logo F1online.sk

Flexi-krídla opäť na pretrase, FIA chce sprísňovať testy

Alex Albon
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 7. 2020

Medzinárodná automobilová federácia plánuje revíziu záťažových testov zadných krídel. Deje sa tak po pretekoch v Rakúsku, v ktorých sme si mohli všimnúť prekvapivo flexibilné zadné krídlo na aute Maxa Verstappena. FIA tvrdí, že chce dať stopku prípadným trikom, ktoré využívajú zastaraný spôsob testovania flexibility.

Pokiaľ ide o flexibilitu zadného krídla, FIA vykonáva dva hlavné testy. Tým prvým je flexibilita pod vertikálnym zaťažením, nuž a druhým pod horizontálnym zaťažením simulujúcim ohyb krídla smerom dozadu. Pri vertikálnom zaťažení o sile 200 newtonov, čo je ekvivalent približne dvadsiatim kilogramom, sa zadné krídlo nesmie prehnúť o viac ako dva milimetre. V prípade horizontálneho testu je na krídlo vyvinutá sila 500 newtonov a povolená flexibilita dosahuje sedem milimetrov.

Inžinieri však šikovným uchytením zadného krídla prišli na spôsob, ako vedia tieto testy splniť, no pod skutočným zaťažením počas jazdy sa zadné krídlo aj tak prehne. Niečo podobné sme mohli vidieť minulý víkend v prípade Maxa Verstappena počas súboja s Valtterim Bottasom. Treba však pripomenúť, že nemuselo ísť nevyhnutne o hľadanie šedej zóny v pravidlách, ale možno len o poškodenie. Počas pretekov totižto zo zadného krídla odletelo niekoľko súčiastok.

Na sprísňovanie testov sa Nikolasa Tombazisa spýtal motorsport.com. “Nebavíme sa tu špeciálne o Red Bulle ani o žiadnom inom ich súperovi. Zaoberáme sa flexibilitou zadného krídla,” vysvetľuje šéf FIA pre techniku jednosedadlových monopostov. “Dúfame, že sa nám v nie až tak vzdialenej budúcnosti podarí zdokonaliť pravidlá a testy flexibility. Chceme to však spraviť s rozumom a nič neuponáhľať.”

Aktuálne testy sú už zastarané, tvrdí inžinier FIA. “Najlepšie testy ohybov a aerodynamickej elasticity tú také, ktoré čo najvernejšie kopírujú reálne zaťaženie, ktoré vidíme na trati. Inými slovami, na zadné krídlo pôsobia sily smerom dozadu a nadol, a to približne pod uhlom, povedzme, 40 stupňov.”

Bolo by preto vhodné tomu prispôsobiť aj testy. “Možno sú už trochu zastarané, tímy môžu využívať fakt, že záťažové testy sa líšia od záťaže na trati, a teda môžu konštruovať krídla tak, aby boli odolné voči silám, ktoré preveruje FIA, no možno už o čosi menej, keď začne pôsobiť aerodynamika. Chceli by sme sa tomu venovať. Nie je to práca na päť minút, ale máme to na zozname,” dodal.

Súvisiace články