logo F1online.skF1online.sk

Má Mercedes problém? Podľa Wolffa má jeho tím ruky čisté

Toto Wolff
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala7. 8. 2020

Skopírovanie minuloročných brzdových kanálikov Mercedesu bolo podľa rozhodnutia komisárov proti pravidlám. Dokázal si ich ale Racing Point skopírovať sám, alebo sa dočkal asistencie zo strany Mercedesu? A čo zvyšok auta? To je otázka, ktorá teraz začne trápiť Formulu 1. Ale nie Mercedes, tvrdí Toto Wolff.

V dnešnom verdikte komisárov sme sa okrem iného dozvedeli aj to, že Mercedes sám poskytol nákresy svojich brzdových kanálikov. Stalo sa tak ale v roku 2019, kedy to všetko ešte bolo v súlade s pravidlami.

Otázky ale vyvoláva fakt, prečo 6. januára tohto roka Mercedes doručil Racing Pointu svoje brzdové kanáliky, teda už v čase, keď boli na zozname súčiastok, ktoré si každý tím musí vyrobiť sám. Komisári však skonštatovali, že táto skutočnosť nemala na vývoj Racing Pointu RP20 žiaden dramatický vplyv. Tím už mal počítačové modely súčiastok a samotné kanáliky neboli na pretekoch nikdy použité.

Keďže bol však Mercedes ochotný takto pomôcť svojmu konkurentovi, je namieste otázka, či mu nepomohol aj nejako inak. V McLarene už majú pochybnosti, či je príbeh o tom, ako si Racing Point všetko vyrobil z fotografií, pravdivý.

“My sme stopercentne spokojní s našou pozíciou. Opakovane sme si čítali pravidlá. Verdikt, ktorý dnes padol, je extrémne komplikovaný a prichádza s interpretáciou, ktorá je pre nás všetkých nová,” nechal sa počuť Toto Wolff. “V roku 2019 sme poskytli isté dáta, čo bolo úplne v rámci pravidiel. Šiesty január (keď Mercedes dodal brzdové kanáliky Racing Pointu, pozn. red.) nemal žiaden významný efekt, pretože celá vec bola dodaná oveľa skôr. A aj všetky počítačové modely a návrhy im boli dodané skôr. Racing Point a aj my stále zastávame názor, že je to v rámci pravidiel.”

Rodák z Viedne tvrdí, že Mercedes je rád, že takto pomohol Racing Pointu. “Vidím nejaké výhody. Máme tu tím, ktorý súperí medzi stajňami vpredu. V podstate to bol cieľ. Na druhej strane je to pre nás ako veľký tím skvelý zdroj príjmov. Vieme speňažiť niektoré z technológií, ktoré by sa inak speňažiť nedali. Myslím si, že je to víťazstvo pre obe strany.”

“Rešpektujem aj názor druhej strany, že autá by nemali vyzerať rovnako ako iné. Žiadne z pravidiel to ale nezakazuje. Je to špecifická situácia, pretože súčiastka, ktorá nebola na zozname, sa naň dostala. Kým teda nebola na zozname, tak bola odoberaná. Môžeme viesť tieto právne debaty donekonečna, ale nakoniec, ak mám byť úprimný, nemám žiadne starosti. A keď hovorím žiadne, tak myslím žiadne. Nedošlo k žiadnemu porušeniu.”

“Nemyslím si ani to, že by Racing Point niečo porušil. Verím tomu, že keby sa s tým šlo až na Medzinárodný odvolací súd FIA (ICA), bola by to komplexná vec, pretože je to technického charakteru. Ale pochybujem, že by to prinieslo nejaký výsledok,” vyhlásil Wolff.

Ako vlastne Racing Point zvládol skopírovať celý monopost W10 bez toho, aby mu Mercedes poskytol všetky nákresy? Podľa Wolffa to ani nebolo také ťažké. Tímy už podľa neho disponujú takými technológiami, že si s prehľadom dokážu zrekonštruovať riešenia konkurencie.

“My veríme tomu, že nešlo o nič proti pravidlám, pretože taká technológia už existuje. V niekoľkých prípadoch sme to videli už minulý rok: jedného z našich hlavných súperov s 3D kamerou. Ju máte na pleci a skenujete naše auto, v garáži aj mimo nej. Naskenujete celé auto, vložíte to do počítača a máte všetky tvary,” vysvetľuje Wolff. “Táto technológia teda existuje. Nič ju nezakazuje. Všetci majú na strechách protiľahlých budov fotografov-špiónov, ktorí si priblížia aj ten najmenší detail na každom aute. Ak nechceme, aby sa niečo také dialo, musíme tomuto zabrániť.”

Súvisiace články

Diskusia