logo F1online.sk

Mohol by sa Mercedes vydať cestou Red Bullu? Preskúmame to, povedal Elliott

Lewis Hamilton a George Russell
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 7. 2022

Na predstavovačky jednotlivých monopostov a predsezónne testy si každý z nás dobre spomína. Dlhé mesiace sa hovorilo, že všetky monoposty budú s týmito novými pravidlami vyzerať rovnako, avšak nič nemohlo byť vzdialenejšie od reality. Úvodná diverzita sa však postupne stráca a vidíme, že tímy z nižších poschodí tabuľky už začínajú napodobňovať tých na čele.

Najobľúbenejším konceptom je zjavne ten Red Bullu, ktorý už napodobnil Aston Martin a teraz aj Williams. Svoj koncept posúva dopredu aj Alpine, ktorý sa zdá byť niečo medzi Red Bullom a Ferrari. Osamotený vo svojom boji však zostáva Mercedes, ktorý sa snaží svoj extrémny koncept „bez bočníc“ naďalej rozvíjať.

Vyzerá to tak, že inžinierom sa to postupne darí, hoci by ste mohli namietať, že stačí prísť na nejakú hrboľatejšiu trať a monopost W13 bude opäť o dva kroky pozadu. V Silverstone tento tím urobil viditeľný krok vpred, ale tieto pokroky sú zatiaľ trochu neisté. Naproti tomu taký Red Bull očividne funguje na každej trati a za každých podmienok.

Technický riaditeľ Mercedesu Mike Elliott dostal v Silverstone otázku, či existuje možnosť, že by sa jeho tím mohol koncepčne vydať cestou Red Bullu. „Myslím si, že karoséria, čo je ten viditeľný element, na ktorý poukazujete, nie je tým kľúčovým rozdielom. Tým kľúčovým rozdielom je dizajn podlahy,“ odpovedal Elliott.

„V tomto smere sme prehodnotili niektoré koncepty. Nebudem hovoriť, ktorým smerom sa vydáme, ale riešenie Red Bullu preskúmame. Myslím si, že by bolo hlúpe, keby sme v sebe nemali určitú pokoru a nemysleli si, že sme sa mohli zmýliť.“

„Nejde však len o koncept Red Bullu. Platí to o všetkých konceptoch na rošte od hora až dolu a treba si povedať, čo vyzerá zaujímavo a prečo to je zaujímavé,“ dodal Elliott.

Nemusíte byť však žiadny génius, aby ste pochopili, že jednoduchá kópia vám nikdy nedá takú výkonnosť, akú dosiahne ten, od ktorého kopírujete. Elliott preto upozorňuje, že len kopírovať rozhodne nestačí.

„Snažíte sa pochopiť, čo sa deje pri obtekaní vzduchu. Zistíte, čo chcete, aby vzduch robil a potom od toho vytvoríte tvar karosérie,“ vysvetľuje technický riaditeľ Mercedesu.

„Takže sa na to pozrieme a spýtame sa, čo si myslíme, že karoséria Red Bullu robí a prečo to robí? A platí to o všetkých monopostoch na rošte. Potom uvidíme, čo sa z toho môžeme naučiť a aplikovať. Možno prídu zmeny v tomto roku, možno prídu zmeny v tom budúcom alebo možno zostaneme verní tomu, čo máme teraz. Myslím, že to sú otázky, na ktoré sa snažíme odpovedať,“ povedal Elliott.