logo F1online.sk

Ako Honda zachránila Red Bull? RBPT pracuje len na novej generácii motorov

Red Bull, Honda, ilustračné
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 8. 2022

V období okolo Veľkej ceny Rakúska sa nemálo hovorilo o Honde a jej vplyve na súčasnú výkonnosť tímu Red Bull. Začiatkom augusta došlo k oficiálnemu predĺženiu spolupráce medzi tímom z Milton Keynes a japonskou automobilkou. Čo to vlastne znamená a aký je v súčasnosti prínos Red Bull Powertrains? Vysvetlil Helmut Marko.

Nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že odchod Hondy z Formuly 1 je ten najzvláštnejší, aký tento šport vôbec videl. Oficiálne sa automobilka stiahla na konci sezóny 2021 a postupne malo prejsť k prechodu duševného vlastníctva do rúk Red Bull Powertrains.

Potom sa plány menili. Hovorilo sa, že Honda bude zabezpečovať produkciu a opravy pohonných jednotiek až do konca roku 2025, keďže pri zmrazení vývoja pohonných jednotiek netreba vynakladať horentné sumy na ich vývoj. Oficiálne sa však Honda zaviazala pomôcť Red Bullu „iba“ do konca roka 2023.

Nakoniec však bolo oznámené, že spolupráca Red Bullu a Hondy sa predsa len predlžuje až do konca sezóny 2025.

„Výsledkom úspešného partnerstva je, že počiatočná dohoda, ktorá zabezpečovala podporu do konca roku 2023, sa predlžuje do konca sezóny 2025. Po nej bude RBPT poháňať Red Bull v novej ére motorových pravidiel F1,“ stojí v oficiálnom stanovisku.

Helmut Marko sa v nedávnom rozhovore pre Motorsport-Total.com pokúsil „rozmeniť na drobné“, ako to v súčasnosti vyzerá s Red Bull Powertrains, Hondou a dodávkami pohonných jednotiek. Red Bull si dal totiž veľmi záležať na tom, aby mal pre rok 2026 status nového dodávateľa pohonných jednotiek a taktiež ťažil výhody, ktoré s týmto statusom súvisia.

„Vďakabohu sa Japonci rozhodli zmeniť svoju politiku,“ povzdychol si Marko. „Podľa pôvodného plánu by sme si totiž museli po roku 2023 zostavovať motory sami. Na to však potrebujete náhradné diely a 90 percent ich dodávateľov sa nachádza v Japonsku.“

„Našťastie však došlo k prehodnoteniu tohto rozhodnutia, pretože niečo také by bolo po technickej, logistickej a aj jazykovej stránke dosť veľký problém. Teraz nám bude Honda vyrábať motory až do konca roka 2025,“ dodal Marko.

To je veľmi dôležité a taktiež nesmierne prínosné, hoci Red Bull musí splniť niekoľko dôležitých požiadaviek, aby FIA mohla Red Bull Powertrains v roku 2026 zaradiť medzi nových dodávateľov pohonných jednotiek a tým Red Bullu priznať nezanedbateľné výhody.

„Honda bude tieto motory produkovať kompletne vo svojej réžii. Dostávame ich zapečatené a nemôžeme sa pozrieť dovnútra. To je dôležité kvôli statusu nováčika od roku 2026. Motory dostávame zabalené v krabiciach a keď sa objaví nejaký problém, môžu na nich pracovať len mechanici Hondy,“ vysvetlil Marko.

Otázka teda znie, čo sa v súčasnosti odohráva v novej budove Red Bull Powertrains, ktorú v Milton Keynes prednedávnom otvorili?

„Momentálne tam pracuje 300 zamestnancov. Pracujú výhradne na predpisoch pre rok 2026. Ak príde nový výrobca (v tomto prípade takmer určite Porsche, pozn. red.), môžeme spolupracovať. Môžu využívať zariadenia, ktoré máme k dispozícii, čo je tiež bonus. Ak by prišiel nový výrobca, tak má okamžite k dispozícii novú motoráreň a v nej šesť funkčných dynamometrov. Všetko tam patrí medzi najlepšie z najlepších, čo môžete v súčasnosti dostať,“ hovorí s hrdosťou Marko, ktorý dodal, že podľa súčasných plánov sa v tejto budove budú vyrábať aj motory pre tím AlphaTauri.

Súvisiace články