logo F1online.sk

Vasseur o Čouovej nehode: Ochranný oblúk nezlyhal, na taký náraz nie je stavaný

Kuan-jü Čou a Valtteri Bottas
© Twitter/Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala12. 7. 2022

Ďalšia preteková dvojička je za nami a s ňou aj niekoľko nepríjemne vyzerajúcich nehôd. Najväčší strach nám však nahnalo, keď sa monopost Kuan-jü Čoua prevrátil a dokĺzal až k bariére, ktorú následne preskočil. Za to, že túto púť prežil, môže ďakovať najmä svätožiare, keďže horný ochranný oblúk nevydržal.

Šéf Alfy Romeo však cez víkend v Rakúsku prezradil, že aj keď ochranný oblúk nevydržal, tak nezlyhal. Problém v skutočnosti nebol v návrhu konštrukcie, tá prešla všetkými nárazovými testami FIA, ale vo veľkosti sily, ktorá na oblúk pôsobila. Zdá sa totiž, že presiahla dvojnásobok toho, čo podľa bezpečnostných testov má ustáť.

“Vyšetrovanie ešte stále prebieha,” vysvetľoval Frédéric Vasseur. “FIA sme poskytli údaje z nehody, tento proces sa už začal. Podľa prvých zistení bol ten náraz dvakrát taký veľký v porovnaní so silou, ktorú musí ustáť počas nárazových testov.”

“Neviem, či ste videli ten asfalt, ale auto doň vyhĺbilo štyri alebo päť centimetrov hlbokú dieru. Od istého bodu je skrátka jedno, aké máte nárazové testy, pretože vždy dokážete nájsť nehodu, ktorá by bola o niečo väčšia,” poznamenal 54-ročný Francúz.

Namieste je teda začať sa baviť o sprísnení bezpečnostných pravidiel. Keby k tejto nehode došlo v časoch pred svätožiarou, len sotva by ju Kuan-jü Čou prežil. “Samozrejme, spoločne s FIA musíme uvažovať o tom, ako zvýšiť bezpečnosť,” prikývol.

Ide tu totiž aj o to, že Čou zostal zaseknutý za bariérou a z auta sa nedokázal dostať. Keby ho zachvátili plamene… “Ale na druhej strane chcem zostať pozitívny a povedať, že aj po takej veľkej nehode sa nič nestalo. Neviete si predstaviť, aký to mohlo mať dopad, keby auto začalo horieť. Rozhodnutiam po stránke bezpečnosti vďačíme za to, že na aute nezačalo unikať palivo, to by bol azda najhorší možný scenár.”

Čou nehodu našťastie prežil bez následkov, no to sa zrejme nebude dať povedať o rozpočte Alfy Romeo. Tá síce nenaráža na samotný strop, ktorý stanovujú pravidlá, no má svoj vlastný, a síce nižší.

“Nechcem sa vracať k piatkovým debatám,” pripomenul oficiálne navýšenie rozpočtového stropu Vasseur. “V tomto prípade my nemusíme riešiť rozpočtové stropy, ja mám na starosti len náš rozpočet, pretože stále sme pod stropom. Nepôjdeme do banky a nevezmeme si úver, aby sme zaplatili za tieto súčiastky. To by totiž znamenalo, že niekde by som musel šetriť, možno vo vývoji alebo inde. Budeme sa musieť s tým vysporiadať, nám sa to podarí.”