logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Verstappen v piatok neblafoval, do boja o pole idú tri tímy

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 9. 2022

Prvý tréningový deň v Holandsku mal z pohľadu Red Bullu poriadne ďaleko od ideálneho priebehu. Okrem zlyhania prevodovky Maxovi Verstappenovi chýbala rýchlosť a nevyhovovalo mu vyváženie monopostu. V piatok síce neblafoval, no fanúšikovia červených býkov si vydýchnu, že sobota môže vyzerať úplne inak.

Maxovi Verstappenovi spravili škrt cez rozpočet problémy v prvom tréningu. Už po siedmich kolách musel zastaviť s poškodenou prevodovkou a zvyšok tréningu strávil len sledovaním obrazoviek v garáži.

Holanďanov druhý tréning bol tým pádom skôr prvý. Red Bullu preto chýbal dobrý balans, s ktorým sa navyše pre krátkosť času nedalo tak veľa spraviť. Verstappen nemal grip, jeho monopost doslova žral pneumatiky, a napokon zaostal o sedem desatín sekundy. To je obrovská strata aj na Spa-Francorchamps, nuž a o to viac na Zandvoort, ktorého kolo je o takmer tri kilometre kratšie.

Sergio Pérez navyše viackrát prebrzdil, objavil sa v štrku a raz takmer skončil v bariére. Len ťažko uveriť tomu, že by to Red Bull robil úmyselne. “Nevyzeralo to ako auto, ktoré sme videli pred týždňom,” vyhlásil Karun Čandhok po tréningu. “Auto mu nedovolilo jazdiť s ním tak, ako chcel. Na tejto trati potrebujete sebadôveru, keďže je úzka, zvlnená a neponúka toľko gripu. Jemu tá sebadôvera v aute chýbala.”

Jenson Button prikývol. Keď za jedenástou a dvanástou zákrutou sledoval monoposty, všimol si, že Sergio Pérez začína byť frustrovaný. Z auta sa totiž snažil vyžmýkať viac, než v ňom bolo. “Táto sekcia však odmení pokojné a plynulé prejazdy. On tam vchádzal príliš rýchlo, na výjazde mu utekala zadná časť auta. Vidieť frustráciu, ktorá vás tu zabrzdí, keď chcete poskladať dobré kolo.”

Helmut Marko nebol spokojný s tým, ako sa správali autá tímu na mäkkých a stredne tvrdých pneumatikách. “Ideálny balans sme absolútne netrafili. Teraz sa budeme musieť pustiť do práce, aby sme na základe dát našli lepšie nastavenia,” uviedol v piatok večer. “Rozhodne tu nie sme takí suverénni ako v Spa.”

Čo bude musieť Red Bull naprávať? Najmä výjazdy zo zákrut, na ktorých autu chýbal grip. Piloti kopili jednu chybu za druhou, čo sa v Zandvoorte môže stať jazdcovi osudným. Dobrá štartová pozícia bude veľmi dôležitá, predbiehanie na takej kľukatej trati bude oveľa náročnejšie ako v Belgicku.

“Keď sme popoludní obuli mäkkú zmes, auto nebolo dobre vyvážené. Nemali sme žiaden grip, len sme sa šmýkali. Výsledkom bolo aj vysoké opotrebovanie pneumatík,” sumarizuje problémy Red Bullu Marko.

Proti červeným býkom hral aj fakt, že v druhom tréningu “odpálilo” časomer, GPS a chýbali aj dáta o nasadených pneumatikových zmesiach. Tímy si museli všetko poctivo zapisovať, aby sa mohli pustiť do analýz svojich vlastných kôl, o kolách konkurencie ani nehovoriac. Športový poradca Red Bullu je však pokojný: “Máme všetky potrebné dáta.” O koľko sa Red Bull dokáže zlepšiť je zatiaľ záhadou.

Zato Ferrari je už od piatka v skvelej forme, aspoň opticky. V druhom tréningu obsadili Leclerc so Sainzom prvé dve priečky. Mattia Binotto je o čosi spokojnejší ako v Belgicku: “Spa bola pravdepodobne taká anomália.”

Scuderia verí, že v Zandvoorte sa všetko vracia do starých koľají. Tu sa totiž nespája niekoľko faktorov, ktoré v Belgicku hrali v prospech červených býkov: Vyššia svetlá výška, menší odpor monopostu, chladnejšie teploty, tuhé nastavenie odpruženia, ktoré spôsobilo vysokú degradáciu pneumatík.

V Zandvoorte sa však Ferrari môže vrátiť k svojim tradičnejším nastaveniam a k mäkšiemu odpruženiu. Odpor monopostu tu navyše nehrá takú veľkú úlohu ako v Spa. Na kľukatej trati rozhoduje prítlak.

Ferrari by malo bojovať o pole position, no nebude samo. Mercedes sa dočkal ďalšieho radostnejšieho víkendu. Aj v Brackley čakali, že sa ich výkon zlepší, no nie až o toľko. Nerovnosti nespôsobujú také problémy, ako sa čakalo, a narážanie na trať nerobí inžinierom starosti.

“Teraz vieme nastaviť takú svetlú výšku, ktorá je pre náš monopost najvhodnejšia,” tešia sa inžinieri Mercedesu. Zandvoort sa tak pridáva k Silverstonu či Budapešti, teda k okruhom, ktoré Mercedesu vyhovujú viac ako Paul Ricard či Spa z jednoduchého dôvodu: Rozdiel v rýchlostiach medzi najpomalšími a najrýchlejšími zákrutami je menší.

Nastavenia teda nemusia pokrývať takú širokú škálu podmienok. “Naše auto je rýchle len v úzkom pracovnom okne, nie na komplexných tratiach so širokým spektrom zákrut, kde treba prijímať väčšie kompromisy.”

Preto strieborné šípy veria, že v sobotu to bude bitka troch stajní. “Momentálne sme na jednej úrovni s Red Bullom a Ferrari.”

Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na kvalifikačné víťazstvo podľa nike.sk (11:00):

1,80 – Verstappen
4,50 – Leclerc
7,00 – Sainz
9,00 – Hamilton
11,00 – Russell
18,00 – Pérez
70,00 – Norris
150,00 – Alonso

Kurzy na jazdcov z troch top tímov sa zmestili pod 20, teda aj bookmakeri očakávajú pomerne vyrovnanú bitku o kvalifikačné víťazstvo. A hoci Lando Norris v piatok ukázal vynikajúcu rýchlosť a stratil len desatinku, na pole position ho nemôžeme očakávať.

McLarenu sa však nedá odoprieť to, že v Zandvoorte je rýchlejší. Dôvody sú podobné ako pri Mercedese; McLaren MCL36 je auto s veľkým odporom, ktoré na dlhých rovinkách stráca kvantum času, navyše má horšiu trakciu ako konkurencia. Keďže v Zandvoorte je len jedna rovinka a jedna zákruta, pri ktorej je dôležitá trakcia (11), McLaren dosahuje dobré časy na kolo.

Lando Norris predbehol Fernanda Alonsa o štyri desatiny, Esteban Ocon a Daniel Ricciardo si boli takmer vyrovnaní. Šéf tímu Andreas Seidl rozdával úsmevy: “Mali sme dobrý štart, okamžite sme sa dostali do rytmu. Interpretovať tieto časy je stále pomerne náročné, ale určite sme sa vrátili do súboja s Alpinom.”

Do boja o Q3 by chcel prehovoriť ešte aj Aston Martin, hoci zatiaľ len ten pod zadkom Lancea Strolla. Sebastianovi Vettelovi piatok nevyšiel. “Mám pocit, že v jednom kole toho môžeme nájsť ešte dosť veľa. V sobotu musíme len vytiahnuť naozaj dobré kolo, zatiaľ robíme voľačo zle. Možno sú to tlaky v pneumatikách… Dosť sme experimentovali. Avšak, ak odštartujeme z najlepšej desiatky, tak by sme v nej mohli aj skončiť.”

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!