logo F1online.sk

Medzi Red Bullom a Porsche sa vyskytli problémy, dohoda je zatiaľ v nedohľadne

Red Bull, ilustračné
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 8. 2022

Kto by bol povedal, že Audi bude prvé? Dohoda medzi Red Bullom a Porsche podľa mnohých už len čakala na podpis. Všetko malo byť dohodnuté a papiere dokonca „ležali v šuplíku“ pripravené na podpis a oficiálne oznámenie. Tri nesmierne dobre informované zdroje sa však zhodli: medzi Red Bullom a Porsche sa niečo zaseklo.

Kým osud Audi sa zdal byť nejasný, pre Porsche bolo všetko jasné. Je to však automobilka z Ingolstadtu, ktorá v Belgicku oficiálne potvrdila svoj vstup do Formuly 1. Nemci síce neodhalili a neoznámili úplne všetko, uistili však, že odpovede sa budeme dozvedať postupne. Kým Audi sa teší veľkej mediálnej pozornosti a vystrelilo už aj prvú salvu do tábora Mercedesu, zo Stuttgartu prichádza nepríjemné mlčanie.

Podľa mnohých to nie je náhoda. Hneď tri viac ako dobre informované zdroje priniesli informáciu, že niečo nie je v poriadku, sú nimi Michael Schmidt z nemeckého Auto Motor und Sportu, Adam Cooper z magazínu Autosport a Dieter Rencken z portálu RacingNews365.com.

„Nevesta z Milton Keynes váha, pretože sa obáva, že vplyv Porsche by mohol byť až príliš veľký. Red Bull má alternatívy, Porsche nie, a švábskej automobilke sa z rozličných dôvodov kráti čas,“ napísal Schmidt.

Red Bull a Porsche pôvodne plánovali potvrdiť vzájomné spojenie v Spielbergu, na domácom podujatí rakúskeho tímu. Pravidlá však vtedy neboli hotové, strany tak spoločné oznámenie odložili. Teraz sú pravidlá dohodnuté „čierne na bielom“, ale situácia sa skomplikovala.

Potvrdzujú to aj vyjadrenia dvoch najdôležitejších mužov, Helmuta Marka Christiana Hornera. „Situácia je zložitá a nejde ju vyriešiť z noci na deň,“ uviedol Rakúšan. „V hre je stále množstvo detailov, ktoré treba vyjasniť. Porsche je vítané, ale celá záležitosť nie je taká jednoduchá. Dúfam, že rokovania sa podarí dotiahnuť do úspešného konca,“ uviedol Horner.

O Porsche sa už hovorí absolútne otvorene. Donedávna mala táto téma status „najhoršie strážené tajomstvo v F1“. Dnes to už žiadne tajomstvo nie je.

V čom je teda problém? Možno si spomeniete (informovali sme o tom tu), že Porsche sa malo stať 50-percentným vlastníkom Red Bull Technologies a na túto akvizíciu vraj získalo aj „požehnanie“ Dietricha Mateschitza. 50 percent akcií však znamená aj 50-percentný vplyv, čo znie logicky a Porsche si na takýto vplyv bude tiež nárokovať. Na druhej strane, úderka Horner – Marko – Newey boli vždy zástancami úplnej nezávislosti. Predstava, že by sa do ich mocenského trojuholníka pripojil nejaký zástupca Porsche a vytvorili štvorec im skrátka nevonia.

Preto v roku 2019 podpísali zmluvu s Hondou (alternatívou boli Ferrari a Renault, ktoré svoje motory zakaždým prispôsobia monopostom továrenského tímu) a zbavili sa Renaultu, ktorý Adrianovi Neweymu spôsoboval akurát depresie, a preto sa rozhodli neskôr založiť Red Bull Powertrains.

To nás privádza k japonskej automobilke a kartám, ktoré Red Bull drží. V Milton Keynes nie sú od dohody s Porsche závislí. Nový motor si od roku 2026 môžu stavať a vyvíjať sami, tiež je tu Honda, ktorá napriek všetkému poškuľuje po opätovnom návrate do Formuly 1. Majú teda v rukách „páku“, ktorá im pri rokovaniach dáva navrch. Ak dohoda s Red Bullom padne, v Stuttgarte budú mať veľký problém nájsť si inú cestu do Formuly 1.

Sám Horner potvrdil, že pred letnou prestávkou pripojila továreň Red Bull Powertrains k dynamometru svoj prvý motor pre rok 2026 a začala s testovaním. Všetko bez akejkoľvek pomoci Porsche. Okrem toho je tu Honda, ktorá sa opäť ochotne nalodí a reštartuje už zavedenú spoluprácu.

„Teraz si tiež môžeme sami postaviť vlastný motor. Boli by sme tak po Ferrari druhým tímom, ktorý vyvíja auto a motor pod jednou strechou,“ prehlásil Horner.

Nedá sa však povedať, že by boli Nemci zahnaní do slepej uličky. Obe tieto vyššie uvedené scenáre totiž majú nejaký ten „háčik“. „Ak sa vráti Honda, Red Bull Powertrains je absolútne zbytočný projekt. Honda nepotrebuje pomoc pri vývoji a Japonci beztak nikdy nedovolia, aby im niekto nazeral do kariet pri konštrukcii motorov. Na druhej strane, Porsche je závislé od znalostí Red Bullu v oblasti pohonného ústrojenstva,“ píše AMuS.

Musíme však uvážiť, že Red Bull Powertrains sa v roku 2026 chce postaviť superveľmociam a automobilky ako Mercedes, Ferrari, Renault či Audi budú mať navrch, hoci ich sila bude rozpočtovým stropom oklieštená. Bude Red Bull ochotný riskovať a postaví sa automobilkám, ktoré majú s vývojom motorov celé dekády skúseností?

Čas však hrá proti Porsche. Nemecká automobilka plánuje ešte v tomto roku vstúpiť na burzu. Iba málo najvyšších predstaviteľov vie, kedy presne sa tak stane. Oznámenie však musí prísť so 100-dňovým predstihom. „Porsche teda musí vyjsť s pravdou von do 10. septembra,“ uviedol AMuS. Okrem toho, každý dodávateľ pohonných jednotiek, ktorý chce byť na rošte v roku 2026, sa musí registrovať a zaplatiť vstupný poplatok FIA do 15. októbra. Ak tento termín prešvihnete, budete musieť skrátka počkať na rok 2027.

„Povráva sa, že Porsche vstúpi do F1 jedine s Red Bullom,“ dodáva AMuS.

Súvisiace články