Brawn: Michael Schumacher by sa v dnešnej F1 vyžíval
Už ste uvažovali nad tým, aké výkony by v modernej efjednotke predvádzali hviezdy F1 z minulosti? Dokázali by sa vysporiadať s tým, že dnes už nejde len o čistý inštinkt, ale aj o množstvo neviditeľnej práce s inžiniermi? Ross Brawn pozná jedného pilota, ktorý by si novú éru s prísavným efektom užíval.
Michael Schumacher vstúpil do F1 v roku 1991 a strávil v nej celých osemnásť sezón. Zažil však úplne inú kráľovnú motoršportu. Tímy sa kedysi oveľa viac koncentrovali na prácu na trati, dnes sa sťahujú do svojich veterných tunelov a tovární, kde si vypomáhajú rôznymi simulačnými nástrojmi.
V tejto sezóne sa navyše vrátil prísavný efekt, ktorý robí technikom vrásky na čele. Jazdci spolu s inžiniermi musia donekonečna prezerať dáta z jázd a zisťovať, ktoré zmeny na monoposte zafungovali a ktoré nie. Nie je to vôbec jednoduché: Napríklad šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin prezradil, že spätná väzba jazdcov niekedy ani nekorešponduje s tým, čo vykazujú dáta. Následne musia spolu zisťovať, kde nastala chyba.
Keby mal takto s inžiniermi prechádzať dáta Michael Schumacher, bavilo by ho to, hovorí pre Sport Bild Ross Brawn: “Ocitol by sa presne vo svojom živle. On zvykol byť posledným jazdcom, ktorý v sobotu večer pred pretekmi opúšťal padok.”
“Celé hodiny zvykol sedieť so mnou a inžiniermi a skláňal sa s nami nad dátami a číslami. Fascinovala by ho predstava analyzovania dát so všetkými inžiniermi. V tejto novej ére by bol skvelý. Michael by si novú Formulu 1 zamiloval,” myslí si bývalý technický riaditeľ Benettonu a Ferrari, ktorý so Schumacherom tvoril takmer nerozlučnú dvojku.
Ak sa v jednej stajni ocitli Schumacher a Brawn, bola to záruka blížiaceho sa úspechu. O jednom bol Brawn stopercentne presvedčený už pred mnohými rokmi: Michael Schumacher je najlepším jazdcom F1 všetkých čias. “Nie len vďaka jeho schopnostiam za volantom, ale v prvom rade pre to, že v budovaní Benettonu a Ferrari zohral takú kľúčovú rolu. Michael prispel k úspechom vo Ferrari rozhodujúcim dielom a počas jeho rokov v Mercedese pracoval s rovnakým prístupom.”
Ktovie, ako by dopadlo meranie síl medzi Michaelom Schumacherom a mladými vychádzajúcimi hviezdami ako Max Verstappen či Charles Leclerc. Jedno je isté: Bolo by to zaujímavé, najmä v novej ére, ktorá zatiaľ plní, čo sľúbila. Na trati vidíme tesnejšie súboje a urputne sa bojuje aj o prvé priečky.
Toľko súbojov koleso na koleso sme v minulosti nemohli sledovať, no veda a dôsledná príprava nových pravidiel zabezpečili, že autá už vedia jazdiť aj tesne za sebou. “Auto vzadu zvyklo stratiť aspoň 40 percent prítlaku a nedokázalo sa priblížiť tak, aby mohlo predbiehať.”
“Analýzy ukázali, že v dôsledku turbulencií dokonca prichádzali o prítlak aj autá, ktoré šli bok po boku,” prezradil šéf F1 pre motoršport. “Jednou z hlavných úloh bolo zmeniť aerodynamiku, aby bolo možné ľahšie a bezpečnejšie predbiehať.”
Za to si vedenie zaslúži pochvalu. “Keď som pred piatimi rokmi prevzal tento post, vedel som, že F1 potrebuje novú éru. Obdobie s Berniem Ecclestoneom bolo fantastické, ale táto nová éra by s ním nemala byť porovnávaná. Potrebovali sme nových, mladých fanúšikov a zatiaľ sme s touto revolúciou a novými príležitosťami uspeli.”