Wolff obhajuje Hamiltonovu stratégiu, vraj chceli vyhrať
Mercedes bol v Zandvoorte veľmi blízko k víťazstvu, no napokon si domácu veľkú cenu postrážil Max Verstappen. Možno aj vďaka zaváhaniu strieborných šípov, ktoré počas výjazdu safety caru povolali do boxov Georgea Russella a Lewisa Hamiltona nechali na trati. Toto Wolff však toto rozhodnutie obhajuje.
Strieborné šípy sa v Holandsku dostali veľmi blízko k víťaznej trofeji vďaka pokusu o jednozastávkovú stratégiu. Tento plán im následne zmaril Júki Cunoda, ktorý svoj monopost odstavil na trati a spôsobil fázu VSC. Vďaka nej Max Verstappen prezul bez toho, aby prišiel o líderskú pozíciu.
V tej chvíli sa zdalo, že je dobojované, no o pár kôl sa situácia opäť kompletne zmenila. Po problémoch Valtteriho Bottasa vyšiel na trať riadny safety car a Max Verstappen zastavil zas, no nie Mercedesy. Holanďan sa z tretieho posunul na druhé miesto až o pár desiatok sekúnd neskôr, keďže Mercedesy dodatočne povolili Georgeovi Russellovi prezuť zo starších mediumiek na novšie softy.
Lewis Hamilton napokon čelo neudržal a Maxovi Verstappenovi “daroval” svoju pozíciu už na cieľovej páske, keďže sa rozhodol reštartovať preteky príliš skoro; takmer na začiatku klopenej sekcie, vďaka čomu mohol Verstappen dokonale využiť jeho zákryt. Okrem Red Bullu ho neskôr predbehli aj Russell s Leclercom. Vo vysielačke začali padať štipľavé výrazy na adresu tímu, ktorý vraj sedemnásobného majstra sveta nechal v štichu.
Toto Wolff jeho vyjadrenia vo vysielačke chápe. “My sme taká nárazníková zóna pre pilota. Emócie sú obrovské, víťazstvo máte na dosah, a potom vás súperi takto zožerú. Je jasné, že v tej chvíli sa na povrch vyplavia všetky emócie. Pilot sedí v kokpite a nevníma všetky okolnosti,” povedal pre Sky Sports.
V Mercedese sa podľa jeho šéfa odhodlali staviť na riskantnú stratégiu, no ak by vyšla, odmena by bola veľká. “Diskutovali sme o tom a pýtali sme sa, či teda ideme zariskovať. Vraj áno, zariskujeme a poskúsime sa vyhrať. Bol na stredne tvrdej zmesi a udržať túto pozíciu bolo správne rozhodnutie, hoci nakoniec to nevyšlo. Ale radšej to s Lewisom zariskujeme a skúsime vyhrať, ako keby sme mali mať istú druhú a tretiu priečku.”
Ak chcel Mercedes maximalizovať svoje víťazné šance, tak ponechať Hamiltona na trati bolo naozaj najlepšie rozhodnutie. Prečo však povolili Georgeovi Russellovi prezuť? Mladík mohol po skončení fázy SC brzdiť Maxa Verstappena, a tak pomôcť svojmu kolegovi k triumfu.
Toto Wolff akoby o tejto alternatíve ani neuvažoval. “Lewis bol vtedy vpredu, takže sa dali spraviť dve veci. Mohli sme poslať do boxov Lewisa a stratiť pozíciu voči Verstappenovi, pričom na trati by sme nechali Georgea. Boli by sme v kaši. Alebo sme mohli oboch poslať do boxov, no aj tak by sme boli v kaši. Red Bull má na rovinkách takú rýchlostnú výhodu, že na rovnakých pneumatikách a v rovnocennom súboji by sme nikdy nevyhrali. Oplatilo sa teda zariskovať.”
Prečo Mercedes nenechal na trati oboch? Vysvetlenie je trochu šalamúnske: “Keby to nevyšlo, obaja naši piloti by boli na starých pneumatikách. Áno, mohli sme na trati nechať oboch, ale to by nám garantovalo len druhé a tretie miesto. S Lewisom by sme nebojovali o víťazstvo.”
Tak si to zhrňme: Wolff uznáva, že pilot, ktorý by po pitstope spadol za Maxa Verstappena, by sa už pred neho v rovnocennom súboji nedostal. A hoci tvrdí, že Mercedes chcel zariskovať a išlo mu o víťazstvo, tak nenechal oboch pilotov vpredu, pretože to by mu garantovalo len druhé a tretie miesto. Na niečo tu zabúdame: Len druhá možnosť dávala Lewisovi Hamiltonovi aspoň akú-takú šancu na triumf.
Tak či onak, Mercedes nedoplatil len na výjazd safety caru, ale i na fázu VSC, o ktorú sa postaral Júki Cunoda. Jednozastávkovú stratégiu to rozstrieľalo na rešeto. “Stane sa. Cunoda zastavil na trati, potom sa reštartoval, no nemal dotiahnutý bezpečnostný pás. Znova naštartoval auto a odstavil ho o pol kola neskôr.”
Pre Mercedes to nebolo fér, no Wolff nevolá po zmene pravidiel. “Nie, niekedy to vypáli vo váš prospech, inokedy proti vám. Pokiaľ sa vždy budeme držať pravidiel, tak sa treba zmieriť s tým, že také je pretekanie. Niekedy sa môže pomýliť rozhodca, ale dnes boli verdikty na jednotku. Skrátka len jeden monopost spôsobil fázu VSC, hoci už na trati nemal čo robiť.”