logo F1online.sk

Špeciálne lakovanie: McLaren to svoje pripravoval deväť mesiacov

Gulf Lakovanie McLarenu pre Monako 2021
© McLaren Media Centre
Branislav Ježík
Branislav Ježík16. 1. 2022

Logo na kryte motora a spätných zrkadlách, plus pretekárske kombinézy – to bol rozsah dohodnutý medzi spoločnosťami Gulf a McLaren pri uzatvorení novej zmluvy v júli 2020. Ale mnohí fanúšikovia sa dožadovali, aby toto staronové partnerstvo zašlo ešte ďalej. O tom, že v McLarene už nie je nič také, ako za čias Rona Dennisa, svedčí aj to, že nový šéf tímu Zak Brown vypočul volanie fanúšikov podobne, ako v roku 2018, keď sa tím pod jeho vedením vrátil k papájovooranžovému lakovaniu monopostov.

Ikonická farebná schéma bola vytvorená v roku 1967 a hoci sa v priebehu rokov v rôznych pretekárskych sériách z hľadiska odtieňov vyvíjala, ostáva verná svojim pôvodným základným farbám. Najviac farby s logom Gulf preslávili koncom šesťdesiatych a začiatkom sedemdesiatych rokov vo vytrvalostných pretekoch autá Ford GT40 a Porsche 917K, ale nemôžeme nespomenúť ani nezabudnuteľného Steva McQueena vo filme Le Mans.

Do tohto obdobia sa datuje aj partnerstvo medzi spoločnosťami Gulf a McLaren. Anglický tím však vtedy v pretekoch Formuly 1 a v sérii Can-Am jazdil vo svojich tradičných papájovooranžových farbách a logo Gulf ste mohli nájsť medzi logami ostatných sponzorov podobne, ako je tomu dnes. Avšak aj McLaren jazdil aj s farebnou schémou Gulf, ale bolo to o viac ako dve desiatky rokov neskôr. A kde inde sa tak mohlo stať, ako na mieste, kde celá legenda začala:  McLaren F1 GTR s týmto lakovaním mohli fanúšikovia vidieť v Le Mans v rokoch 1995 – 1998. Najlepší výsledok bolo druhé miesto v roku 1997.

Takmer každé auto vo farbách Gulf okamžite dosiahne ikonický status,“ objasňuje Louise McEwenová, ktorá má v McLarene na starosti prezentáciu značky. „Farebná schéma je jednou z najobdivovanejších v motoristickom športe. U fanúšikov skutočne rezonuje. Keď sme v júli minulého roka oznámili naše partnerstvo s Gulf Oil International, fanúšikovia okamžite začali zdieľať svoje predstavy o tom, ako by mohlo vyzerať auto Formuly 1 McLaren vo farbách Gulf. Nežiadali sme ich, aby to urobili, ale oni to jednoducho urobili. To skutočne ukazuje, do akej miery táto schéma zaujala predstavivosť verejnosti.“

Reakcia fanúšikov (na nové partnerstvo – pozn. red.) bola neuveriteľná a my sme boli z toho unesení. Myslím, že ani McLaren nečakal takú reakciu,“ povedal generálny riaditeľ Gulf Oil International Mike Jones. „Množstvo fanúšikov vytvorilo svoje vlastné návrhy sfarbenia a posielali ich do osobných správ Zakovi na sociálnych sieťach.“ Na stranu fanúšikov sa dokonca pridal aj jeden z vtedajších jazdcov. „Tak sme so Zakom začali premýšľať o histórii značiek Gulf a McLaren a odtiaľ prišla aj inšpirácia.“

Tímy Formuly 1 nemenia svoje farby príliš často. Ak tak urobia, je to zvyčajne jednorazová záležitosť, pretože ide o spojenie s konkrétnou značkou. Azda najznámejšie sú v tomto smere filmové štúdiá, ktoré aj prostredníctvom monopostov propagujú svoje najnovšie filmové trháky. Aby vôbec mohol McLaren nastúpiť so špeciálnym lakovaním, musel získať súhlas od FIA, aj od vedenia Formuly 1. A bol úspešný. „Všetkým sa to páčilo,“ povedal Zak Brown. „Schválenie prebehlo hladko s FIA, aj s F1.“ Cesta od myšlienky k realizácii však vôbec nebola taká jednoduchá a rýchla.

S bohatou históriou prichádzajú aj očakávania a na pleciach tých, ktorí mali za úlohu navrhnúť najnovšiu inkarnáciu farebnej kombinácie, ležala veľká zodpovednosť. Preto nikto nenechával nič na náhodu a k návrhu pristupoval každý s náležitou zodpovednosťou. Bolo potrebné preštudovať celú históriu a pochopiť očakávania kľúčových zainteresovaných strán. Aby tím dizajnérov získal inšpiráciu, sprostredkoval Zak Brown návštevu u jedného zberateľa áut, ktorý má zbierku pretekárskych áut s logom Gulf. Mohli si tak na vlastné oči pozrieť ako sa historicky menila farebná schéma v rôznych pretekárskych sériách. „O tomto prevedení sme začali uvažovať takmer okamžite po tom, ako sme oznámili partnerstvo s Gulf Oil International,“ zaspomínala si Louise McEwenová. „Nápad sa zrodil v auguste a do septembra sme mali hotové prvé kolo vizuálov a návrhov.“

Potom bola celková koncepcia predstavená Zakovi Brownovi, vedeniu McLarenu a tímu Gulf. Tí ju schválili, a až vtedy sa začalo pracovať na všetkých ostatných prvkoch ktoré súvisia s lakovaním. Nové farby totiž nemali byť len na monoposte. Mal sa v nich prezentovať celý tím, čo znamenalo zmenu vizuálov v garáži a miestach vyhradených pre hostí tímu, ale nové mali byť aj kombinézy jazdcov, tímové oblečenie a pripravený bol aj špeciálny sortiment suvenírov. Do Veľkej ceny Monaka ostávalo deväť mesiacov, čo je takmer toľko, koľko potrebuje tím na navrhnutie a výrobu nového monopostu.

Pred tímom bolo množstvo práce. Podobne, ako u jeho predchodcu MCL35, aj v sezóne 2021 McLaren plánoval kvôli hmotnosti použiť na monoposte farby s matným vinylovým povrchom namiesto lesklého laku, čím sa zároveň znížil aj celkový čas na prípravu karosérie. Muselo sa hlavne otestovať, ako bude auto vyzerať pri rôznej intenzite osvetlenia a z rôznych uhlov. „Farby a dizajn boli dokončené až začiatkom februára,“ vysvetľuje Ed Sullivan, kreatívny riaditeľ McLaren Racing. „Myslím si, že je tiež dôležité povedať, že sme vyvinuli dva dizajny. Jeden bol empatickejší k dedičstvu farebnej schémy Gulf, zatiaľ čo druhý sa skutočne vymykal konvenciám a tomu, čo by komunita motoristických fanúšikov očakávala od farieb Gulf. Keď sa však vrátime k myšlienke, že sme správcami dedičstva značky, priklonili sme sa k tomu prvému. Boli sme si vedomí skutočnosti, že musíme priniesť niečo, čo naplní očakávania publika, nemohli sme len tak roztrhať pravidlá. Vo výslednom dizajne je jasný odkaz na dedičstvo, ale je v ňom aj modernosť.“

Hovorí sa, že vnímanie krásy je subjektívne a to, čo niekto považuje za príťažlivé, nemusí tak isto vnímať niekto iný. Ale ak použijete jednu z najobľúbenejších farebných kombinácií v motoristickom športe – modrooranžovú Gulf Racing – je vôbec možné navrhnúť dizajn, ktorý by nepotešil každého? A ako to spraviť? „Dokážeme skutočne navrhnúť lakovanie, ktoré osloví každého? Krátka odpoveď je nie,“ hovorí Ed Sullivan. „Nikdy nevyhovieš každému. Je to nemožné, ale našim fanúšikom rozumieme dostatočne dobre na to, aby sme vedeli, čo ich priťahuje. Lakovanie Gulf, ktoré sme navrhli, to odráža.“

Ale nešlo len o to prebrať pôvodné lakovanie. V McLarene chceli vytvoriť niečo, čo by stálo za to a preto museli byť aj trochu odvážni. „Prebrali sme štafetu a pre dnešné publikum sme znovu objavili lakovanie Gulf,“ hovorí Louise McEwenová. „Myslím, že hovorím za všetkých v tíme, keď poviem, že sme boli poctení, keď sme dostali túto príležitosť.“

McLaren Media Centre

Keď už sme porovnávali čas potrebný na vývoj monopostu s časom vzniku špeciálneho lakovania, podobnou vedou, ako návrh nového auta, je aj samotné lakovanie. Vždy, keď niečo navrhujete, musí to byť dodané v rámci určených limitov, ako je rozpočet, čas, zdroje a predpisy. A to isté možno povedať aj o navrhovaní vzhľadu každého monopostu F1. Ľudia, ktorí mali na starosti nové lakovanie v továrni veľmi úzko spolupracovali s ostatnými odborníkmi, aby spolu optimalizovali spôsob, akým bude špeciálne lakovanie aplikované na auto. „Sú oblasti auta, ktorých sa z hľadiska výkonu jednoducho nemôžeme dotknúť a ktoré môžu byť ovplyvnené množstvom faktorov, ako je aerodynamická citlivosť alebo minimalizácia hmotnosti“, pripomína Ed Sullivan.

Gulf bol síce tou značkou, ktorá mala byť prezentovaná, ale špeciálne lakovanie nemalo byť zamerané len jedným smerom. Muselo spĺňať potreby všetkých partnerov McLarenu, ktorí majú zmluvný nárok na svoje logo na konkrétnom mieste na aute a v určenej veľkosti. To, spolu s tým, ako bude vyzerať monopost na trati a v televízii, formovalo samotný dizajn lakovania. Musel rovnako dobre vyzerať na kúsku papiera, na obrazovke počítača či televízie, ale aj na samotnej trati.

Náklady boli tiež faktorom, najmä po zavedení rozpočtového stropu. Znamená to, že tím musel mať k dispozícii aj dostatok náhradných dielov, ako sú predné a zadné krídla, alebo časti deflektora, ktoré museli byť tiež lakované v špeciálnych farbách. Obmedzený rozpočet limitoval aj samotné množstvo návrhov, ktoré mali byť otestované z hľadiska ich aplikácie a vzhľadu samotného špeciálneho dizajnu.

Čo sa týka samotných farieb, oranžová, ktorú sme mohli vidieť, nie je papája, je to flurooranžová,“ objasňuje Ed Sullivan. Bol to ten istý odtieň flurooranžovej farby, ktorá bola aj na McLarene F1 GTR, ktorý skončil druhý na pretekoch 24 hodín Le Mans v roku 1997. „To je jeden zo spôsobov, akým sa nový dizajn spája s minulosťou, ale je to aj z estetických dôvodov. Keď položíte flurooranžovú vedľa bledomodrej Gulf Racing, bude naozaj výraznejšia. Viac, ako keby sme použili papájovú.“

Aj za tým sa skrýva veda. Vďaka optickému javu známemu pod názvom ekviluminancia vyzerajú farby Gulf Racing, akoby sa pohybovali, aj keď auto stojí. Ekviluminantné farby sa líšia odtieňom, ale nie jasom, a keď sú vedľa seba, je pre ľudské oko ťažké nájsť alebo určiť polohu farieb. To vyvoláva dojem, že farby vibrujú alebo sa vznášajú, čo bol aj dôvod, prečo máte pri lakovaní Gulf pocit energie a pohybu, aj keď monopost stojí na mieste.

Ešte predtým, ako sme dostali úlohu na tomto projekte, testovali sme v roku 2019 flurooranžové lakovanie na aute počas testu pneumatík v Paul Ricard,“ spomína Louise McEwenová. „Test sme vnímali aj ako príležitosť preskúmať a pochopiť, ako by sme mohli použiť túto farbu a čo je najdôležitejšie, aby sme sa uistili, že to, čo vidíte v televízii, zodpovedá farbám na aute.“

Dalo by sa povedať, že hodiny a hodiny práce spolu s dolaďovaním tých najdrobnejších detailov, budú viesť k dokonalému dielu. Ale v skutočnosti mal tím zodpovedný za špeciálne lakovanie stále pochybnosti. „Nikdy naozaj neviete, ako návrh dopadne v realite,“ priznáva Ed Sullivan. „S tým prichádza akýsi druh strachu, najmä ak ste sa snažili byť odvážni a urobiť veci o krok vpred. Ale strach nie je nevyhnutne zlá vec. Je to niečo, čo sa snažíte prijať, a zvyčajne to znamená, že to, na čom pracujete, je pre vás dôležité. To všetko je súčasťou odvahy a presne o tom bol aj tento návrh.“

Jeho slová potvrdila aj Louise McEwenová: „Naskočila mi husia koža, keď som prvýkrát videla hotové lakovanie na skutočnom aute. Môže to znieť trochu divne, ak vezmeme do úvahy, že každý rok navrhujeme nový vzhľad monopostu, a ak sme na tomto dizajne pracovali deväť mesiacov. Ale myslím si, že je to jedna z najväčších a najlepších vecí, ktoré sme ako tím za štyri roky urobili. Bol tu obrovský pocit hrdosti, ale aj veľké očakávania na reakcie fanúšikov.“

To, že sa výsledok podaril, naznačovali aj prvé reakcie hlavného partnera. „Farby Gulf boli prvýkrát použité na pretekárskom aute v roku 1967 a vtedy predbehli dobu,“ povedal Mike Jones. „Boli sme nadšení z tohto najnovšieho, moderného pohľadu na slávne farby. Bolo to úplne úchvatné. Nemohli sme sa dočkať, kedy túto jedinečnú farebnú kombináciu uvidíme v uliciach Monaka.“

Špeciálne lakovanie napokon získalo očakávaný ohlas u celej formulovej verejnosti. Fanúšikovia sa dokonca dožadovali, aby McLaren s týmto lakovaním odjazdil aj zvyšok sezóny. Zak Brown však v tomto smere zostal neoblomný: „Náš tím si dal za úlohu prísť s niečím, čo by zachytilo niečo naozaj výnimočné, a myslím si, že sa nám to aj podarilo. Myslím, že ak máte špeciálne lakovanie, musíte si ho zachovať. Preto sme s ním jazdili len v Monaku. Je to niečo, čo sa vo Formule 1 nerobí tak často. Niekedy sú tu variácie vzhľadu s trochou úprav tu alebo tam, takže si myslím, že môžem byť celkom hrdý na príležitosť, ktorú nám Gulf ako partner McLarenu poskytol v napredovaní a inováciách v oblasti zapojenia fanúšikov do tohto športu. A myslím si, že toto je pre budúcnosť dobrý príklad.“

McLaren napokon neostal so svojím špeciálnym lakovaním osamotený. Tím Red Bull zmenil podobným spôsobom svoje farby na Veľkej cene Turecka, ale to je už úplne iný príbeh. Oproti iným sezónam bolo aj tak týchto zmien neobyčajne veľa. Ak nerátame Veľkú cenu Toskánska 2020, v ktorej Ferrari oslavovalo svoju tisícu účasť v šampionáte, a kde zmena lakovania jeho monopostov nevyznela až tak dramaticky, niečo podobné sme mohli naposledy vidieť na Veľkej cene Nemecka 2019. Na domácej pôde Mercedes použil špeciálne bielo-strieborné lakovanie pri príležitosti 125. výročia svojho účinkovania v motoristickom športe.