logo F1online.sk

Otázka poskakovania: Množia sa sťažnosti pilotov

Piloti, tímy a monoposty na štarte sezóny 2022
© Twitter/Mercedes
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková14. 6. 2022

Vzhľadom na viditeľné bolesti chrbtice u Lewisa Hamiltona sa vo svete kráľovnej motoršportu strhla búrlivá debata o prílišnom poskakovaní monopostov. Nie je však pravdou, že po riešení tohto problému volajú len piloti Mercedesu, strach o svoje zdravie prejavujú napríklad aj Pierre Gasly či Carlos Sainz. Naopak, Lando Norris sa tým veľmi nezaťažuje a tvrdí, že Mercedes sa len vyhovára, pretože nechce obetovať časť svojho výkonu.  

Lando Norris z McLarenu sa domnieva, že Mercedes uprednostňuje výkon pred komfortom, zatiaľ čo jeho tím má opačný prístup. Riešenie je podľa neho jasné – treba sa postarať o zvýšenie svetlej výšky vozidla, čo však ide na úkor rýchlosti kvôli aerodynamike nových vozidiel. Brit si myslí, že tímy, ktoré trápia „poskakujúce autá“, by mali nasledovať príklad stajne z Wokingu a v súčasnosti prijať jednoduché a kompromisné riešenie.

Na otázku, ako sa mu jazdí v jeho monoposte, 22-ročný pretekár odpovedal: „Nesťažujem sa. Áno, máme nejaké poskakovanie, ale s tým sa musíte vyrovnať. Ale myslím si, že to, ako to máme teraz nastavené, je tá správna miera. Môžeme ísť celkom ľahko nižšie, získať tým výkon, ale to by znamenalo ešte viac poskakovania. Takže som si istý, že Mercedes by mohol mať o dosť inú podlahu, mohol by zvýšiť svetlú výšku monopostu a bolo by to pre nich oveľa príjemnejšie. Jednoducho však zrejme nechcú stratiť výkon. Takže si nemyslím, že je na čo sa sťažovať. Len si ľudia musia sami nájsť spôsob, ako to napraviť.“

Zaujímavé je, že v Baku sa na dôsledky poskakovania sťažoval aj Norrisov tímový kolega Daniel Ricciardo. „Desím sa toho, čo cítili ostatní, pretože úprimne, dnes to bolo zlé. Naozaj som sa trápil. Bolo to, jednoducho povedané, bolestivé. Je to bolestivé a neprirodzené. Bolo to, ako keby s vami ako s loptou dribloval Stephen Curry z NBA alebo niečo podobné. Určite to nie je dobré a normálne a myslím si, že musíme niečo urobiť. Viem, že napríklad George a Lewis mali už toľko zlých skúseností. Ak to pociťujú horšie, čo asi áno, neviem si predstaviť, čo cítia, pretože to bolo bolestivé aj pre mňa.“

Jasný postoj k celej veci má Pierre Gasly, jazdiaci v kokpite AlphaTauri, ktorý vyzval FIA, aby konala. Napriek tomu, že Francúz v Baku dosiahol najlepší výsledok v doterajšom priebehu sezóny, úplne spokojný nebol. Vyhlásil, že počas svojej kariéry v F1 ešte nezažil takéto brutálne preteky. „Nie je to zdravé, to je isté. Pred každým tréningom, ako aj po ňom, som išiel na fyzioterapiu, už len preto, že moje platničky tým trpia. Nemáte prakticky žiadne odpruženie chrbtice.“

„Tím sa ma pýta: ‚Dobre, môžeme ohroziť nastavenie?‘ Ale ja ohrozujem svoje zdravie kvôli výkonu. A vždy to urobím, pretože som pretekár a vždy chcem čo najrýchlejšie auto. Nemyslím si však, že by nás FIA mala tlačiť do kúta, kedy sa musíme rozhodovať medzi zdravím a výkonom,“ vyzýva rodák z krajiny galského kohúta.

Pilot AlphaTauri sa obáva najmä dlhodobých následkov. „Nie je to udržateľné. Takže sme diskutovali na porade jazdcov a FIA sme upozornili na tento problém. Snažili sme sa ich požiadať, aby našli riešenia, ktoré nás ochránia pred tým, aby sme v tridsiatke chodili s palicou.“

Toho istého názoru je aj pilot Ferrari Carlos Sainz. „Láskavo sme požiadali FIA, aby sa na to pozrela, aby toľko nepočúvala tímy, ale aby počúvala nás – jazdcov. Hovoríme, že sa to dostáva do bodu, keď máme problém to zvládať. Potrebujeme len niečo rozumné spraviť so zavesením. Som si celkom istý, že ak sa opýtate dvoch alebo troch inžinierov dole v padoku, budú poznať odpoveď a budú vedieť, čo sa dá urobiť, aby sa to obmedzilo a regulovalo. Potrebujeme však, aby FIA čo najskôr konala – ak nie, začne sa to hromadiť.“

Je zjavné, že aj keby FIA chcela zmeniť pravidlá, posun určite nenastane už túto sezónu. To si uvedomujú aj samotní piloti, menovite napríklad Esteban Ocon: „Nebude to v najbližších dvoch rokoch. To je prinajmenšom jasné.“