logo F1online.sk

AMuS: Najmenšie problémy s poskakovaním majú vo Ferrari a McLarene

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala25. 2. 2022

V stredu sa o tom len hovorilo, vo štvrtok sme videli už aj prvé zábery staronového problému áut s ground effectom — poskakovania. Najrýchlejšie sa rozšírilo video, na ktorom sa takto trápilo Ferrari Charlesa Leclerca na cieľovej rovinke, no paradoxne je to práve Scuderia, ktorá má s poskakovaním najmenej problémov, hlásia nemeckí reportéri.

Inžinieri sa nové autá snažia nastaviť tak, aby boli počas jazdy čo najnižšie. Platí totiž, že čím je podlaha bližšie k trati, tým rýchlejšie sa vzduch snaží dostať cez zmenšujúci sa priestor pod podlahou, čo generuje viac a viac prítlaku. Auto teda klesá, a prispievajú k tomu aj krídla na monoposte — i ony vo vyššej rýchlosti výraznejšie pritláčajú auto k zemi.

U väčšiny tímov to však neprebieha bez problémov; ich autá náhle časť tohto prítlaku stratia, čo spôsobí, že sa auto opäť odlepí od zeme. Až o malú chvíľu neskôr sa obnoví prúdenie vzduchu a monopost opäť začína klesať, až kým sa celý cyklus nezopakuje. Hore, dolu, hore, dolu…

V padoku už koluje viac teórií, čo môže spôsobovať toto poskakovanie. Jedna hovorí o tom, že prúd vzduchu sa odtrhne pri prednom krídle, čo má následne vážny dopad na generovanie prítlaku podlahou. Podľa ďalšej teórie zas vznikne taký obrovský rozdiel v tlaku vzduchu nad a pod podlahou, že to spôsobí aerodynamický stall — stabilné prúdenie sa celkom preruší. Nuž a ďalšou možnosťou je náraz podlahy na zem, čo preruší prúd vzduchu z pochopiteľných dôvodov.

Každý tím teraz musí sám zisťovať, čo presne spôsobuje tento jav na jeho monoposte. V prípade niektorých áut bude jeho odstraňovanie ľahšie, iní budú mať viac práce. Taký Haas patrí medzi najviac zasiahnuté tímy, podľa nemeckého AMuSu počas filmovacieho dňa nemohol prekročiť ani len rýchlosť 250 km/h. Auto totiž tak poskakovalo, že sa jeho kolesá takmer odliepali od zeme.

Americká stajňa, samozrejme, do stredy nedokázala odstrániť všetky tieto problémy, a tak toho ani veľa neodjazdila. Popoludní sa totiž Mickovi Schumacherovi zničila podlaha, pod čo sa podľa všetkého podpísalo práve poskakovanie.

Podobne na tom boli v Alfe Romeo. Opraviť podlahu skrátka nedávalo veľký zmysel; stačilo, aby pilot opäť poriadne pridal do kotla a mechanici by si opäť mohli vyhrnúť rukávy. Bolo treba zistiť, čo to spôsobuje.

Inžinieri Haasu a Alfy Romeo nie sú sami, kto bude musieť ešte pred bahrajnskými testami rozriešiť túto hádanku. Williams, Aston Martin, Alpine a aj Mercedes sa na cieľovej rovinke začínali hojdať. Najmenej na to doplácali vo Ferrari a v McLarene.

“Ohľadom nastavení sa toho stále musíme veľa učiť,” hovorí Günther Steiner. “Hľadáme taký ten zlatý stred, aby sme neboli príliš nízko, takže auto sa nebude dotýkať zeme, ale zároveň nemôžeme byť príliš vysoko, aby sme nestratili priveľa prítlaku.”

A toto je dilema, pred ktorou stoja všetky tímy. Z pohľadu závesov a odpruženia by nemal byť žiaden problém zabezpečiť, aby auto nekleslo pod určitú hladinu. To však môže znamenať, že v podobne rýchlych zákrutách nebude čo najnižšie nad traťou, a tak nebude generovať toľko prítlaku, koľko by mohlo bez tejto poistky. Ak je teda dôvod poskakovania aerodynamický a nespôsobuje ho mechanický náraz na trať, tímy budú chcieť nájsť aerodynamické riešenie.

Do tejto úlohy sa budú musieť pustiť aj v Mercedese. “Kľúčom k rýchlym kolám je byť čo najnižšie, ako je to možné, no zároveň stále držať pod kontrolou poskakovanie. Momentálne to zvládajú najlepšie v McLarene a Ferrari,” vyhlásil Toto Wolff.

Operačný riaditeľ Alpinu Alan Permane sa tiež pridáva do debaty. “Celé veky sme nejazdili nižšie, autá tam nemajú už prakticky žiadnu medzeru. Za toto poskakovanie môže kombinácia faktorov. Aby sme na ne prišli, musíme vyskúšať celý rad nastavení.”

Zábery poskakujúceho Ferrari mohli vzniknúť práve pri jednom z takýchto testov, ktorý napokon situáciu nezlepšil. Platí totiž, že aj keď Ferrari a McLaren majú najmenšie problémy, aj oni budú potrebovať ich úplne odstrániť.

“Vo veternom tuneli sa toto poskakovanie vôbec neprejavilo,” pokračuje jeden z inžinierov Aston Martinu. “Znamená to, že problém nie je čisto aerodynamický.” Svoju úlohu môže zohrávať aj flexibilita podlahy. A niektorí inžinieri prikyvujú. “Vonkajšia hrana podlahy sa na Haase a Alfe Romeo ohýba viac ako u ostatných, preto je u nich toto poskakovanie intenzívnejšie.”

Komu sa podarí vysporiadať sa s novou výzvou najlepšie? Mattia Binotto odhaduje, že kto to dokáže ako prvý, bude mať v úvode ročníka výhodu…