Spoločný tím Red Bullu a Porsche sa rúca, priznáva Helmut Marko | Magazín F1 - F1online.sk

Spoločný tím Red Bullu a Porsche sa rúca, priznáva Helmut Marko

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Spojenie Red Bullu a Porsche mala byť dávno hotová vec. Obe strany chceli už vo štvrtok 7. júla pred Veľkou cenou Rakúska oznámiť, že od roku 2026 spoja sily. Odvtedy už ubehli dva mesiace a o oficiálnom vyhlásení ani chýru, ani slychu. V padoku sa šepká, že Red Bull má na to dobré dôvody. A vlastne — po najnovších slovách Helmuta Marka je to potvrdená informácia.

Dohoda bola na stole už v júli: Porsche malo podľa portálu motorsport-total.com za 500 miliónov dolárov odkúpiť 50 percent projektu Red Bullu vo Formule 1. Šasi aj pohonné jednotky by boli vyvíjané v Milton Keynes, na autách by zostali logá Red Bullu, ba dokonca bolo dohodnuté i to, že pri víťazstvách tímu by naďalej hrala rakúska hymna.

Rokovania boli na konci, malo to len jediný háčik: FIA v tom čase ešte stále nepotvrdila motorové pravidlá pre rok 2026, čo bola jedna zo základných podmienok Volkswagenu, materskej spoločnosti Porsche. A tak sa oficiality odložili na neurčito.

Medzitým sme už finálnu podobu pravidiel spoznali, ba odklepla ju aj Svetová motoristická rada FIA. Porsche a Red Bull i napriek tomu mlčia. A vraj na to existuje veľmi dobrý dôvod. Nebola to náhoda, že zahraničné zdroje sa predbiehali v tom, kto ako prvý prinesie informáciu, že zo spojenia Red Bullu a Porsche pravdepodobne nič nebude.

Najnovšie to potvrdil aj Helmut Marko, ktorý v rozhovore pre F1-insider nechodil okolo horúcej kaše a rovno šiel na to. “Porsche sa nestane akcionárom tímu,” sucho skonštatoval športový poradca Red Bullu. Dohoda, ktorú červení býci piekli s Porsche už od minulého roka, tak stroskotáva. Dôvodov je viacero, no v prvom rade majú mocenský a finančný charakter.

Čo prekáža Red Bullu?

Red Bull sa nesie na vlne úspechu. Má najlepšie šasi v štartovom poli, v osobe Adriana Neweyho najlepšieho technického riaditeľa, Max Verstappen je zas najlepším jazdcom a vďaka Honde má azda i najlepšiu pohonnú jednotku. Šéf tímu Christian Horner vraj nevidí dôvod, prečo by mal niekto narúšať túto harmóniu.

Keby došlo k spojeniu Red Bullu a Porsche, viacero vecí by sa muselo zmeniť. Znamenalo by to napríklad založenie novej spoločnosti, v ktorej by obaja partneri — Red Bull a Porsche — mali svojho riaditeľa. Za červených býkov by sa ním zrejme stal Christian Horner, no ten vraj nemá veľkú chuť deliť sa o moc s niekým ďalším a koordinovať s ním všetky kroky.

“Red Bull bol vždy nezávislým tímom. Toto bola vždy jedna z našich predností a základ nášho úspechu,” vysvetľoval Christian Horner v Zandvoorte. “Schopnosť promptne prijímať rozhodnutia je súčasťou našej DNA. Nie sme organizáciou, ktorú by vystihovali strnulé korporátne pravidlá. To je našou silnou stránkou a takto fungujeme ako pretekársky tím. To je našou podmienkou do budúcna.”

V zákulisí sa šepká, že Christian Horner si viac stráži svoj vplyv aj pre to, že 78-ročný výkonný riaditeľ Red Bullu Dietrich Mateschitz už nesleduje dianie v tíme tak podrobne ako kedysi. Hovorí sa o zdravotných problémoch. Existuje reálna hrozba, že Horner by prišiel o jedného spojenca.

Keď Red Bull odštartoval rokovania s Porsche, víziu pre rok 2026 dávali dokopy traja Rakúšania, všetci dokonca pôvodom zo Štajerska: Dietrich Mateschitz, Helmut Marko a Fritz Enzinger, motoršportový šéf Volkswagenu. Po úspešných rokovaniach bolo všetko na najlepšej ceste. Porsche si dokonca zaregistrovalo ochrannú známku na značku “F1nally” (slovná hračka k výrazu “finally”, ktorý môžeme do slovenčiny preložiť ako “konečne”, pozn. red.). O tom, ako blízko boli jednotlivé strany k spečateniu dohody, v konečnom dôsledku vypovedajú aj správy z Marockého protimonopolného úradu o spájaní Red Bullu s Porsche. Zatiaľ zostalo len pri tomto avíze.

Avšak dohoda nepadá len na delení moci. Red Bull sa spočiatku dohodol na predaji 50 percent tímu za údajných 500 miliónov eur, no táto suma vraj už nie je aktuálna; od začiatku rokovaní hodnota Red Bullu Racing stúpla natoľko, že pôvodnú čiastku považuje za smiešnu. Porsche sa navyše nechcelo uspokojiť s menším ako 50-percentným podielom, keďže sa nechcelo v projekte len “viezť”, ale trvalo na tom, aby aspoň jednou rukou držalo kormidlo.

Ak by navyše Red Bull pristúpil na takéto spájanie, dosť by mu to skomplikovalo život. Ak by už Formula 1 nezapadala do plánov nápojového giganta, odchod by nebol vôbec taký jednoduchý ako dnes, keď vlastní celú stajňu.

Čo teraz? Red Bull sa dohode s Porsche nebráni, no nemeckú značku by chcel upratať na pozíciu motorového partnera. Je otázne, či na to Porsche pristúpi, no podľa Helmuta Marka Red Bullu nebude prekážať ani záporná odpoveď. “Máme všetko potrebné na to, aby sme si mohli vyrábať naše vlastné motory.” Hlavne teraz, keď sa v súvislosti s Hondou a rokom 2026 začal skloňovať možný návrat – oficiálny.

Podľa informácií portálu F1-insider.com Porsche rozhodne chce vstúpiť do kráľovnej motoršportu. Ak by sa napokon zmieril s pozíciou motorového partnera, mohol by zostať pri Red Bulle. Ak nie, alternatívou by mohol byť McLaren, hoci napohľad nie veľmi schodnou. Audi pred niekoľkými mesiacmi ponúklo McLarenu kúpu tímu, no ponuku zmietol zo stola Zak Brown so slovami, že stajňa nie je na predaj.

V každom prípade Porsche už nemá veľa času. Ak FIA neposunie termín, do 15. októbra musí oznámiť svoj vstup do Formuly 1. Tento termín platí len pre dodávateľov motorov, no otázka znie, či sa automobilka bude chcieť upísať kráľovnej motoršportu bez istého podielu v jednom z tímov.