Podľa Palmera mal prísť trest: Zo športového hľadiska to nedáva zmysel
Súboj Lewisa Hamiltona a Maxa Verstappena zo 48. kola Veľkej ceny Brazílie otvára novú sériu diskusií o tom, čo je v súbojoch na trati ešte povolené a čo je už za čiarou. Je nejaký rozdiel medzi „nechajte ich pretekať“ a prípadom neakceptovateľného obranného manévru? Bývalý pilot a dnes expert Jolyon Palmer tvrdí, že zo športového hľadiska nebol Verstappenov manéver v Brazílii v poriadku.
„Absolútne rozumiem tomu, prečo Verstappen urobil to, čo urobil, ale bol to legitímny obranný manéver? Bolo to dobré a tvrdé pretekanie alebo to zašlo priďaleko?“ pýta sa Palmer vo svojej analýze pre F1.com.
„Incident bol zaznamenaný FIA, no nakoniec to podľa nich bolo prijateľné, z čoho boli v Mercedese zhrození. Dokázali to aj svojou žiadosťou o opätovné preskúmanie, ktorú podali v utorok. Toto rozhodnutie nám však umožnilo sledovať lepší záver než počas slávnej Veľkej ceny Kanady 2019, kde päťsekundová penalizácia pre Sebastiana Vettela zabila celé preteky.“
„Ja osobne však o tomto rozhodnutí pochybujem. Pre mňa to vytvára otázny precedens do budúcna a zo športového hľadiska mi toto rozhodnutie nedáva zmysel. Som si istý, že to bolo pre komisárov nesmierne ťažké rozhodnutie, a to vzhľadom na váhu výsledku, ktorá nad nimi visí, podobne ako v Kanade 2019 alebo Taliansku 2019. Podľa mňa to však bol jasný prípad vytláčania súpera z trate,“ napísal Palmer.
Poďme načrtnúť aj niektoré príklady z minulosti. Uviedol ich aj sám Palmer vo svojom videu pre F1.com. Známym sa stali incident z Red Bull Ringu v tomto roku, kedy dostal penalizáciu Lando Norris, ktorý vytlačil z trate Sergia Péreza. Nájdeme však aj ďalšie, Veľká cena Rakúska 2019 a vytlačenie Leclerca Verstappenom, Taliansko 2019 a vytlačenie Hamiltona Leclercom, súboj v poslednom kole Veľkej ceny Rakúska 2014 či súboj Ricciarda a Strolla v Štajersku 2020.
„Tento rok sme mali viacero incidentov, kedy jazdec vytlačil súpera z trate a niektoré z nich boli sporné, napríklad keď Lando Norris vytlačil Sergia Péreza z trate v Rakúsku,“ píše Palmer.
„Ak by Verstappen zvládol aspoň sám zostať na trati, potom by sa dalo hovoriť o šedej zóne, do ktorej sme v tomto roku už vstúpili. Je to tvrdá obrana, keď jazdec na vonkajšej strane musí dať nohu z plynu alebo je to vytláčanie z trate? Ak by Verstappen zostal na trati, podľa mňa by sa o tom dalo polemizovať.“
„Avšak skutočnosť, že išiel tak neskoro na brzdy a pod takým uhlom znamenali, že musel vyjsť mimo trať o niekoľko šírok auta. Tým zabránil Hamiltonovi na nej zostať. To je podľa mňa jasný príklad vytláčania z trate,“ prehlásil Palmer.