Kvalifikačný ťahák Niké: Mercedes je späť, ale prečo? | Magazín F1 - F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Mercedes je späť, ale prečo?

fotka k článku undefined
zdroj: Jiří Křenek/Mercedes

Predstavoval piatok v Miami zlomový bod v tejto sezóne, po ktorom sa už Mercedes konečne zdvihne z dna? Na to ešte odpoveď nemáme, vieme však, že strieborné šípy by sa na Floride mohli zapojiť do boja o pole position. Analýza piatkových tréningov ukázala, že George Russell nezískal prvú priečku náhodou. Podrobnejšie sa už na to pozrieme v dnešnom Kvalifikačnom ťaháku Niké.

Druhý piatkový tréning patril Georgeovi Russellovi. Britský jazdec v ňom ako jediný pokoril hranicu 90 sekúnd na jedno kolo a o jednu desatinku prekonal zatiaľ najväčšieho kandidáta na majstrovský titul Charlesa Leclerca. Sergio Pérez skončil až tretí a skvelé tempo Mercedesu potvrdil Lewis Hamilton, ktorý uzavrel druhý rad. Rozdiely boli len minimálne, máme teda všetky potrebné ingrediencie na napínavú kvalifikáciu.

V nej by prvýkrát v tejto sezóne mohli bojovať až tri tímy vrátane Mercedesu. Na okruhu v Miami totiž monopostu W13 vyhovuje celý rad vecí. Tou najdôležitejšou však je, že auto čiastočne prestalo poskakovať.

Čo pomáha Mercedesu?

Až keď vyriešime poskakovanie, uvidíme skutočný potenciál nášho auta, opakujú inžinieri Mercedesu už od začiatku sezóny. Dostali sme práve prvú ochutnávku toho, ako by to mohlo vyzerať? Podľa Tota Wolffa je to možné. “Možnože tento tréningový deň nám ukázal, ako by mohlo vyzerať rozloženie síl, keby neexistovalo poskakovanie,” vyhlásil po piatku.

Tím Tota Wolffa má však pred sebou ešte dlhú cestu. V Miami hrá totiž v prospech Mercedesu toľko faktorov, že ani George Russell a Lewis Hamilton si po piatku nevedeli vysvetliť, kde sa nabrala všetka tá rýchlosť.

Strieborným v prvom rade vyhovuje, že asfalt je tu menej hrboľatý ako napríklad v Melbourne či na okruhu v Imole. Nerovný povrch totiž môže “postrčiť” monopost do poskakovania ešte skôr, ako by začal poskakovať sám len v dôsledku vlastnej aerodynamiky.

Mercedesu tiež pomáhajú nové komponenty, ktoré si mohol dovoliť nasadiť vďaka rýchlemu charakteru okruhu. Nové predné a zadné krídlo spolu s vylepšenými krídelkami nad difúzorom pomohli znížiť odpor monopostu na rovinkách. Odrazu sú na nich strieborné šípy rovnako rýchle ako Ferrari a v zákrutách tiež nestrácajú prakticky nič.

S menším zadným krídlom je totiž zadná náprava menej zaťažovaná, čo pomáha eliminovať poskakovanie. Aj vďaka tomu si inžinieri mohli dovoliť svetlú výšku auta znížiť. Nezabudnime tiež, že čím je monopost bližšie k zemi, tým viac prítlaku generujú efektívne Venturiho kanály. Môžeme teda predpokladať, že Mercedesu sa podarilo znížiť odpor auta bez toho, aby musel obetovať prítlak.

“Svetlú výšku sme neustále znižovali,” cituje jedného z inžinierov Mercedesu AMuS. “Nakoniec auto predsa len začalo poskakovať, pretože sme boli príliš chamtiví, avšak, ak dokážeme jazdiť s takouto svetlou výškou, garantuje nám to slušné časy na kolo.” Mercedes má dôvod na radosť, auto divoko poskakovalo len s natankovanou nádržou.

V kvalifikácii však nejde len o čistý prítlak, veľmi dôležité je tiež dostatočne rýchlo zohriať pneumatiky. Tu počasie trafilo do čierneho; teplota asfaltu sa v piatok šplhala až k 50 °C, a tak problémy Mercedesu s nízkymi teplotami pneumatík úplne zmizli.

Dôvody znovunájdenej rýchlosti Mercedesu teda poznáme, zostáva sa už len pozrieť na to, prečo bol George Russell opäť rýchlejší ako Lewis Hamilton. Pri pohľade na najrýchlejšie kolá sa ukazuje, že sedemnásobný majster sveta bol skrátka príliš opatrný v prvom sektore, stratil v ňom tri desatinky.

Za to však čiastočne môžu aj rozdielne nastavenia. “Porovnáme si Georgeove pokusy s mojimi a tie dobré veci dáme dokopy,” avizoval Lewis Hamilton po piatku, pričom šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin doplnil: “Ešte potrebujeme popracovať na vyvážení monopostu a manažmente pneumatík. Ich prehrievanie by mohlo v pretekoch spôsobovať problémy.”

Mercedes určite má z piatka na sobotu čo analyzovať, keďže jeho piloti v piatok testovali najrôznejšie nastavenia. Jedno je však jasné: S balíčkom na nízky prítlak je hendikep Mercedesu oveľa menší, možno až nebadateľný. O nízkom odpore auta v konečnom dôsledku vypovedajú aj maximálky. Na nich boli Mercedesy prakticky rovnako rýchle ako Ferrari, obe stajne však strácali približne 10 km/h na Red Bull. Červení býci však už od začiatku sezóny uprednostňujú vyššiu rýchlosť na rovinkách.

Nové zadné krídlo Ferrari tým pádom nevylepšilo maximálku o toľko, koľko by azda inžinieri dúfali. Červení sú však o čosi lepší v prvej akceleračnej fáze; 70 metrov za šestnástou zákrutou Leclercovi namerali 189,6 km/h, Sergiovi Pérezovi len 187,1 km/h.

Ferrari však malo od ideálneho piatku veľmi ďaleko. Už po sedemnástich minútach druhého tréningu mohlo zbierať dáta len s jedným monopostom. Carlos Sainz rozbil svoje auto, čo je v krátkom slede už štvrtá nehoda.

Jeho kolega Charles Leclerc sa nakoniec dokázal vytiahnuť na druhé miesto, ale Monačanove kvalifikačné simulácie boli poznačené premávkou, žltými či červenými vlajkami a drobnými chybami. Osobné maximum 1:30,044 ešte musí vylepšiť.

Bookmakeri Niké favorizujú práve Monačana. Kurzy na pole position na www.nike.sk:

  • 2,10 – Charles Leclerc
  • 2,20 – Max Verstappen
  • 9,00 – George Russell
  • 10,00 – Carlos Sainz
  • 10,00 – Sergio Pérez
  • 17,00 – Lewis Hamilton
  • 50,00 – Lando Norris

Red Bull zahnaný do kúta

Nikto v piatok neodjazdil tak málo kôl ako Red Bull. Maxa Verstappena trápili problémy s prehrievaním auta aj hydraulikou, čo mu umožnilo odjazdiť len pätnásť kôl v priebehu 120 tréningových minút.

Christian Horner verí, že Verstappen sa v sobotu dokáže rýchlo rozbehnúť. “Na mestskom okruhu sa musíte do toho dostať, ale vieme, že Max sa vie dobre adaptovať, takže určite ich dobehne. Checo mal dobrý tréning, budeme sa naňho spoliehať, čo bude mať vplyv aj na Maxove nastavenia.” Všetko si to teda musel “odmakať” sám Pérez. Mexičan zajazdil slušné kolo i napriek tomu, že nebolo optimálne.

Ako sme už spomenuli, Red Bull získaval na konkurenciu najmä na rovinkách. Pérez sa na konci tej 1280-metrovej rútil rýchlosťou 336 km/h, Ferrari stratilo deväť a Mercedes jedenásť kilometrov za hodinu.

Boj o stred poľa vyhráva Alpine

Alpine už tradične uzavrel kvalifikačné simulácie na popredných priečkach. Rýchly okruh a monopost nastavený na nízky prítlak očividne funguje. Z Alonsovho rýchleho kola, v ktorom na prvého Russella stratil len štyri desatiny, však treba brať s rezervou.

V Alpine si totiž dobre uvedomujú, že potrebujú zabrať v pretekoch, v ktorých je manažment pneumatík problémom. “Dnes sme dosť experimentovali. Ak to bude nevyhnutné, obetovali by sme aj jednu alebo dve pozície na štarte v prospech lepšieho nastavenia do pretekov,” avizuje operačný riaditeľ tímu Alan Permane.

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!