logo F1online.sk

Verstappen: Vedel som, že nemôžu brzdiť tam, kde ja

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala8. 11. 2021

Ak by to v prvej zákrute Veľkej ceny Mexika dopadlo inak, aj celé preteky mohli dostať úplne iný nádych. Maxovi Verstappenovi sa však štart podaril na jednotku s hviezdičkou, čo ho predurčilo k zisku deviateho víťazstva v sezóne. Holanďan si dal na prvých metroch pretekov obzvlášť záležať a vyplatilo sa.

Verstappen by však nemal ďakovať len sebe a svojmu monopostu, ale trochu aj Valtterimu Bottasovi, ktorý sa pred prvou zákrutou presunul do stredu trate a na ľavej strane uvoľnil akurát dostatok miesta pre Red Bull. Ten nezaváhal a okamžite sa do voľného priestoru natlačil.

V tej chvíli už bolo neskoro s tým niečo robiť. Riaditeľ pretekov v nedeľu ráno pilotov upozornil, že akékoľvek vytlačenie súpera pred prvou zákrutou bude potrestané. A tak sa Verstappen ničoho nebál a sústredil sa len na brzdenie. Brzdný bod posunul až tak ďaleko, že to Hamilton musel okamžite vo vysielačke vypichnúť inžinierom.

“Vedel som, že štart bude dôležitý. Do prvej zákruty sme šli traja vedľa seba a išlo tam len o to, kto bude brzdiť neskôr. Prešiel som po vonkajšku, dostal sa do čela a to mi vlastne pripravilo pôdu na zvyšok pretekov. Mohol som si diktovať vlastné tempo,” v krátkosti zhrnul celé preteky Max Verstappen, no viac na nich azda ani nebolo čo rozoberať.

Red Bull skrátka jazdil vo vlastnej lige a už pred pretekmi si to dobre uvedomoval. “Celý čas som bol sebavedomý, že dnes by sme mohli mať dobrý deň, pretože aj v minulosti nám táto trať vyhovovala.”

Ako vyzerala príprava na štart? “Bolo kľúčové sa cez nich dostať už v prvej zákrute, avšak nikdy neviete, čo sa prihodí, a ani som o tom veľmi nepremýšľal. Len som sa nechal prekvapiť, čo sa stane. Dostal som sa na vonkajšok a presne som vedel, kde chcem brzdiť. Vedel som tiež, že ak sa pokúsia brzdiť tam, kde aj ja, tak tú zákrutu nezvládnu.”

Toto Wolff i Lewis Hamilton vyčítali Valtterimu Bottasovi, že na vonkajšku nechal toľko miesta. “Aj tak tam musíte nechať jednu šírku vozidla,” podotkol Verstappen. “Oni s tým nemohli nič robiť, už sme boli jeden vedľa druhého.”

Čo dodať ku zvyšku pretekov? Max Verstappen si rýchlo vybudoval náskok a už po pár kolách bolo jasné, že ho Hamilton nijako neohrozí. Do cieľa dorazil ďaleko pred súpermi, tretíkrát z posledných štyroch mexických veľkých cien sa stalo, že víťaz mal viac ako pätnásťsekundový náskok.

Rozloženie síl sa v porovnaní so sobotou úplne otočilo, hoci podľa Verstappena sa Red Bull v kvalifikácii prepadol len kvôli pneumatikám. Keďže v Mexiku majú autá menej prítlaku ako v Monze, oveľa dôležitejší je mechanický grip. Akékoľvek zaváhanie pri manažovaní pneumatík má preto vážnejšie dôsledky ako na iných okruhoch.

“Na niektorých tratiach sú absolútne kritické teploty pneumatík a ich zohrievanie. Ak to trafíte, tak môžete byť na tom úžasne. Avšak, ak vám to celkom nevyjde, stratíte kopu času. Presne to sa stalo nám,” vysvetľuje priebežný líder šampionátu. “Piatok sme mali dobrý, dobrá bola aj sobota ráno. Kvalifikácia bola strašná, avšak dnes sa zas všetko vrátilo do normálu.”

“Vedel som, že v pretekoch nám to nebude robiť problémy. Akonáhle gumy zohrejete, auto sa správa normálne. Avšak, ak sa za niekým zaseknete, tak ste dosť limitovaní, auto sa začne prehrievať, brzdy sa tiež začnú kvôli nadmorskej výške prehrievať. Kľúčové bolo dostať sa dopredu,” zdôraznil Max Verstappen.

Max Verstappen má už v šampionáte náskok devätnásť bodov. Predstavuje si už, ako nad hlavu dvíha majstrovskú trofej? “Tento rok dobre viem, ako rýchlo sa to môže rozplynúť,” poznamenal Holanďan, ktorý mal v jednej fáze 32 bodov k dobru, no v priebehu dvoch veľkých cien nabral osembodové manko. “Ja o tom takto nerozmýšľam. V Brazílii sa pokúsime získať rovnako veľa, alebo aj viac bodov ako tu, keďže nás čaká šprint, a pokúsime sa ešte si upevniť náš náskok. Taký cieľ však máme pred každým víkendom. Ja o takýchto veciach nezačnem snívať, treba bojovať až do Abú Zabí.”