logo F1online.sk

Komisári o Hamiltonovej diskvalifikácii ešte nerozhodli, predvolali si Verstappena

Lewis Hamilton, Max Verstappen a Valtteri Bottas
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2021

Vyšetrovanie toho, či monopost Lewisa Hamiltona spĺňa technické pravidlá, sa poriadne natiahlo, a s ním aj vynesenie verdiktu. Komisári totižto v piatok neskoro večer miestneho času oznámili, že celú vec odročujú na sobotu dopoludnia. Čaká sa na nové dôkazy, ktoré má poskytnúť Max Verstappen.

Po tom, čo technický delegát FIA Jo Bauer informoval komisárov o porušení pravidiel, sa začalo vyšetrovanie. Komisári naplánovali vypočúvanie zástupcov Mercedesu na 23:15 nášho času. Tí približne po hodine riaditeľstvo pretekov opustili. Na výsledky vyšetrovania sme však čakali márne.

O ďalšie dve hodiny totižto štvorica komisárov vydala stanovisko, v ktorom prikázala technickému delegátovi zabaviť a zapečatiť zadné krídlo Lewisa Hamiltona, a na margo samotného vyšetrovania dodala: “Komisári odročujú vypočúvanie v súvislosti s Dokumentom 18 [o porušení technických pravidiel na aute Lewisa Hamiltona], keďže očakávajú ďalšie dôkazy, ktoré nebudú dostupné skôr ako ráno.”

O aké dôkazy môže ísť? V pravidlách je predsa jasne uvedené, že v čase aktivácie systému DRS nesmie medzera medzi spodnou a vrchnou klapkou zadného krídla presiahnuť 85 milimetrov. Neskôr večer sa navyše objavilo video, v ktorom vidieť, ako sa zástupcom FIA podarilo cez zadné krídlo Lewisa Hamiltona prestrčiť valec s priemerom podstavy 85 milimetrov, presne taký, ako vo videu z dielne Aston Martinu používal mechanik tímu.

Je zrejmé, že v hre musí byť ešte niečo iné, čím sa Mercedes snaží vyargumentovať, že z ich strany nedošlo k porušeniu pravidiel. Špekulovalo sa, že strieborným šípom v tomto smere mohol pomôcť Max Verstappen, ktorý po kvalifikácii skúmal zadné krídlo svojho monopostu, a následne sa dotýkal aj toho na aute Lewisa Hamiltona.

Tieto špekulácie následne potvrdilo aj ďalšie predvolanie. Ku komisárom sa majú o 9:30 miestneho času (13:30 nášho) dostaviť zástupcovia tímu Red Bull, ako aj samotný Max Verstappen, a to kvôli potenciálnemu porušeniu článku 2.5.1 Medzinárodného športového kódexu FIA.

“Do parc fermé smú vstúpiť len poverení funkcionári. Bez poverenia týchto funkcionárov alebo príslušných pravidiel nie je povolená žiadna obsluha, kontrola, nastavovanie či opravy monopostov,” stojí v článku, ktorý mal porušiť Max Verstappen. V skratke: Max Verstappen sa nemal dotýkať monopostu Lewisa Hamiltona — minimálne nie jeho potenciálne nelegálnych komponentov.

Podarí sa Mercedesu vďaka Verstappenovmu dotýkaniu sa monopostu vyhnúť penalizácii? Alebo mohol Holanďan dokonca úmyselne či neúmyselne poškodiť mechanizmus zadného krídla? Z videa nie je zrejmé, že by Verstappen vyvíjal akúkoľvek silu na súčiastku, na ktorú počas riadnej prevádzky pôsobí záťaž ekvivalentná niekoľkým stovkám kilogramov. Dokonca aj v prípade, ak DRS zlyhá, sa ho mechanici snažia opraviť tým, že prudko udrú do hornej klapky zadného krídla.

Viac sa dozvieme po vypočutí Maxa Verstappena.

Za zmienku ešte stojí dokument, ktorý FIA vydala počas toho, ako sme čakali na verdikt. Vyplýva z neho, že technici FIA si počas rutinných kontrol monopostov posvietili aj na zadné krídlo Valtteriho Bottasa — ktorého sa Verstappen nedotkol —, a ktoré bolo v úplnom poriadku.