logo F1online.sk

Tréningy: Čo Ferrari sleduje novým difúzorom a kam sa podela rýchlosť RB18?

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala8. 4. 2022

Ferrari ovládlo oba piatkové tréningy a potvrdilo, že o pole position a víťazstvá chce bojovať na každom type okruhu. Zato Red Bull nepôsobil najistejším dojmom, čo však má svoje vysvetlenie. Zdá sa, že v sobotu a v nedeľu nás opäť čaká bitka, v ktorej budú rozhodovať aj tie najmenšie detaily.

Prvý tréning patril Carlosovi Sainzovi, ku ktorému sa nikto nedokázal priblížiť na menej ako päť desatín, popoludní zas bol najlepší jeho tímový kolega s viac ako dvoma desatinkami k dobru. Podľa časov by sme do pozície favorita mohli obsadiť Scuderiu, no v nej sú opatrní.

Opäť totiž platí, že najväčší kandidáti na majstrovský titul získavajú čas k dobru v rozličných sekciách okruhu, no keď to sčítame, dopracujeme sa k takmer identickým hodnotám. “Vidím rovnaký obraz ako na prvých dvoch pretekoch,” zhodnotil Mattia Binotto, ktorého slová priniesol vo svojej potréningovej analýze AMuS. “Red Bull je dobrý na rovinkách, my sme dobrí v zákrutách. Piatok o mnohom nevypovedá, pretože nevieme, koľko si toho ostatní nechali v rezerve po stránke motorového režimu a ako bude Red Bull profitovať zo zlepšovania priľnavosti na trati.”

To však nič nemení na fakte, že monopost F1-75 zatiaľ funguje vo všetkých podmienkach a prakticky okamžite. Talianski inžinieri si pri vývoji auta dali záležať na tom, aby sa ľahko nastavovalo. To prináša ovocie najmä na začiatku sezóny, keď tímy ešte len spoznávajú svoje monoposty.

Z tohto dôvodu neprekvapí, že Ferrari bolo také rýchle. Carlos Sainz bol na čele v prvom tréningu a dlho viedol aj popoludní, až kým ho na samom konci nepredbehli Leclerc s Verstappenom. Zaujímavosťou piatka je, že jazdci nedokázali zajazdiť naozaj rýchly čas hneď po opustení boxov.

Sainz zajazdil svoje najlepšie kolo 1:19,376 až v treťom ostrom v rámci jedného stintu. Medzi jednotlivými pokusmi nezamieril ani do boxov, odjazdil vždy len jedno ochladzovacie kolo. Podobne sa vodilo i Leclercovi s Verstappenom; aj oni potrebovali tri pokusy na tej istej zmesi, aby z gúm vyžmýkali maximum.

Znamená to, že v sobotu by sme nemuseli vidieť štandardnú Q3, v ktorej jazdci vyrazia na jedno merané kolo a hneď mieria do boxov? Možno, naznačuje to aj výkon Sergia Péreza, ktorý stratil sedem desatín, keďže osobné maximum pridal už v prvom ostrom kole na nových softoch.

Vodou na mlyn Red Bullu by mohol byť fakt, že Ferrari v Austrálii poskakovalo. Časť konkurencie nadvihovala obočie: “Nevyzerá, že by ich to poskakovanie nejako trápilo.” Z pohľadu kvalifikačných simulácií im to skutočne nerobilo starosti. V nedeľu však bude, avizuje športový poradca Red Bullu Helmut Marko: “Takto nemôžu odjazdiť celú dĺžku pretekov ani jazdci, ani autá.”

“Miera poskakovania sa mení v závislosti od okruhu,” poznamenal Charles Leclerc, podľa ktorého to v aute nie je zrovna “príjemné”, ale vo Formule 1 vraj nie je na to, aby sa vozil pohodlne. Jedna vec je však pohodlie, druhá opotrebovanie komponentov, ktoré sa môžu relatívne ľahko poškodiť. “V Bahrajne sa to dalo zniesť, v Džidde to bolo o trochu miernejšie a v Melbourne nás to opäť trápi o čosi viac. Čaká nás práca, musíme to dostať pod kontrolu.”

Ferrari pravdepodobne bude musieť zväčšiť svetlú výšku monopostu, čo ho spomalí v technikom treťom sektore. Práve v ňom malo rýchlostnú výhodu nad Red Bullom. Monopost RB18 exceloval len v prostrednej časti trate, kde získaval, no v prvom a treťom sektore strácal. To všetko i napriek tomu, že Milton Keynes sa v druhom tréningu rozhodlo pridať na auto trochu viac prítlaku.

Scuderia bola o krok pred súpermi, Helmut Marko však verí, že jeho jazdci majú reálnu šancu. Red Bull totiž pozná dôvod, prečo v prvom tréningu boli jeho autá také pomalé a tým spravili krok späť pri nastavovaní monopostu.

“V prvom tréningu sme skúšali niečo, čo fungovalo na simulátore, no nanešťastie to nefungovalo na trati. Keď sme sa vrátili späť k známym nastaveniam s vyššou mierou prítlaku, zlepšilo sa to,” prezrádza Marko. “Stále nám chýba trakcia v pomalých zákrutách. Tak či onak, v dlhých jazdách sme s Leclercom držali krok.”

GPS dáta ukazujú, že Leclerc vstupuje do druhého sektora s náskokom 0,15 sekundy, no opúšťa ho so štvrťsekundovým mankom. Ferrari však zaberá v záverečnej časti okruhu, len v pomalej ľavotočivej trinástke pred vjazdom do boxov Leclerc ukrajuje z Verstappenovho náskoku štyri desatiny. Líder priebežného poradia navyše dokáže prejsť poslednú zákrutu na plný plyn, kým Verstappen musí uvoľniť plynový pedál.

Určite si ešte kladiete otázku, ako Ferrari pomohol nový difúzor? V piatok ho nasadil len Charles Leclerc a len v prvom tréningu, a malo to dobrý dôvod. Scuderia vyrobila len jeden kus, pretože ho neplánuje nasadiť v pretekoch.

Na Albert Park ho tím priviezol len preto, aby nazbieral dáta, ktoré využije v továrni pri vývoji skutočného difúzora. Vďaka tomu Ferrari ušetrí časť financií pre prípad, ak by tadiaľto cesta neviedla. Ak však budú výsledky pozitívne, fanúšikovia Scuderie si môžu mädliť ruky na to, že nový difúzor sa predstaví na trati nie v Španielsku, ale možno už v Imole.

Na viac informácií si ešte budeme musieť počkať rovnako ako na výsledky zajtrajšej kvalifikácie, v ktorej to bude zas napínavé.