logo F1online.sk

Red Bull postaví v Milton Keynes nový veterný tunel

Red Bull, Honda, ilustračné
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 5. 2022

Všetko pod jednou strechou. O pár rokov bude mať tím Red Bull všetky zariadenia na jednom mieste. V priestoroch továrne v Milton Keynes prebieha dokončovanie vlastnej motorárne a v nasledujúcich rokoch k nej pribudne aj novučičký veterný tunel.

Hneď tri britské tímy v súčasnosti pracujú na výstavbe nového veterného tunela. McLaren a Aston Martin ich už stavajú a dokončené by mali byť na jar 2023, Red Bull je v procese plánovania. To všetko napriek tomu, že FIA a Formula 1 uvažujú o úplnom zákaze používania veterných tunelov od roku 2030 a chcú sa zamerať čisto na používanie CFD.

Red Bull k tomu pridal zaujímavý dodatok, nový veterný tunel vraj stavajú, lebo musia. „Momentálne sme vo fáze schvaľovania,“ povedal poradca Red Bullu Helmut Marko, ktorého cituje Auto Motor und Sport.

Tím momentálne využíva tunel v Bedforde, ktorý je vzdialený asi polhodinu cesty autom. Nové zariadenie má vyrásť do dvoch rokov priamo v areáli v Milton Keynes, čo znamená, že Red Bull bude mať v roku 2024 všetko pod jednou strechou: think tank, produkciu, aerodynamický tunel, simulátor, továreň a motoráreň. „Takpovediac anglické Ferrari,“ uviedol AMuS.

Ten tiež uvádza, že Red Bull v skutočnosti nechcel nový veterný tunel stavať, ale je nútený to urobiť pod stále prísnejšími limitmi pre testovanie v týchto zariadeniach. Obmedzený je nielen časom, ale tiež dobou, ktorá je nevyhnutná na dosiahnutie maximálnej rýchlosti vetra.

AMuS tiež cituje Adriana Neweyho, podľa ktorého je súčasný veterný tunel kvalitný, je tu však jedno veľké „ale“. „Trvá nám príliš dlho dosiahnuť požadovanú rýchlosť vetra. To výrazne ukrajuje z času v tuneli, ktorý je skutočne relevantný.“

„Keby to bolo na mne, celý vývoj by som ponechal na CFD. Žiaľ, niečo také nedostalo dostatočný počet hlasov, aj keď by to bolo lepšie z pohľadu udržateľnosti. Proti sú tí, čo obvykle,“ povedal Newey.

Podľa Auto Motor und Sportu sú to pravdepodobne tímy, ktoré sa práve nachádzajú uprostred výstavby svojich nových tunelov. Za cenu 50 až 75 miliónov eur sa jedná o poriadne drahý špás, najmä ak uvážime, že v roku 2030 by malo byť ich používanie zakázané.

Súvisiace články