Mercedes nebol v plnej sile, v tejto sezóne neminul vývojové žetóny
Keď budú v továrňach Mercedesu bilancovať ročník 2021, určite sa budú zamýšľať aj nad tým, čo mohli z pohľadu vývoja spraviť lepšie. Akákoľvek desatinka k dobru mohla totiž v tejto tesnej bitke s Red Bullom rozhodnúť. A nakoniec možno rozhodol aj fakt, že strieborné šípy nevyužili všetky možnosti, ktoré mali; neminuli vývojové žetóny.
Po skončení sezóny 2020 malo dôjsť ku kompletnému zmrazeniu vývoja šasi, prevodovky a bŕzd. Avšak, keďže v priebehu sezóny sa F1 dohodla na úprave pravidiel v oblasti podlahy, difúzora a brzdových kanálikov, aj vývoj bol čiastočne rozmrazený, aby mali stajne šancu vysporiadať sa s náhlymi zásahmi do technických pravidiel.
Slobodne sa mohli vyvíjať bočné nárazové štruktúry, aerodynamika či chladiace systémy, no k tomu dostala každá stajňa aj dva vývojové žetóny, ktoré mohla podľa svojho uváženia investovať do zmrazených oblastí. Taký McLaren ich musel minúť na integráciu novej pohonnej jednotky do šasi, no zvyšok štartového poľa mal voľné ruky.
Dva vývojové žetóny sa dali minúť naraz, ak tím chcel vyvíjať monokok, predné a zadné nárazové štruktúry, prevodovku, komponenty hnacej sústavy, predné závesy či ďalšie komponenty vymenované v dodatku 4 Technických pravidiel F1. Okrem toho FIA umožňovala si žetóny aj rozdeliť a využiť ich v oblastiach, ktoré nie sú také rozsiahle. Jeden žetón stačil napríklad na úpravy systému DRS, spojky, bŕzd, palivového a hydraulického systému či vybavenia mechanikov.
Red Bull napríklad prezradil, že svoje žetóny investoval do obalu prevodovky rovnako ako Ferrari. V zadnej časti auta mu to umožnilo vyvíjať aj závesy a pokúsiť sa získať čo najviac zo strateného prítlaku po zmenšení podlahy. Aston Martin zas upravoval monokok, Alfa Romeo a AlphaTauri nasadili nové nosy.
Vývojové žetóny neminul Haas, ktorý nevidel zmysel v investovaní do sezóny 2020, nuž a k nemu sa dosť prekvapivo pridal Mercedes, hoci pri predstavení auta avizoval niečo iné. “Minuli sme naše žetóny, ale ešte neodhalíme, kde sme ich použili. V správny čas to bude zjavné,” prezradil technický šéf James Allison.
Štandardná taktika neukázať konkurencii svoje karty skôr, ako je to naozaj nutné, povedali by ste si. Avšak ani po celých mesiacoch nebolo “zjavné”, kde Mercedes minul žetóny. Dôvod je prostý; hoci chcel, nakoniec ich skrátka nevyužil.
V predvečer Veľkej ceny Abú Zabí to potvrdil súčasný technický riaditeľ Mike Elliott v rozhovore pre F1TV. “Nuž, nakoniec sme naše žetóny neminuli. Mali sme v pláne, že by sme ich minuli na nos, no nakoniec sme sa rozhodli to nespraviť.”
Monoposty W11 a W12 sú si tým pádom oveľa podobnejšie, než sa čakalo. “Realita bola taká, že sme boli uprostred covidových časov, pozerali sme sa aj na budúcoročné pravidlá, ktoré predstavujú obrovskú zmenu. Z aerodynamického pohľadu sú tam veľké zmeny, takže vstupujúc do tohto roka išlo o to, ako vybalansujeme vývoj pre tento rok a vývoj pre budúci.”
“Keď sme prijímali rozhodnutia, mali sme aj dosť veľkú výhodu. V roku 2020 sme mali veľmi dobré auto. Sami seba sme sa pýtali, kde sú jeho slabiny, kde by sme ho vedeli vyvíjať a trochu sa posunúť. Neboli to veľké veci, boli to drobnosti, ktoré sme zbadali v rámci nášho aerodynamického konceptu. Niečo sme videli pri tom, ako prúdi vzduch, a tam sme chceli zaútočiť a spraviť zmenu. Ak sa pozriete na tie dve autá, líšia sa v detailoch,” vysvetľoval Elliott.
Z Allisonových aj Elliottových slov je zrejmé, že Mercedes chcel vylepšiť nos auta. Prečo ho nenasadil? Ako poznamenal španielsky novinár Albert Fabrega v tom istom dieli TechTalku, stajni môže zabrániť jediná vec v tom, aby nasadila nový nos a poriadne ho otestovala aj na okruhu; ak neprejde nárazovými testami.
“Teraz máme odpoveď na to, o čom sme špekulovali už od začiatku roka. Hovorili sme si, že možno minuli žetóny na prevodovku, no konečne vidíme, že Mercedes odjazdil tento šampionát bez toho, aby minul jeden jediný žetón,” sumarizuje Albert Fabrega.
V tejto súvislosti je dôležité sa ešte vrátiť na začiatok sezóny, keď sa Mercedes trápil s obrovskou nestabilitou monopostu. Škrt cez rozpočet mu mohol spraviť práve spomínaný nos, ktorý podľa všetkého neprešiel nárazovými testami.
Ak bol celý zvyšok auta — alebo hoci len niektoré komponenty — vyvinutý podľa nového nosa, ktorý má obrovský dopad na prúdenie vzduchu smerom k stredu a zadnej časti, aerodynamika by bez neho skrátka nefungovala. Mercedes musel vymyslieť, ako prinútiť starý nos spolupracovať s novými aerodynamickými komponentmi. Výrazné zlepšenie napokon predstavoval silverstonský balík, v ktorom strieborné šípy predstavili aj nové deflektory.
- Značky
- Mercedes
- Mike Elliott