túto čiastku dali do kontextu: Günther Steiner na jar tohto roka prezradil, že Haas má na tohtosezónny vývoj vyčlenených desať miliónov dolárov a odhaduje sa, že top tímy pracujú so sumami na úrovni 13-15 miliónov. Ak sú správy zahraničných médií pravdivé, Red Bullu si navýšil rozpočet o viac ako 30 percent.

Problémy má mať aj Aston Martin, ktorý mal však rozpočet prekročiť len mierne. Okrem toho Williams dostal v marci pokutu vo výške 25-tisíc za to, že nedodal požadovanú dokumentáciu k rozpočtom včas, ale až v máji.

Súperi sa dožadujú tvrdých trestov

Po detailnejšom skúmaní sa porušenie rozpočtového stropu ukazuje ako veľmi výhodné, minimálne pri aktuálnej podobe pravidiel. Platí totiž, že ak niektorý tím porušil pravidlá vlani, tak audítori FIA to odhalia až v druhej polovici nasledujúceho roka a previnilec z toho bude ťažiť celé dve sezóny.

Môžeme totiž predpokladať, že extra peniaze z minulého roka Red Bull neinvestoval len do monopostu RB16B, ale aj do vývoja na rok 2022. To by aj celkom dobre vysvetľovalo, ako je možné, že červení býci hneď od začiatku sezóny hrajú prím priamo na čele štartového poľa. Akoby ich vlaňajší súboj s Mercedesom vôbec nevyčerpal…

Súperi sa dožadujú tvrdej pokuty pre Red Bull a uvažujú, či by stajni z Milton Keynes nemal byť zakázaný vývoj auta, resp. nasadzovanie nových komponentov na monopost. Iné tresty totiž nemajú veľký efekt.

Strhnutie bodov za minuloročný šampionát je vysoko nepravdepodobné, keďže ani samotná Formula 1 nechce pôsobiť ako totálny cirkus. Bodové škrty za tento rok zas nič neriešia, keďže Verstappen a Red Bull majú veľké náskoky v oboch šampionátoch. Zníženie rozpočtu o danú čiastku by tiež bolo výsmechom, keďže Red Bull si už vlani vypracoval dostatočný náskok. Takáto “bezúročná” pôžička by bola veľmi výhodná, pretože každý milión navyše je oveľa cennejší v prvom roku, keď “ešte máte čo objavovať”, ako o dva roky neskôr, keď je už filozofia monopostu jasne stanovená.

Rozpočet na rok 2022

Čo je však horšie, v Mercedese a vo Ferrari sa domnievajú, že toto je modus operandi Red Bullu. Obe stajne vraj pozorne sledovali vylepšenia na monoposte RB18 a vypočítali, že červení býci sa nezmestia do stropu ani tento rok. A v konečnom dôsledku si len spomeňme na to, ako Christian Horner bedákal nad infláciou a ako intenzívne sa dožadoval navýšenia rozpočtového stropu.

Red Bull sa zrejme aspoň čiastočne pokúsi zachrániť situáciu tým, že nenasadí avizované ľahšie šasi; náklady na jeho výrobu sa totižto premietnu do rozpočtu až vo chvíli, keď sa prvýkrát objaví na trati, na rozpočte sa okamžite odrazia len náklady na vývoj.

Mattia Binotto už pred pár mesiacmi avizoval, že nemá stopercentnú dôveru v to, že FIA ustriehne dodržiavanie rozpočtového stropu. Predstava, že ho súper poruší dokonca dva roky po sebe a bez riadneho postihu, vás vie priviesť do zúfalstva. O to viac, že Ferrari sa rozhodlo, že v Singapure nenasadí novú podlahu. “Už nemáme peniaze,” vysvetlil Binotto. Zvyšok rozpočtu vraj bude investovaný do menších úprav, ktoré by mali mať debut v Austine.

Éra Mercedesu sa začala vďaka skvelej práci inžinierov na motorovom oddelení. Začne sa nová éra dominancie Red Bullu “skvelou” prácou finančníkov z Milton Keynes? Na ťahu je FIA.