logo F1online.sk

Jeden tím o sekundu vpredu? To sa už nestane, hovorí Wolff

Toto Wolff
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 1. 2022

Vo Formule 1 začína nová éra. Nové pravidlá sú pre mnohých hádankou a na reálne výsledky si ešte pár týždňov počkáme. Šéf Mercedesu Toto Wolff však v jednom zo svojich posledných rozhovorov prišiel s pomerne konkrétnymi predikciami, ktoré sa zdajú byť o to dôveryhodnejšie preto, že pred časom sa veľmi podobne vyjadril aj športový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies.

Vytvorené v záujme tesnejšieho pretekania, vyrovnanejšieho poľa a s túžbou, aby jazdci boli rozhodujúcejším faktorom než tomu bolo doposiaľ. Pridajte k tomu rozpočtový strop a neznámych premenných je pred štartom nového ročníka viac ako dosť. Niektorí sa napriek tomu pokúsili prísť s určitými predikciami o tom, ako by mohla Formula 1 v roku 2022 vyzerať.

„Verím tomu, že rozpočtový strop mnohé veci vyrovná,“ prehlásil Toto Wolff pre Auto Motor und Sport. „Ak niekto nájde nejakú medzeru v pravidlách a utečie, ostatní urobia to isté.“

„Autá budú veľmi podobné, síce sa stále môžu nájsť rozdiely, ale len v prvom roku. Potom sa to vyrovná. Už sa nestane, aby bol nejaký tím o sekundu vpredu,“ dodal rodák z Viedne.

Veľmi podobne sa pritom koncom sezóny vyjadril aj športový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies, keď povedal: „Už po šiestich týždňoch budú rozdiely menšie a do roku 2023 budú všetky autá v podstate identické. Priestor na sebarealizáciu je skrátka oveľa menší než je tomu teraz.“

Otázne je aj to, ktorý tím vyčlenil na vývoj monopostu najviac času a najviac zdrojov, čo je kľúčové najmä v ére rozpočtových stropov. Napríklad Mercedes mal v roku 2020 veľký náskok, projektu pre rok 2021 tak mohol venovať dostatok času, no úspešnú obhajobu mu zmarila zmena pravidiel a skvelá práca tímu Red Bull. Bude teda platiť, že kto začal s vývojom najskôr, bude mať výhodu? „Niečomu takému sme verili aj vlani, ale potom sa zmenili pravidlá a naša výhoda bola fuč. Vývojová krivka monopostov pre rok 2022 je teraz taká strmá, že nie je možné predvídať, kto je lepší alebo chytrejší,“ povedal Wolff.

Kľúčovým faktorom pritom nemusia byť samotné technické pravidlá, ale skôr tie športové, hlavne rozpočtový strop. Mercedes podľa medializovaných informácií narábal svojho času s rozpočtom okolo 400 miliónov dolárov, teraz má k dispozícii okolo 35 percent z tejto sumy. „Iste, tí s veľkými peňaženkami, teda aj my, sme neboli šťastní, že sme prišli o svoju výhodu.“

„Celé sa to však zvrhlo na preteky v zbrojení medzi Red Bullom, Ferrari a nami. Teraz bude všetko vyváženejšie. Myslím, že môžeme mať až päť alebo šesť tímov schopných vyhrávať, čo je dobré pre šport. Super Bowl tiež nevyhráva každý rok ten istý tím,“ dodal Wolff.