logo F1online.skF1online.sk

Čo sa deje so zadným krídlom Mercedesu? AMuS prišiel so zaujímavou teóriou

Zadné svetlo Mercedesu – zadné krídlo
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 11. 2021

Poznačí záver sezóny technická kontroverzia? Rýchlostná prevaha Mercedesu bola na Veľkej cene Brazílie dosť výrazná a hlavného konkurenta to nenechalo chladným. Špekulácie sa točili okolo zadného krídla Mercedesu a jeho flexibility. Nemecký Auto Motor und Sport v tomto smere prišiel s dosť zaujímavou teóriou.

Viackrát sa skloňovala flexibilita zadného krídla Mercedesu, ktorú mal Red Bull konzultovať s komisármi. V čom presne malo spočívať nedovolené konanie obhajcov titulu sme sa však počas víkendu nedozvedeli.

„Úplne na začiatku treba povedať, že je to len teória,“ povedal Michael Schmidt z nemeckého Auto Motor und Sport. „Počuli sme, že o tom prehovoril bývalý zamestnanec Mercedesu, ktorý dnes pracuje pre Red Bull. V minulosti to vraj bolo tak, že pri určitej rýchlosti a určitej záťaži na zadné krídlo, sa horný element trochu zatlačil.“

„Samozrejme, že to pomôže maximálnej rýchlosti, no v lete prišla technická direktíva, ktorá to zakázala.“

„Teraz sa údajne zatlačí dolný element. Ak je táto teória pravdivá, tak toto by bolo omnoho náročnejšie odhaliť, pretože klapka horného elementu čiastočne zakrýva ten spodný. Efekt sa pritom dostaví aj vtedy, keď DRS nie je otvorené,“ uviedol Schmidt.

Toto však naráža na tento víkend skloňovaný článok 3.6.3, ktorý uvádza, že medzera medzi horným a spodným elementom musí byť minimálne 10 a maximálne 15 milimetrov keď DRS nie je aktivované. V dôsledku ohybnosti sa však táto medzera môže zväčšiť, čo však kamery nezachytia, keďže to zakrýva horný element (viď. obrázok).

formula1-dictionary.net

Navyše, keď sa zväčší medzera medzi horným a spodným elementom, zväčší sa aj štrbina pri aktivovanom DRS. To znamená, že Mercedes by tým porušoval aj ustanovenie pravidiel o tom, že ak je zadné krídlo otvorené, medzera medzi horným a spodným elementom nesmie presiahnuť maximálnu povolenú hranicu 85 milimetrov.

„V Mercedese už o týchto obvineniach vedia. Adrian Newey a Paul Monaghan o tom už dvakrát hovorili s Nikolasom Tombazisom (technickým riaditeľom FIA, pozn. red.) v jeho kancelárii a dodali mu horu materiálov. Mercedes o tom bol informovaný a v istom momente sa k tomu musí vyjadriť. Sú však pokojní a hovoria, nech Red Bull pokojne protestuje. Nič sa vraj nestane,“ hovorí Schmidt.

Otázka znie, prečo Red Bull ešte neprotestoval? Veď Christian Horner v Brazílii povedal: „Myslím, že veľmi presne vieme, čím to je.“ Po skončení víkendu prehovoril aj Helmut Marko, ktorý prehlásil, že Red Bull sleduje „dve oblasti“, na ktoré by sa FIA mohol opýtať.

„Myslím si, že na jednej strane im zatiaľ chýba rozhodujúci dôkaz, na druhej by bolo politicky nerozumné prísť s niečím takým príliš skoro,“ hovorí Schmidt.

„Skrátka ten víkend prehrali. Štartovali vyššie, ale prehrali. Reagovať na to protestom by nebolo rozumné,“ dodal.

Súvisiace články

Diskusia