logo F1online.sk

AMuS: Ferrari brzdí uponáhľaná prestavba spaľovacieho motora

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala30. 7. 2020

Kto by bol čakal, že šesť rokov po začiatku turboéry bude o rozložení síl opäť rozhodovať pohonná jednotka? Obyčajne platí, že čím dlhšie je daná sada pravidiel v platnosti, tým sú výkony tímov vyrovnanejšie, no ročník 2020 je v tomto smere špecifický. Dramaticky stráca predovšetkým Ferrari. Podľa nemeckých novinárov za to môže uponáhľané prekopanie spaľovacieho motora Scuderie.

Výkon pohonných jednotiek sa v posledných rokoch skutočne vyrovnával. Podľa Mattiu Binotta Ferrari v roku 2014 strácalo na Mercedes až 80 koní. Táto strata sa postupne vytrácala až začala Scuderia svojich súperov predbiehať. Podľa Tota Wolffa boli motory Ferrari na niektorých minuloročných pretekoch rýchlejšie dokonca až o 70 koní! Podľa operačného riaditeľa Renaultu Rémiho Taffina bol tento rozdiel o čosi menší — aspoň v čase, keď Ferrari nevyužívalo svoje triky, sa pohonné jednotky nemali od seba líšiť o viac ako 20 konských síl.

V každom prípade sa do čela dostala Scuderia. Očakáva sa však, že tento náskok nebol vybudovaný s kostolným poriadkom. Keď FIA pred pretekmi v USA vydala technické direktívy, ktoré mali dôkladnejšie zamedziť spaľovaniu oleja a ďalším trikom, Ferrari trochu stratilo. Vážny pád však prišiel až po zime.

V Maranelle museli už vlani očakávať, že sa schyľuje k ďalšiemu prepisovaniu pravidiel, a tak podľa nemeckého AMuSu začali prekopávať motor. “Za jeden z dôvodov tohto dramatického poklesu výkonu je považovaná uponáhľaná prestavba spaľovacieho motora. Len v novembri 2019 začalo byť zrejmé, že FIA bude kontrolovať prietok paliva oveľa prísnejšie a sériou technických direktív zapláta diery v pravidlách. Veľa času už nezostalo.”

Zima nebola dostatočne dlhá, aby sa Ferrari čo i len priblížilo svojím starým hodnotám, a tak sa poradie pohonných jednotiek úplne zmenilo. Presné čísla sa stále ťažko odhadujú, keďže je len začiatok sezóny a tímy ešte nemajú nazbieraných dostatok údajov na to, aby určili, aký veľký odpor kladie to-ktoré auto. Údaje z GPS tak treba brať s miernou rezervou, tímy pracujú len s nedokonalými odhadmi aerodynamických odporov monopostov.

Red Bull však už vypočítal, že pohonná jednotka Mercedesu získava na konkurenciu štyri desatinky sekundy na kolo. V Mercedese tvrdia, že tento rozdiel nie je vôbec taký veľký a ide najviac o poldruha desatiny. Pravda bude zrejme niekde uprostred.

Podľa čísiel, ku ktorým sa dopracoval spomínaný zdroj, je druhou najlepšou pohonnou jednotkou Renault so stratou 25 koní na Mercedes, nasleduje Honda s 30-koňovým mankom. Na poslednom mieste je Ferrari, to potrebuje nájsť až 50 konských síl.

Nuž a aj toto prispieva k zmŕtvychvstaniu Williamsu. Na posledných priečkach ho teraz zastupujú tímy Haas a Alfa Romeo, ktoré sa takisto nemôžu pochváliť špičkovou aerodynamikou. Na rozdiel od Williamsu im však motor nedovoľuje to kompenzovať zvýšením prítlaku.