logo F1online.skF1online.sk

Glock o Brazílii 2008: Vyhrážky smrťou prichádzali aj po rokoch

Lewis Hamilton pred Timom Glockom
© McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 9. 2022

„To je Glock?“ Legendárna hláška bývalého pilota a dnes komentátora Martina Brundla je dnes vo Formule 1 už ľudovým evergreenom. Celý príbeh stojaci za udalosťami, ktoré predchádzali a nasledovali rozhodujúcemu momentu sezóny 2008 je však už menej radostný, zvlášť pre Tima Glocka, ktorý sa nie vlastnou chybou ocitol vo veľmi nepríjemnej situácii.

Veľká cena Brazílie 2008 bude už navždy patriť medzi najpamätnejšie preteky v histórii Formuly 1. O majstrovi sveta sa vtedy medzi Lewisom Hamiltonom a Felipem Massom rozhodlo prakticky v poslednej zákrute. Nad okruh Interlagos dorazil v závere pretekov veľký mrak a spustil sa dážď. Piloti zamierili hromadne do boxov, no v tíme Toyota sa rozhodli riskovať a ponechali svojich pilotov na trati.

Tak sa nemecký pretekár Timo Glock ocitol pred Lewisom Hamiltonom a zosunul ho na pozície, ktoré ho posunuli na celkové druhé miesto v šampionáte a z majstra sveta urobili (virtuálne) domáceho miláčika Felipeho Massu.

Zrážky však hustli a Glock sa na suchých pneumatikách veľmi trápil. Tak veľmi, že ho Lewis Hamilton napokon predstihol a stal sa majstrom sveta. Nemecký pretekár si to vtedy ešte neuvedomoval, ale na tento deň už nemal do smrti zabudnúť.

„Na trati som sa snažil urobiť si čo najlepšie svoju prácu,“ spomína Glock v podcaste Beyond The Grid na VC Brazílie 2008. „Posledné tri alebo štyri kolá si pamätám veľmi dobre, pretože som vedel, ako to dopadne. Netušil som však, že rozhodnem o titule. Pohybovali sme sa niekde medzi siedmym a deviatym miestom. Mrak sa blížil k okruhu a ja som do vysielačky povedal: ‚Chlapci, myslím, že toto skončí katastrofou, pretože tento mrak dorazí na trať jedno alebo dve kolá pred koncom. Keď bude pršať, bude to chaos.‘“

„Tím mi však odpovedal, že budeme riskovať a zostaneme na trati, pretože sme nemali čo stratiť. V predposlednom kole sa spustil dážď v predposlednej zákrute a ja som tímu povedal: ‚Chlapci, potrebujem zájsť do boxov, nie je možné, aby som prežil toto posledné kolo.‘ Pneumatiky chladli, no tím odpovedal, že do boxov prísť nemôžem, pretože už postavili brány kvôli pódiovej ceremónii,“ spomína Glock na udalosti, o ktorých v médiách hovoril už mnohokrát.

„Ľudia šaleli, pretože Massa bol v tom čase šampiónom. Musel som zostať na trati a prvá zákruta už bola mokrá. V tom čase som bol štvrtý. Nemal som však informáciu o rôznych scenároch v majstrovskom boji a čo sa stane, keď ma dostihnú. Snažil som sa iba prežiť, keď ma predbiehala skupinka áut, boli tam o kolo pomalší Kubica, predbehol ma Vettel a nakoniec aj Hamilton. Skončil som teda šiesty,“ dodal Glock.

Ten si v tom čase nebol ani v najmenšom vedomý toho, čo sa stalo. Celý svet i padok však šalel, garáž Felipeho Massu oslavovala predčasne, takisto brazílske tribúny. Čo sa vtedy dialo v kokpite Toyoty?

„Strašne sa šmýkalo, moje suché pneumatiky vychladli a nemali žiadnu priľnavosť. Bolo to ako na ľade na letných pneumatikách. Môj inžinier mi práve povedal, že Hamilton sa stal majstrom sveta, ale nepovedal už, že o šampionáte som rozhodol ja,“ spomína Glock.

„Vrátil som sa do boxov a čuduj sa svete, Lewis zastavil priamo predo mnou. Šiel som teda za ním, potriasol mu rukou a zagratuloval. Sledovalo to asi tisíc brazílskych fanúšikov.“

„Prišiel som na váženie a obklopila ma hromada novinárov a fotografov. Kládli mi otázky typu: ‚Bolo to naschvál? Pomohli ste Lewisovi? Prečo ste pomohli Lewisovi? Práve ste rozhodli o šampionáte!‘ Ja som na to len: ‚Čo to, dopekla, je? Čo sa tu deje?‘“

„Potom však za mnou prišiel môj fyzioterapeut, vzal ma do hospitality tímu, zamkol dvere a povedal mi, čo sa stalo. Až vtedy som to celé pochopil. Dodnes si spomínam na mechanikov. Ľudia hádzali čokoľvek na každého, kto mal na sebe tímové oblečenie Toyoty. Z okruhu na hotel ma previezla policajná eskorta, takisto na druhý deň z hotela na letisko a až do lietadla. Polícia so mnou išla až priamo do lietadla,“ spomína Glock.

Tým to však neskončilo. Trvalo ešte dlho, kým čas zahojil všetky rany. Niečo podobné zažil na vlastnej koži aj Nicholas Latifi, ktorý podobne nešťastným spôsobom „rozhodol“ o osude šampionátu v roku 2021. Neprestajné útoky a vyhrážky vraj ustali až po rokoch.

„Bol som naozaj v šoku z toho, ako sa k vám ľudia dokážu správať. Strach mali dokonca aj moji rodičia,“ spomína Glock.

„Dostával som listy až domov. Fanúšikovia hovorili, že by mi mali zakázať pretekať. Našli sa dokonca aj takí, podľa ktorých ma treba zabiť. Nebolo to vôbec príjemné a vždy, keď sa blížila Veľká cena Brazílie, môj účet na Twitteri priam vybuchol. Občas sa to stane aj teraz, hoci už to sú hlavne pozitívne veci a vtipy,“ dodal.

Celú situáciu však, možno trochu paradoxne, pomohla veľmi zlepšiť na prvý pohľad maličkosť. Trvalo totiž roky, kým svetlo sveta uzreli palubné zábery z kokpitu Glockovej Toyoty zo záverečných okamihov Veľkej ceny Brazílie 2008. Z nich je aj laikovi jasné, že o žiadnej „sabotáži“ nemôže byť reč. Timo sa na suchých pneumatikách nesmierne trápil.

„Po zverejnení týchto záberov sa to značne zmenilo,“ hovorí Glock. „Ani neviem, prečo to F1 trvalo päť rokov, ale keď sa to objavilo, zmenilo to názor mnohých ľudí.“

„Moju dôveru v seba samého to nezmenilo. Len som nechápal, prečo si ľudia myslia, že by som pomohol Lewisovi alebo prečo by som z neho mal urobiť majstra sveta? Jazdil som predsa za Toyotu, takže prečo? Neexistoval spôsob, ako by som mohol byť do niečoho zapojený. Len som jazdil svoje vlastné preteky a snažil sa z nich vyťažiť čo najviac. Nechápal som, prečo si ľudia myslia, že som to urobil naschvál. Nemal som ani potuchy o tom, kde som sa v pretekoch nachádzal,“ dodal Glock.

Súvisiace články

Diskusia