Andretti upokojuje Wolffa: Motory nebudeme mať od Ferrari | Magazín F1 - F1online.sk

Andretti upokojuje Wolffa: Motory nebudeme mať od Ferrari

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Mario Andretti

Keď Andrettiovci na začiatku minulého týždňa oznámili úmysel vstúpiť do Formuly 1, vraj z toho neboli nadšené všetky tímy. Každý má totiž vlastné záujmy a z nich nechce ustúpiť. Mario Andretti v tomto smere spomína najmä Tota Wolffa, no ubezpečuje ho, že jeho obavy sú zbytočné.

Vidina jedenásteho tímu na štartovom rošte sa mimoriadne zapáčila fanúšikom, no niektorí kompetentní nadvihli obočie či ohrnuli nos. Napríklad Toto Wolff a Christian Horner zdôrazňovali, že Andretti by mal najskôr dokázať, čo vlastne môže priniesť ostatným desiatim tímom, Formule 1 a FIA. Ich otázka znie: Prečo by ho vlastne mali prijať medzi seba? Platí totiž, že po príchode jedenásteho tímu by sa každému ušiel o niečo menší kúsok z koláča prize money.

Výkonný riaditeľ McLarenu Zak Brown si však myslí, že niektorí jeho súperi sú trochu krátkozrakí, ak nedovidia za príjmy z aktuálneho roka, v prípade Andrettiho príchodu za príjmy z roku 2024. “Andretti, to je pretekársky tím s veľkým renomé. A keďže vieme, kto za ním stojí, bezpochyby nám pomôže rásť v severnej Amerike. Myslím si, že stajne, ktoré takýto ďalší tím nepodporia, sú krátkozraké. Tak snažíme sa tu o rast tohto športu alebo nám ide o to, čo majú tímy tendenciu robiť — myslieť na dnešok a nie zajtrajšok?”

Mario Andretti do tohto prípadu vniesol ešte viac svetla v rozhovore s youtuberom Davidom Landom a pokúsil sa odstrániť pochybnosti niektorých tímov. Andretti tvrdí, že jeho syn je na Formulu 1 pripravený po všetkých stránkach.

“My nie sme žiadni nováčikovia, ktorí by nevedeli, ako to funguje,” reaguje Mario Andretti. “Vieme o všetkých podmienkach a aj o časovom faktore. Keď sme povedali, že ideme do toho, tak do toho musíme ísť. Odviedli sme veľa práce. Vieme, kde vo Veľkej Británii bude stáť naša továreň, poznáme ľudí, prominentné osobnosti, ktoré majú skúsenosti s takýmto typom práce. Myslíme na veľa vecí.”

O čo ide Totovi Wolffovi?

Pokiaľ ide o samotné vyjadrenia Tota Wolffa, podľa Andrettiho je jeho nechuť privítať vo Formule 1 ďalší tím spôsobená niečím oveľa prozaickejším ako vznešenými úmyslami zabezpečiť rozkvet kráľovnej motoršportu. Ide mu o moc.

Toto Wolff má mať strach z toho, že by nový tím začal odoberať pohonné jednotky od Ferrari, ktoré by vďaka tomu získalo o jednu ruku viac. Táto ruka by sa pri dôležitých hlasovaniach dvíhala podľa toho, ako by to vyhovovalo Ferrari a tým pádom aj jej.

Mario Andretti však Wolffa upokojuje, že avizovanú dodávku motorov nemá prisľúbenú od Scuderie. “Máme formálnu dohodu ohľadom dodávateľa motorov. Bude to Renault, teraz to už môžem oznámiť.”

“Zo strany Tota Wolffa tu padlo veľa špekulácií. Robil si starosti, že by to potenciálne mohlo byť Ferrari. Ferrari by tým pádom malo viac hlasov ako on, a tak ďalej, a tak ďalej…” konštatuje majster sveta z roku 1978.

V rozhovore pre agentúru AP na túto tému pridal pár slov aj samotný Michael Andretti: “Toto [Wolff] tu teraz behá a vypytuje sa: ‘Čo vlastne prinášate na stôl?’ Ja si myslím, že toho prinášame veľa, podľa mňa to ďaleko prevyšuje riedenie [príjmov], ktoré spôsobíme.”

Formula 1 totiž americký trh ešte stále neskrotila. Začala s tým séria Drive to Survive, no s naozaj americkou stajňou a americkými jazdcami, ktorí by začali zbierať úspechy, by mali aj komu držať palce. “Myslím si, že s našou značkou by sme vedeli pozdvihnúť ten záujem na mnoho rokov.”

Prečo nekúpiť Haas?

V súvislosti s nedávnymi udalosťami v Haase sa natíska ešte jedna otázka. Keďže Haas zrejme príde o svojho najväčšieho sponzora, jeho finančná situácia určite nebude ružová. Mohol by teda namiesto drahého zakladania nového tímu prevziať túto stajňu? Michael Andretti tvrdí, že ak by dostal takú ponuku, na štartovom rošte by sme ho mohli vidieť už o rok.

No to sa zrejme nestane, proti je Gene Haas, ktorému s ponukou odkúpenia jeho tímu volal “miliónkrát”. “Nechce ho predať,” vysvetlil 59-ročný Američan. “Ak ho chce predať, povedzte mu, nech mi zavolá. To by nám veci dosť uľahčilo. Naposledy som sa s ním bavil niekedy v októbri alebo novembri. Povedal mi, že jemu je jedno, či preteká vzadu, že jemu to aj takto vyhovuje.”

V tom istom rozhovore sa rozoberala ešte ďalšia zaujímavá téma. Keďže Haas môže prísť aj o Nikitu Mazepina, bude musieť zaňho hľadať náhradu. Ňou by sa teoreticky mohol stať americký pretekár Colton Herta. Avšak len teoreticky. Michael Andretti trvá na tom, že Hertu si nepustí, pokiaľ by nebol spoluvlastníkom stajne…

Andretti nepodceňuje výzvu menom Formula 1

Z finančnej perspektívy o sebe nepochybujú, no čo z tej športovej? Podľa Tota Wolffa by musel Andretti investovať okolo jednej miliardy dolárov, ak by nechcel v efjednotke začínať na pozícii štatistu.

A aj keď Andrettiovci pretekajú v rôznych sériách vrátane IndyCar, Mario Andretti si uvedomuje, že Formula 1 je iná liga. “Treba spraviť veľa krokov a ja si to uvedomujem, je to obrovská úloha, no sme na ňu pripravení. Na našej strane máme neskutočných partnerov — Michael ich má — a sme vytrvalí.”

“Ja osobne tu pôsobím už 67 rokov, takže vieme, čo sa deje na oboch stranách Atlantiku. A toto je obrovská úloha, do ktorej sa Michael pustil. Ukazuje to, že je veľmi ambiciózny. My žijeme a dýchame len motoršportom. On je teraz vo veku, keď potrebuje spraviť ten skok, aby tomu mohol odovzdať ešte ďalších 20, 25 rokov. To je všetko; ideme do toho a sme pripravení vyraziť,” uzavrel Andretti.