logo F1online.skF1online.sk

Vettel ako ďalší krok McLarenu v návrate na vrchol?

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl12. 5. 2020

Do plánovaného štartu sezóny zostávajú necelé dva mesiace, no v F1 sa už teraz dejú veci. Oznámenie odchodu Sebastiana Vettela z Ferrari rozvírilo hladinu a pravdepodobne rozhýbe aj prestupový trh. Obľúbená „silly season“ so špekuláciami o presunoch jazdcov sa začína skôr než samotná sezóna, čo je po dlhom pôste pre fanúšikov len prospešné. S výnimkou tých, ktorí si veľmi priali zotrvanie Vettela vo Ferrari.

Na titulky sa popri Ferrari dostáva McLaren, čo je paradoxné, pretože tradičný britský tím v minulej sezóne ako prvý zo všetkých potvrdil jazdecké zloženie na rok 2020 a s dvojicou Carlos Sainz – Lando Norris viackrát vyjadril absolútnu spokojnosť. Je však otázne, či túto dvojicu uvidíme v oranžovo-modrom monoposte aj v roku 2021.

Prečo by mal McLaren meniť jazdca?

Zákulisné zdroje, často pochádzajúce z Nemecka, tvrdia, že reálnou možnosťou je prestup Sebastiana Vettela do McLarenu. Opačným smerom, do Ferrari, by mohol putovať Carlos Sainz, ktorý sa šiestym miestom v jazdeckom šampionáte stal horúcim artiklom.

Predpokladáme, že záujmom McLarenu nie je vymeniť Carlosa Sainza alebo Landa Norrisa. Obaja podávali nadpriemerné výkony, sú zaujímaví po marketingovej stránke a majú potenciál sa zlepšovať. Manažment McLarenu však musí pracovať s tým, čo vie priamo ovplyvniť. Ak rokovania s Carlosom Sainzom o novej zmluve nedospejú k zdarnému koncu a Španiel zamieri možno práve do Ferrari, musia mať vo Wokingu pripravenú alternatívu. Nemôžu hrať len na jednu kartu.

Vettel a cit na výber tímu

Kým Fernando Alonso pri prestupoch nemal šťastnú ruku, Lewis Hamilton svojím rozhodnutím prejsť do Mercedesu doslova rozbil bank. Čo Vettel? V rôznych článkoch si často prečítame, že má za sebou „neúspešné obdobie“ vo Ferrari. Nie je to úplne pravda. Vettel po prestupe do Ferrari vyhral 14 pretekov a dosiahol 82 % zo všetkých triumfov talianskej stajne v období 2015-2019. Red Bull v rovnakom období vyhral 12 veľkých cien. Sám Vettel po odchode z Red Bullu vyhral viac veľkých cien, než jeho bývalý tím!

Výsledky hovoria jasnou rečou – v roku 2014 urobil správny krok, minimálne z porovnania výsledkov Red Bullu a Ferrari, pričom lepšiu možnosť vtedy na stole nemal, veď miesto v Mercedese nebolo reálne. Nebyť viacerých zlyhaní, často zapríčinených technikou či zlými rozhodnutiami tímu, mohol v rokoch 2017 či 2018 siahnuť aj na titul a bol prakticky jediný, kto v novodobej turbo-ére reálne ohrozil Mercedes.

Čo hovorí Sainz?

Andreas Seidl je pre McLaren nesmiernou posilou nielen z pohľadu vedomostí a skúseností, ale aj tým, ako komunikuje. Stačí si porovnať jeho vyjadrenie po pódiu v Brazílii, kde krotil eufóriu a hovoril, že pred McLarenom je ešte veľa práce, aby takéto výsledky dosiahol vlastným výkonom a nie vypadnutím ostatných, s často až nereálnymi vyhláseniami jeho predchodcu Érica Boulliera (reči o pódiu či víťazstve v prvých pretekoch po prechode na Renault). Seidl diplomaticky hovorí o tom, že predĺženie zmlúv so Sainzom a Norrisom na 2021 by aj napriek pandémii koronavírusu a posunu celého procesu do neskoršej fázy roka nemalo byť problémom.

„Naša pozícia sa v podstate nezmenila. Samozrejme, že by sme radšej mali za sebou niekoľko pretekov, a potom si s jazdcami sadli a snažili sa dospieť k obojstrannej dohode, no nemyslím si, že je to veľký problém. Stále si našu budúcnosť spájame s Carlosom Sainzom a Landom Norrisom. S obomi jazdcami som v kontakte. Vážim si, že obaja  pristúpili k zníženiu platov a vyjadrili súdržnosť s ľuďmi, ktorí pracujú v továrni. Je skvelé vidieť v McLarene takýto tímový duch,“ vyjadril sa Seidl pre Crash.net.

„Formula 1 je paralyzovaná, nič sa nedeje. Nemám preto čo povedať k špekuláciám, ktoré vedú médiá. Ako jazdec dôverujem svojim schopnostiam, v minulom roku som dokázal urobiť dôležitý krok dopredu. Či už by som sedel v McLarene, Ferrari alebo v Mercedese, tak verím, že v každom tíme by som dokázal dosahovať dobré výsledky. Avšak na konci roka sa končí veľa kontraktov, nielen ten môj,“ vyjadril sa Carlos Sainz v jednom zo živých video-četov, ktoré v tomto období jazdci často sprostredkujú, pričom jeho slová reprodukoval španielsky denník Marca.

Lákadlom Seidl, Mercedes a výzva

Sainz má 25 rokov a pokiaľ sledujete McLaren Unboxed či Drive to Survive, viete, že je to extrémne motivovaný športovec, ktorý túži po úspechu. Zatiaľ má v F1 na konte jedno pódium a určite chce viac. Preto ho môže lákať Ferrari, kde by mohol prvýkrát v kariére v F1 bojovať o víťazstvá.

Vettel má 32, vo vitríne štyri tituly pre majstra sveta. Nič nenasvedčuje tomu, že by mal končiť, no zrejme nechcel robiť nepísanú či dokonca písanú dvojku pre Charlesa Leclerca. Ak má dôveru tímu, tak dokáže patriť k absolútnej špičke.

O dávnom spojení Andreasa Seidla s Vettelom sa už popísalo veľa, lákadlom môže byť výzva posunúť McLaren ešte bližšie k čelu a taktiež spojenie s Mercedesom, ktoré sa obnoví po šesťročnej pauze. Nemecký pilot v tíme, ktorému dodáva motory nemecký výrobca, to je pre všetky strany zaujímavé aj z pohľadu marketingu.

Má však Vettel McLarenu čo dať? „Určite má. Vettel si prešiel dvomi top tímami a pozná postupy a procesy, ktoré odlišujú špičku od stredu poľa. Stačí sa pozrieť na to, ako teraz funguje Mercedes a ako Renault či donedávna McLaren. Aj tieto tímy majú veľa peňazí a skvelých ľudí, no rôzne procesy nie sú, resp. neboli optimálne nastavené. McLaren sa v tom potácal posledných 10 rokov po tom, ako Martin Whitmarsh nastavil šialenosť v podobe maticového manažmentu, ktorý nikdy poriadne nefungoval. Akonáhle prišiel Andreas Seidl, tak povedal, že je to hlúposť, že treba dať piatich ľudí na kľúčové pozície a ľudí pod nich, ktorí im budú reportovať. Vettel by McLarenu určite mohol pomôcť v procesoch, ktoré fungujú v súčasných top tímoch. Ďalej by sa zbavil asi 70 % tlaku, pod ktorým je momentálne vo Ferrari. Na druhej strane, Vettel je srdciar a myslím si, že jeho najväčším snom je stále získať titul s Ferrari. Preto je otázne, či bude zvažovať takýto prestup,“ povedal pretekár Josef Král v marcovom podcaste EisKing so Števom Eiselem. Dnes už vieme, že Vettel z Ferrari odíde, no nevieme, kde bude pôsobiť.

Aj slová Josefa Krála hovoria jasne – Vettelov príchod do McLarenu môže byť spolu s návratom k motorom Mercedes ďalším krokom v návrate na čelo.

Aký je váš názor?

Ako to vo svete F1 býva, jeden krok môže vyvolať dominový efekt. Rozchodom Vettela a Ferrari sa uvoľní miesto v top tíme, čo môže naštartovať ďalšie pohyby na prestupovom trhu a na konci tejto skladačky môže byť aj možnosť, ktorú sme načrtli.

V rukách to doteraz mali Vettel a Ferrari. Ak by sa dohodli, špekulácie by padli a mohli by sme povedať, že Sainz by na 99 % zostal v McLarene. Stal sa presný opak. McLaren sa stále prioritne koncentruje na to, čo môže priamo ovplyvniť, a bude sa snažiť dohodnúť so Sainzom na novej zmluve. Musí sa však pripraviť aj na možnosť, že španielsky pretekár zamieri do Ferrari a musí na to vedieť reagovať.  A keďže súčasný manažment zatiaľ koná uvážlivo a premyslene, určite majú v rukáve aj alternatívne scenáre a aj keď Seidlovi do hlavy nevidíme, veľmi pravdepodobne sa tam niekde ukrýva aj Vettel…

Súvisiace články

Diskusia