logo F1online.sk

Jazdci sa cítia nepohodlne? Hill: Kedysi by vám šéf povedal, aby ste si sadli na peňaženku

Lewis Hamilton na štartovom rošte
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 6. 2022

Veľké ceny Azerbajdžanu a Kanady delilo pár dní, ktoré si formulová verejnosť vyplnila živou diskusiou o poskakovaní, bezpečnosti jazdcov a dlhodobých následkoch na zdravotný stav. Keď FIA vo štvrtok reagovala vydaním technickej direktívy, spustil sa kolotoč. Hlavnými protagonistami následného „súboja na nože“ boli Red Bull a Ferrari na jednej strane a Mercedes na druhej. Bývalý pilot a dnes expert televízie Sky Damon Hill si pri tejto príležitosti zaspomínal, ako to bolo za starých čias.

Aj v 90. rokoch boli monoposty v dôsledku zavedenia nových pravidiel pomerne tuhé, rovnako tak v prvej ére ground effectu na prelome 80. a 90 rokov. Ostatne, na toto obdobie nedávno spomínal aj Jacques Villeneuve.

Jeho bývalý kolega Damon Hill síce uznal, že sa na poskakovanie nesťažuje len Mercedes a jeho piloti, ale v skutočnosti sa ozvalo viac jazdcov. Na druhej strane, nech už sa sťažuje ktokoľvek, blažene si povzdychol nad tým, aký je to diametrálny rozdiel v porovnaní s minulosťou.

„Títo úbohí jazdci. Nedostáva sa im veľkej solidarity. Za svoju prácu sú dobre platení a užívajú si to, ale môže toto priniesť nejaké dlhodobé následky?“ pýta sa Hill.

„Podobne ako v rugby a ďalších športoch skúmame, aké následky to môže mať v ďalšom živote a skrátka nechceme zranenia. FIA to preto berie seriózne, záležitosť preskúma a neskôr príde s ďalšími návrhmi.“

„Lewis prišiel s vyjadrením, že na niektorých miestach v Baku mohol havarovať. Takéto poznámky od jazdcov vás vždy nútia k zamysleniu… premýšľate, či to zbytočne nepreháňajú, aby sa z toho pokúsili vyťažiť nejakú ďalšiu výhodu,“ hovorí Hill.

„Vidíme, že v súčasnosti dochádza k zbieraniu dát z kokpitu a FIA môže vidieť, či hovoria pravdu alebo nie. Faktom je, že nevieme, aké dlhodobé následky na chrbtici alebo dokonca mozgu to môže spôsobiť,“ dodal Hill, ktorý si následne poťažkal srdce nad tým, aký veľký rozdiel to bol v 80. a 90. rokoch.

„Je to celkom odlišný prístup v porovnaní s minulosťou, kedy jazdcom ich šéfovia povedali, nech si sadnú na peňaženky, keď chcú mať pohodlie a vystlané sedadlá pre pohodlnejšiu jazdu,“ spomína Hill.

„Niečo také je v súčasnosti nemysliteľné, avšak v časoch, keď som pretekal ja, nikoho nič také nezaujímalo. Skrátka to nebolo na programe dňa.“

„Keď mali kedysi autá s ground effectom premiéru, manažéri tímov hovorili jazdcom, nech si sadnú na svoje peňaženky, vraj takto by to mohlo byť o trochu pohodlnejšie. Takýto nejaký bol prístup v tých časoch,“ uzavrel Hill.

Súvisiace články