Mercedes má problémy s motorom, podľa Red Bullu sa výrazne prepadol
V Mercedese sa trápia nielen po stránke prítlaku či odporu auta, ale problémy im robí aj výkon pohonných jednotiek. V Red Bulle sú presvedčení, že agregáty strieborných šípov sa po dlhých rokoch prepadli, Helmut Marko hovorí dokonca o páde až na tretie miesto za Ferrari a Hondu.
Po prvých dvoch veľkých cenách roka 2022 môžeme skutočne zhodnotiť, že Mercedesu na rovinkách chýba rýchlosť. Konštatoval to aj Lewis Hamilton v nedeľu večer, keď ho zarazila rýchlosť Kevina Magnussena. Kým v predchádzajúcich rokoch Hamilton o Haase ani nechyroval, teraz s ním zvádzal tuhý boj. Po druhej zastávke v boxoch sa za Magnussenom len tak zaprášilo: “Neviem, čo to má Haas za výkon, ale nedokázal som sa ho držať, preletel okolo.”
Britove závery sú jednoznačné. “Momentálne nebojujeme o popredné priečky, sme ďaleko za chlapcami pred nami a máme veľa práce. Mám pocit, že sme fakt ďaleko. Potrebujeme viac priľnavosti, potrebujeme väčší výkon,” zdôrazňuje.
Nie je žiadna náhoda, že sa nedarí všetkým tímom s pohonnými jednotkami od Mercedesu. V posledných dvoch veľkých cenách sa do najlepšej desiatky dokázali prebojovať len Lewis Hamilton, George Russell a Lando Norris.
Aj výpočty Red Bullu hovoria jasnou rečou. “Ferrari je vpredu. Honda, resp. Red Bull Powertrains je na druhej priečke. Mercedes je netradične len tretí,” prezradil Helmut Marko po sobotňajšej kvalifikácii v rozhovore pre ServusTV. “Toto je pre nich nová situácia, už im nestačí len vytočiť pohonnú jednotku, aby boli na čele.”
Otázka znie, či s tým vie Mercedes niečo spraviť. Ako dobre vieme, vývoj pohonných jednotiek — s výnimkou jednotky MGU-K, batérie a riadiacej jednotky elektroniky — ustal už 1. marca. Povolené je len zvyšovanie spoľahlivosti.
Nezainteresovaný človek sa spýta, čo vlastne mohol Mercedes tak pokaziť za jednu zimu, keď sa pravidlá pohonných jednotiek takmer nemenili? To je pravda až na jeden rozdiel, ktorý sa ukazuje ako podstatný. V tejto sezóne sa Formula 1 rozhodla pre palivá, ktoré majú dvojnásobný podiel biozložky v porovnaní s minulým rokom. Etanol dnes tvorí až desať percent zmesi.
Navýšenie tohto podielu znížilo výkon spaľovacieho motora o približne 20 koní. Toto číslo je však len približné a líši sa v závislosti od toho, ako sa jednotlivé motorové oddelenia popasovali s touto zmenou, ako upravili celý spaľovací proces a v neposlednom rade samotný motor.
V zákulisí sa hovorí o tom, že vo Ferrari a Honde to zvládli šikovnejšie. Aké sú možné dôvody? K prepadu Mercedesu mohol prispieť aj odchod motorového génia Andyho Cowella, ktorý na začiatku hybridnej éry viedol celý vývoj, a to so skvelými výsledkami. Mercedes okrem toho prišiel o celý rad inžinierov, ktorých zlákala vidina práce v Milton Keynes, medzi nimi aj Ben Hodgkinson, ktorý len prednedávnom zastával funkciu šéfa mechanického oddelenia. V Red Bulle sa z neho stane boss Red Bull Powertrains.
Podľa Helmuta Marka však výsledky z úvodu sezóny ešte neznamenajú, že by Mercedes povedal posledné slovo. “Mercedes by ste nikdy nemali odpisovať. Stále je tu možnosť, že pred 1. septembrom predstavia vylepšenie. Dovtedy musíme zabezpečiť, aby sme získali čo najviac bodov. Dvojité vypadnutie v Bahrajne nás zabolelo o to viac. Ferrari má výhodu najmä v elektrickej časti pohonnej jednotky a my dúfame, že Honda ho bude nasledovať,” uzavrel motorovú tému poradca Red Bullu.
V Mercedese však nechcú zhadzovať prácu motorového oddelenia. Toto Wolff trvá na tom, že zabrať musí celý tím. “Je dôležité neukazovať prstom na konkrétne oblasti auta. My fungujeme ako tím a v iných častiach strácame viac ako pri motore. Sme medzi top tímami v ktorejkoľvek z týchto oblastí? Nemyslím si. Musíme však pamätať na to, že táto pohonná jednotka nám pomohla vyhrať osem konštruktérskych šampionátov za sebou.”
Podobnú rétoriku volí celý tím a aj Lewis Hamilton pripomína, že ani aerodynamika zrovna neohuruje. “Na rovinkách mám pocit, že máme extrémne veľký odpor,” nechal sa počuť v Saudskej Arábii. Ak sa pozrieme na dosiahnuté maximálne rýchlosti v kvalifikácii, zistíme, že Hamilton skončil až sedemnásty. Na lídra Sergia Péreza mu chýbalo viac ako 10 km/h, Russell stratil “len” osem.
“Teraz musíme všetci skloniť hlavy a vyhrabať sa z tejto kaše. Nezastavíme sa, kým sa nedostaneme späť do toho boja. Zatiaľ to však nie je žiadna zábava, je to skúška pokory, no posilní nás to, aj keď sa teraz veľmi nebavíme,” odkazuje Toto Wolff s dodatkom, že v Austrálii ešte veľký skok nemôžeme čakať. “Medzera je príliš veľká na to, aby sme ju zmazali v priebehu pár pretekov. Melbourne nebude prechádzka ružovou záhradou, ale sezóna je ešte dlhá.”