Od Francúzska sa s naším autom pracuje ťažšie, vysvetľuje Binotto | Magazín F1 - F1online.sk

Od Francúzska sa s naším autom pracuje ťažšie, vysvetľuje Binotto

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Veľká cena Rakúska bola poslednou, keď malo Ferrari jednoznačne navrch nad Red Bullom. Počnúc pretekmi vo Francúzsku zbiera víťazstvá už len Max Verstappen a vzhľadom na formu Red Bullu sa nezdá, že by s tým chcel prestať. Podľa Mattiu Binotta za to môže niekoľko faktorov vrátane honby Scuderie za prítlakom.

Z Red Bullu RB18 sa stal monopost na každý typ okruhu. Na rýchlych tratiach, kde je kľúčová aerodynamická efektivita monopostu, ho nikto nedokáže dostihnúť, no zároveň exceluje aj v takej Budapešti či v Zandvoorte, kde zas rozhoduje prítlak.

Ferrari sa z takéhoto monopostu tešilo v prvej polovici sezóny. Hlavný technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey talianskemu tímu aj jemne závidel. “Ferrari je dobré bez ohľadu na podmienky a na každom type okruhu. Funguje tiež v širokom spektre nastavení svetlej výšky.”

Toto už neplatí, čo sme videli v Belgicku. Pre Eau Rouge tam bolo treba zvýšiť svetlú výšku áut, čo nerobilo žiaden problém Red Bullu. Ferrari sa však popálilo.

Kľúčom k stabilným a dobrým výsledkom je nastavenie auta. Nová generácia monopostov s prísavným efektom má totiž prirodzene užšie ideálne pracovné okno, čo tímom komplikuje život. Ak sa niekomu podarí toto okno zväčšiť, získa dôležitú výhodu.

Ako vo svojom článku vysvetľuje nemecký magazín Auto Motor und Sport, ktorý sa zhováral s Mattiom Binottom, najlepšie je to vidieť na forme Red Bullu a Ferrari. Môžeme si spomenúť, že Max Verstappen v Zandvoorte chválil svojich inžinierov za to, že rozšírili okno monopostu. Ako však vysvetľuje Adrian Newey, nie je jednoduché ho ďalej rozširovať. Potenciál do veľkej miery určuje koncept monopostu, ktorý sa nedá zmeniť v priebehu týždňa. Preto je Mercedes dobrý len na okruhoch s istou charakteristikou; nedokáže totiž dostatočne rozšíriť svoje pracovné okno.

Ferrari si hodilo poleno pod nohy, keď si ho dokonca zúžilo. “Naše pracovné okno už nie je také veľké, aké zvyklo byť. Trochu sme sa nechali zahnať do kúta, čo nás obmedzuje pri nastaveniach,” konštatuje Mattia Binotto.

Charles Leclerc sa v Zandvoorte priznal, že posledných pár pretekov mu balans monopostu nevyhovuje tak ako v úvode roka. Môže sa to aj spomínané okno monopostu. Ten by bolo možné nastaviť aj Leclercovi po chuti, ale negatívne by sa to odrazilo na dosahovaných časoch.

Dôsledky zúženia okna vidíme v pretekoch. V kvalifikácii je Ferrari stále veľmi rýchle, veď v Holandsku rozhodovali len stotinky sekundy. V pretekoch však začalo príliš “žrať” svoje pneumatiky, ktoré sa prehrievajú. Charles Leclerc sa dokázal držať za Maxom Verstappenom len desať kôl.

Prečo sa Ferrari vzdalo výhody, ktorú malo v prvej polovici sezóny? Nad touto otázkou sa už zamyslel šéf tímu Mattia Binotto: “Hľadali sme prítlak, no na tejto ceste sme prišli o jazdné vlastnosti.” Scuderia podozrieva balík vylepšení, ktorý predstavila vo Francúzsku, najmä novú podlahu.

Niektorí súperi sa domnievajú, že Ferrari mohlo doplatiť aj na technickú direktívu, ktorá začala platiť v Belgicku. Prinútila Ferrari k zmene nastavení? “Nie, technická direktíva s tým nič nemá,” reaguje švajčiarsko-taliansky inžinier.

A kým Ferrari začalo mať problémy s pracovným oknom monopostu, Mercedes je v nich až po uši. Strieborným šípom vyhovuje len istý typ okruhov, napríklad Hungaroring či Zandvoort. Dôležité je, aby auto mohlo jazdiť s nízkou svetlou výškou, aby na okruhu boli zákruty “na jedno kopyto”, teda podobné z hľadiska rýchlosti či dokonca smeru zatočenia. Na takýchto tratiach Mercedes dokáže nájsť nastavenia, s ktorými je ich monopost najrýchlejší.

Red Bull má navyše dobrý tromf aj proti Mercedesu; na rovinkách sa mu nik nevyrovná, dokonca ani Ferrari. Scuderia v úvode roka ešte získavala aspoň na prvých stovkách metrov roviniek, pretože sa pýši menším turbom a mala skvelú trakciu, ale ani toto už celkom neplatí. Zúženie okna monopostu núti inžinierov k tuhšiemu nastaveniu odpruženia, čo viac ničí pneumatiky, aj tie zadné.