Strategický ťahák Niké: Rozhodne degradácia | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Rozhodne degradácia

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Max Verstappen si síce tesne, ale predsa vybojoval druhú pole position po letnej prestávke. Miláčik domácich fanúšikov sa pokúsi kvalifikačné víťazstvo pretaviť do toho pretekového, no tentoraz to nebude mať také jednoduché ako v Belgicku. Pretekové tempo totiž naznačuje, že tri top tímy si budú oveľa bližšie, a že rozhodovať bude hlavne opotrebovanie pneumatík a stratégia.

Analýza pretekového tempa je opäť o niečo zložitejšia než obyčajne. V Belgicku za nedostatok dát z dlhých jázd mohol dážď, v Zandvoorte zas červená vlajka po nehode Júkiho Cunodu, no najmä výpadok systémov. Veľkú časť druhého tréningu nefungovalo GPS, nemali sme údaje o nasadených pneumatikách a štrajkoval aj časomer.

K dispozícii máme len niekoľko priemerov z piatkových tréningov. Na nich je vidieť, že Ferrari, Mercedes a Red Bull (a prekvapivo aj Aston Martin) boli na mäkkej zmesi prakticky rovnako rýchle, aj keď treba poznamenať, že Hamiltonov “dlhý” stint mal len dve kolá. Viac ich odjazdil George Russell na mediumkách, no na nich sa zas “nepretrhol” Charles Leclerc. Nedostatok dát z piatkových simulácií nás teda necháva v hmle.

PilotPriem. časP. kôlPneuP.č. stintu
Hamilton1:17,2202soft1
Sainz1:17,2259soft1
Stroll1:17,2456soft1
Verstappen1:17,2545soft1
Leclerc1:17,3843medium1
Russell1:17,4998medium1
Pérez1:17,5322medium1
Norris1:17,6873medium1

Z piatkových časov a jázd však predsa len niečo môžeme vyčítať: Strieborné šípy majú veľmi dobré karty, rozhodne lepšie než pred týždňom. Mercedes v kvalifikácii dokonca veril, že sa dostane vyššie než na štvrté a šieste miesto. Lewis Hamilton pomýšľal na to, že rozdelí dvojicu Ferrari na druhej a tretej priečke, no tento plán mu napokon prekazil Sergio Pérez, keď sa pred ním roztočil.

Čo je za zlepšením Mercedesu? Nerovnosti na trati nespôsobujú tímu veľké problémy, a tak môže znížiť svetlú výšku na úroveň, ktorá jeho monopostu vyhovuje najviac. Ako sme vysvetlili aj v holandskom kvalifikačnom ťaháku, zrejme to súvisí s charakterom okruhu.

Zákruty v Silverstone, Budapešti či Zandvoorte totiž nemajú až taký rýchlostný rozptyl ako napríklad na trati Paula Ricarda či v Spa-Francorchamps. Mercedesu to pomáha nájsť úzke pracovné okno, v ktorom ich auto funguje, pretože nastavenia nemusia pokryť také široké spektrum zákrut. Preto v tábore strieborných šípov veria, že tentoraz sú na rovnakej úrovni ako Red Bull a Ferrari.

Ako vážne však máme brať tempo Red Bullu z piatka? V prvých dvoch tréningoch mali obaja býci problémy na výjazdoch zo zákrut, kde im chýbala priľnavosť. Jazdci z tohto dôvodu robili viac chýb než obyčajne a sťažovali sa na vyváženie monopostov. To sa však inžinierom podarilo napraviť v noci z piatka na sobotu a v treťom tréningu.

A práve počas tretieho tréningu nám odhalili viac zo svojho tempa. Max Verstappen v ňom absolvoval osemkolový dlhý stint na mäkkej zmesi s priemerom 1:17,086. Tento priemer nemôžeme priamo porovnávať s piatkovými simuláciami, keďže medzičasom sa podmienky na trati zlepšili, no zaujímavé je niečo iné: Holanďan v priebehu týchto ôsmich kôl nezaznamenal takmer žiadnu degradáciu pneumatík, ktorá by sa odrazila na jeho dosiahnutých časoch. Na rozdiel od neho Carlos Sainz postupne spomaľoval o poldruha desatinky v každom ďalšom kole, čo je takmer rovnaká hodnota ako v prípade Mercedesu.

V Zandvoorte pritom bude rozhodovať najmä degradácia. Ak Verstappenov monopost dokáže byť rovnako šetrný k pneumatikám ako v treťom tréningu, stratégovia Red Bullu budú mať oveľa ľahšiu úlohu. Na začiatku pretekov si totiž môžu vypracovať pred dvojicou Ferrari náskok a Verstappen nemusí mať až také veľké obavy o stav svojich gúm. Horšia práca s pneumatikami komplikuje tiež potenciálny pokus Ferrari o natiahnutie stintu; Verstappenovi možno bude stačiť pokryť toho jazdca, ktorý do boxov zamieri ako prvý a odraziť tak jeho pokus o undercut.

Veľa predbiehacích manévrov totiž v Zandvoorte neočakávame. Najlepšie miesto na predbiehanie bude už tradične v prvej zákrute, v ktorej sa končí DRS zóna. Keďže v tejto sezóne sa FIA odhodlala ju predĺžiť až na klopenú sekciu, výhodu tu bude mať pilot, ktorý svoje zadné krídlo otvorí najskôr.

Kto v kvalifikácii stláčal tlačidlo na aktiváciu DRS ako prvý? Najodvážnejší bol Max Verstappen, ktorý tak spravil už na 3552. metri okruhu. Ako dopadli ďalší jazdci? To už nájdete v nasledujúcom prehľade (údaje sú v metroch).

  1. Verstappen
  2. Leclerc +5 metrov
  3. Hamilton +9
  4. Schumacher +10
  5. Sainz +15
  6. Norris +15
  7. Russell +19
  8. Cunoda +30
  9. Pérez +33

Pri pohľade na piatkové simulácie nám môže zamotať hlavu Lance Stroll na Aston Martine. Od britskej stajne môžeme skutočne čakať, že v nedeľu sa nestratí, no určite nebude konkurovať Red Bullu, Ferrari a Mercedesu. Aston Martin už viackrát odštartoval svoje simulácie s menším množstvom paliva ako súperi. Tak či onak, v strede poľa bude Lance Stroll predstavovať hrozbu aj pre monoposty Alpinu, AlphaTauri, Micka Schumachera a možno i Landa Norrisa. Na druhej strane vyhliadky Sebastiana Vettela nevyzerajú ružovo, ale primárne pre jeho štartovú pozíciu, nie rýchlosť.

McLaren musel byť po kvalifikácii obzvlášť spokojný, keďže Lando Norris obsadil siedme miesto ďaleko pred Estebanom Oconom a Fernandom Alonsom. Pre jeho nádeje však bude kľúčový štart; ak sa udrží pred Schumacherom, Cunodom a Strollom, bude mať dôležitú výhodu pozície na trati, aj keď svojím pretekovým tempom zrejme neohúri.

Štartový rošt a stratégie

Na pole position štartuje Max Verstappen, ktorý v kvalifikácii porazil Charlesa Leclerca o 0,021 sekundy. Carlos Sainz stratil 92 tisícin a na rošte sa postaví na tretiu priečku pred Hamiltona, Péreza a Russella.

Daniel Ricciardo odštartuje sedemnásty po tom, čo riaditeľstvo pretekov vymazalo čas Kevinovi Magnussenovi za výjazd mimo trať.

Image

Pirelli na základe dát z piatka predpovedá, že najvhodnejšia bude dvojzastávková stratégia s použitím výlučne mäkkých a stredne tvrdých pneumatík. Helmut Marko už v piatok avizoval, že tvrdá zmes bude v nedeľu “nanič”.

Jej nasadenie však nie je vylúčené. Boxová ulička je síce veľmi krátka, ale má maximálku stanovenú na 60 km/h, a teda časová strata počas zastávky predstavuje až 18 sekúnd (12 sekúnd počas SC/VSC). Hrozí však, že tímy, ktoré sa ju pokúsia využiť, sa popália podobne ako v Budapešti.

Pirelli preto radí vyskladať preteky zo stintov na mäkkých a stredne tvrdých gumách podľa nasledujúcej grafiky:

Image

Šestica pilotov na čele má pred pretekmi k dispozícii takmer rovnaké sady pneumatík, len Max Verstappen si v kvalifikácii ušetril o jednu novú mäkkú sadu viac.

Image

Keď sú pneumatiky nové, tak má mäkká zmes výhodu 0,7 sekundy na kolo oproti mediumkám, zároveň je o 1,9 sekundy rýchlejšia ako tvrdá.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Šance Carlosa Sainza a Lewisa Hamiltona na zisk pódia považujem za rovnocenné, no keďže Carlos Sainz štartuje na lepšej pozícii a je naňho vypísaný lepší kurz, do svojho tiketu zaraďujem jeho.

Aston Martin už tradične dokazuje, že jeho pretekové tempo býva lepšie ako kvalifikačné. A keďže Lance Stroll sa dokázal prebojovať až do Q3, v ktorej však nemohol jazdiť, v pretekoch by si mohol poradiť s Cunodom, Schumacherom aj zvyškom stredu poľa.

Danielovi Ricciardovi v tejto sezóne vôbec nejde karta a keďže bude štartovať len o dve pozície vyššie než Sebastian Vettel na veľmi rýchlom Aston Martine, väčšie šance dávam Nemcovi. V prípade interného duelu monopostov AlphaTauri stavím na Júkiho Cunodu, ktorému pomôže charakter okruhu.

Matúš Pavlík

Nad Danielom Ricciardom som definitívne „zlomil palicu“. Strácam vieru v to, že Daniel dokáže vo svojom aktuálnom psychickom rozpoložení vytiahnuť nejaký nadpozemský výkon. Je to skrátka nový Daniil Kvjat po odchode z Red Bullu.

Rovnako tak nedôverujem Sergiovi Pérezovi, ktorého výkony sa každým víkendom zhoršujú a pomaličky padá do špirály, akú zažili Pierre Gasly či Alex Albon. Na druhú stranu som si takmer istý, že Mercedes bude v pretekovom tempe veľmi silný.

Pokiaľ ide o Micka Schumachera, tak verím, že nadviaže na svoje výkony v Kanade, Rakúsku či Británii, hoci strategické rozhodnutia ani hospodárenie s pneumatikami neboli v doterajšom priebehu silnou stránkou jeho Haasu.

Tomáš Schügerl

Bude to opäť jasná záležitosť Maxa Verstappena? Všetko tomu predsa nasvedčuje – fantastická forma Holanďana a jeho Red Bullu, domáce prostredie, očakávania fanúšikov… Práve v takých chvíľach sa však zvyknúť rodiť prekvapenia. Ferrari je oveľa bližšie než v Belgicku a ak by to konečne strategicky zvládlo, mohlo by využiť, že hrá dvaja na jedného, pretože Sergio Pérez je už dlhšie absolútne stratený. Dnes by sa mohlo zrodiť prekvapenie a Charles Leclerc by mohol potešiť tipujúcich so zaujímavým kurzom na svoje víťazstvo.

Vysoko bude dnes aj Mercedes. Aj strieborné šípy sa po Belgicku vrátili do hry a mútia vody na samotnej špičke. Lewis Hamilton by mohol zaútočiť minimálne na pódiové priečky a určite bude pripravený nielen využiť akékoľvek zaváhania Red Bullu či Ferrari, ale aj sám útočiť v prípade, ak bude cítiť šancu.

Sergio Pérez prežíva naozaj zlé obdobie a nie iné to bolo v kvalifikácii, keď nedokončil svoj posledný pokus v Q3. Carlos Sainz naopak vyzerá v doterajšom priebehu víkendu oveľa lepšie, preto by dnes mohol mať navrch pred Mexičanom.

Lance Stroll je síce nenápadný a navonok možno vyzerá, že ho to v F1 až tak nebaví, no jeho konzistentnosť je zaujímavá. Často sa v tejto sezóne aj napriek nie tak dobrému výkonu Aston Martinu dokáže umiestňovať v TOP10. Dnes štartuje desiaty a na bodoch by mohol preteky aj dokončiť.

Slavo Dzuričko

Holandsko je domáca zastávka úradujúceho šampióna Maxa Verstappena. Jeho Red Bull tak nenechá nič na náhodu a ak sa Max vyhne technickým problémom, má šancu na víťazstvo.

Otázne je pretekové tempo Ferrari. Hneď za nimi bude totiž po stránke výkonu dvojica pilotov tímu Mercedes, ktorí majú sľubné auto. Aj z tohto dôvodu tipujem Lewisa Hamiltona na zisk tretieho miesta.

Okrem toho, príjemným prekvapením je Mick Schumacher, ktorý by si mohol ukradnúť poslednú bodovanú priečku, no ašpirantom na zisk bodov je aj Čou, ktorého by som po štarte zo 14. miesta takisto tipoval v prvej desiatke.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!