Resta: Rovnaký je len volant, pedále a hasiaci prístroj
Americký tím Haas začína od začiatku. Za posledné dva roky sa toho v tejto stajni veľa zmenilo. Dnes má snáď tri domovy (Kannapolis, Banbury a Maranello) a ruského titulného sponzora. Stajňa v piatok predstavila svoj nový monopost, ktorý je prvou lastovičkou zúženej kooperácie s Ferrari a novej konštrukčnej kancelárie pod vedením technického riaditeľa Simoneho Restu.
V Maranelle kvôli tomu Haas vystaval novú budovu. Svoj domov tam našla nová konštrukčná kancelária, ktorú z väčšej časti tvoria bývalí zamestnanci Ferrari. Tých pri vývoji viedol niekdajší šéfdizajnér Scuderie Simone Resta.
Ten pri príležitosti predstavenia nového monopostu pomenoval najväčšie výzvy, s ktorými sa musel jeho tím v priebehu vývoja vysporiadať. „Požiadavky na konštrukciu šasi bola jednou z nich. Monokok bol v roku 2022 pravidlami FIA prudko modifikovaný kvôli bezpečnosti. Požiadavky na jeho odolnosť sú omnoho tvrdšie a v niektorých oblastiach je o viac ako 150 percent odolnejší. V porovnaní s rokom 2021 ho tak trebalo vystužiť, čo si vyžiadalo svoju daň na váhe monopostu. Vyššia hmotnosť je výzvou aj s ohľadom na ďalšie faktory a preto je tento projekt tým najkomplexnejším za posledných dvadsať rokov,“ prehlásil Resta.
„Výzva to bola aj v tom zmysle, že sme vyvíjali takto radikálne odlišné auto a zároveň vytvárali nové procesy a novú štruktúru vo vnútri tímu. Úplne nové oddelenie a hneď máte za úlohu viesť takýto projekt,“ hovorí Resta.
Ten je na svoje nové „bejby“ právom hrdý. Haas prešiel za posledné roky obrovskými zmenami, pričom v Maranelle vznikla úplne nová konštrukčná kancelária amerického tímu. S novými ľuďmi (najmä z Ferrari) a novou štruktúrou čelili najväčšej zmene pravidiel za dlhé roky.
„Je dôležité zvýrazniť, že sme stále v úvodnej fáze nášho vývoja a premeny. V tomto roku budeme naďalej rásť a zlepšovať svoje zručnosti,“ hovorí Resta, ktorý pochopiteľne dostal aj otázku týkajúcu sa nových pravidiel a toho, aká veľká zmena Formulu 1 v tomto roku čaká.
„Najväčšou zmenou je aerodynamika, čo pochopiteľne znamená, že došlo k úplnej revolúcii, pretože nové pravidlá sú veľmi odlišné. Brzdy a brzdové kanáliky takisto prešli veľkou zmenou. Možno neprešli úplnou revolúciou, ale v porovnaní s minulým rokom sú veľmi odlišné,“ hovorí Resta.
„Pokiaľ ide o auto samotné – okrem volantu, pedálov a hasiaceho prístroja – sme si z toho minuloročného nepreniesli nič. Všetko bolo potrebné zásadne zmeniť. V niektorých aspektoch je v porovnaní s minulým rokom obmedzená aj naša sloboda, ale Boh sa skrýva v detailoch, takže mám podozrenie, že uvidíme obrovské rozdiely vo výkonnosti všetkých monopostov,“ hovorí Resta.
No a čo Ferrari? Veď Haas s týmto tímom ešte zúžil svoju spoluprácu. Resta spolu s ďalšími zamestnancami prešiel k americkému tímu v rámci reštrukturalizácie, ktorú Scuderia vykonala v reakcii na zavedenie rozpočtového stropu.
„Haas spolupracuje s Ferrari už od roku 2016. Za tie roky naša spolupráca krok za krokom napredovala a snažíme sa čo najviac, aby bola kolaborácia efektívnejšia. Pre Ferrari som dlho pracoval, takže ten tím poznám dobre, čo mi aj pomohlo a s konečným výsledkom som spokojný,“ hovorí technický riaditeľ Haasu.
„Ferrari nám dodáva niekoľko komponentov a ich rozsah sa v tomto roku zmenil kvôli novým pravidlám v tejto oblasti,“ dodal Resta.
- Značky
- Haas
- Simone Resta