logo F1online.sk

Chyba úsudku z našej strany, komentoval zmeny v oblasti podlahy Toto Wolff

Lewis Hamilton pred Valtterim Bottasom
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 1. 2022

Dnes sa na to už takmer zabudlo, ale dá sa povedať, že Max Verstappen vďačí za svoj prvý titul v prvom rade globálnej pandémii. Málokoho to už dnes napadne, ale rok 2021 mal byť prvým rokom nového cyklu pravidiel, miesto toho bol posledným rokom toho starého. V druhom rade netreba opomenúť drobnú zmenu pravidiel, ktorú spočiatku málokto bral vážne, ale ukázala sa ako nesmierne dôležitá. Jej význam zdá sa trochu podcenil aj mocný Mercedes.

Tím okolo Tota Wolffa a Lewisa Hamiltona bol v roku 2020 nie o jeden, ale o dva kroky napred. Bola to jedna z najdominantnejších sezón vôbec, keď Mercedes vyhral štrnásť zo sedemnástich podujatí. V tom roku FIA rozhodla, že súčasné monoposty sú až príliš rýchle a spolu s Pirelli podnikla viacero krokov, ktoré mali autá aspoň trochu pribrzdiť. Najvýraznejšou zmenou boli škrty v oblasti podlahy.

Ešte koncom roka 2020 to väčšina odborníkov považovala za nepatrnú zmenu, ktorá by dominantné postavenie Mercedesu nemala ohroziť. Vyzerá to tak, že rovnaký názor mali aj v samotnom Brackley.

„Verili sme tomu, že straty prítlaku v zadnej časti dokážeme kompenzovať prednou časťou. V roku 2020 sme mali náskok a mysleli sme si, že to dokážeme vykompenzovať. Poňali sme to trochu ako výzvu, ale bola to z našej strany chyba úsudku,“ priznal v rozhovore pre Auto Motor und Sport šéf Mercedesu Toto Wolff.

„Na predsezónnych testoch sme zistili, ako draho nás to vyšlo. Odhadujem, že to mohla byť tak sekunda na kolo,“ dodal rodák z Viedne.

Nuž, mať Mercedes takú múdrosť, akú ma dnes, asi by proti zmene protestoval všetkými dostupnými prostriedkami. Tento tím však ešte mohol daný vývoj zvrátiť, veď rovnako ako všetci, aj oni mali k dispozícii vývojové žetóny. Tie však nevyužili, čo im bezpochyby taktiež ublížilo, veď okrem nich nevyužil žetóny už len Haas, ktorý tento krok podnikol v záujme záchrany vlastnej existencie.

Mercedes pritom ešte na začiatku sezóny zahmlieval. Tvrdil, že žetóny použil, no nebola to pravda. „Nevyužili sme ich. Chceli sme ich použiť na vývoj novej nosovej časti, no potom sme sa rozhodli naše zdroje investovať inde ako reakciu na zavedenie rozpočtového stropu,“ povedal Wolff.

Nadviazal tak na slová technického riaditeľa Mikea Elliotta, ktorý to potvrdil už v Abú Zabí: „Nakoniec sme naše žetóny neminuli. Mali sme v pláne, že by sme ich minuli na nos, no nakoniec sme sa rozhodli to nespraviť.“

Týmto sa oblúkom vraciame späť k Wolffovým slovám o sebadôvere Mercedesu, že dokážu straty v oblasti podlahy vykompenzovať v nosovej časti. Ak by na tento účel použili vývojové žetóny, príbeh sezóny 2021 mohol byť diametrálne odlišný. Hoci sa objavili špekulácie, že aj teraz v Brackley zahmlievajú. Skutočným dôvodom nenasadenia nového nosa totiž mohla byť skutočnosť, že neprešiel nárazovými testami.

Na druhej strane to však môže byť opäť Mercedes, ktorý sa bude smiať ako posledný. Pokojne totiž mohol tieto zdroje presmerovať na rok 2022.

Keď už sme pri tom zahmlievaní, čo tak pohovoriť o tohtoročných problémoch Mercedesu s motorom? Valtteri Bottas ich nasadil až šesť, pritom aj tie sa mu v Abú Zabí málili a musel použiť veľmi starý motor so značnými stratami výkonu. Lewis Hamilton na tom bol lepšie, pričom v Brazílii nasadil legendami opradený „ohnivý motor“. To viedlo k špekuláciám, či pre jeho stavbu Mercedes nevyužil Valtteriho Bottasa.

V tomto prípade sa však Wolff (na rozdiel od žetónov) stále drží pôvodnej verzie, a síce že za to mohli problémy so spoľahlivosťou. „O titul sme neprišli kvôli problémom s motorom, ale je pravda, že sme s ním mali problém prvýkrát za osem rokov. Najprv sa to týkalo len jedného komponentu zo zlej produkčnej série. Vyvinula sa z toho však pandémia, v dôsledku ktorej motory strácali výkon rýchlejšie než predtým,“ vysvetlil Rakúšan.