logo F1online.sk

Prečo je Mercedes taký rýchly? Rozhodne o titule šikovný trik so závesmi a difúzorom?

Lewis Hamilton, Mercedes zozadu
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2021

Red Bull už v Turecku nechápavo krútil hlavou nad rýchlosťou Mercedesu na rovinkách. Jeho predstavitelia sa však zastrájali, že veci prídu na koreň, a dnes to vyzerá tak, že trik strieborných šípov odhalili. Ten však nemá spočívať v tom, ako funguje pohonná jednotka Mercedesu, ale ako pracujú jeho závesy v spolupráci s difúzorom.

Helmut Marko a Christian Horner pred dvoma týždňami hlásili, že Lewis Hamilton v niektorých fázach pretekov predbiehal monoposty jedna radosť. S obrovskou rýchlostnou výhodou, ktorá sa mala na rovinkách vyšplhať až nad 15 km/h, to bola preňho hračka.

K tejto téme sa Christian Horner vrátil počas piatkového prvého tréningu, keď uviedol, že drvivá väčšina z náskoku Mercedesu pramení z rýchlosti na rovinkách. “Je to výrazné, 90 percent toho vzniká na rovinkách.”

“Je to len kvôli tomu, že jazdia s agresívnejším motorovým režimom, alebo je to ten systém, ktorý teraz zvyknú aktivovať?” tajomne sa spýtal šéf Red Bullu. Najskôr sa zdalo, že tým naráža na špekulácie o pohonnej jednotke Mercedesu, ktorá vraj dokáže v prípade potreby ochladzovať vzduch pred vstupom do spaľovacieho motora, a tým dočasne zvýšiť jej výkon.

Pravdepodobne však Horner nenarážal na toto. Neskôr v rámci toho istého rozhovoru totižto poznamenal: “Ale nie je to len o motore. V Turecku sme mohli vidieť, že výrazne znižovali svetlú výšku monopostu.”

A vďaka Paulovi di Restovi a jeho analýze sme si aj mohli pozrieť, ako práca takého systému vyzerá. Odborník Sky Sports poukázal na pohyb zadných závesov Lewisa Hamiltona na cieľovej rovinke v Turecku.

Pri akcelerácii na začiatku rovinky môžeme pozorovať, ako — zrejme vďaka práci zadných závesov — pomerne svižne klesne celá zadná časť monopostu. Na konci rovinky sa zas veľmi rýchlo vráti do pôvodného stavu.

Prečo je toto zníženie svetlej výšky monopostu na zadnej náprave také výhodné? V prvom rade vďaka tomu, že nižšie položený monopost má na rovinkách menší odpor, no pravdou je, že to nie je jej primárny benefit.

Keď podlaha monopostu klesne až príliš nízko a je horizontálne položená, či nebodaj v negatívnom uhle, pod monopostom sa naruší prúd vzduchu. Ten prestane pekne pretekať cez difúzor, prípadne prestane pretekať vôbec, a začnú sa tvoriť turbulencie (aerodynamický stall). A ako sme vysvetlili na jar v našom článku o difúzore McLarenu, turbulencie v oblasti difúzora znižujú jeho efektivitu, a teda aj množstvo prítlaku a odporu, ktorý generuje.

Pilot určite nechce, aby sa mu niečo také stalo v rýchlej zákrute, no čo na rovinkách? Tam predsa nepotrebuje tak veľa prítlaku a chce, aby odpor auta bol čo najmenší. Aerodynamici sa preto úmyselne snažia vymyslieť spôsob, ako na rovinkách v oblasti difúzora vytvoriť aerodynamický stall, a teda zmenšiť prítlak a odpor.

Otázka je, ako to Mercedes dosiahol? Adrian Newey vo svojej knihe Ako postaviť monopost F1 vysvetlil, že on počas svojich rokov vo Williamse vyrobil systém podobný DRS, keď na rovinkách vďaka aktívnym závesom znížil svetlú výšku monopostu do takej miery, že vznikol aerodynamický stall v oblasti difúzora. Jeho monoposty tým pádom v zákrutách mali dostatok prítlaku, no na rovinkách za to nezaplatili väčším odporom.

Samozrejme, dnes sú aktívne prvky na monopostoch zakázané. Ak je systém čisto mechanický, nejde o nič nelegálne. Ako však Mercedes dokáže ustrážiť, že sa “neaktivuje” v rýchlej zákrute? To je zatiaľ záhadou.

“Spôsobiť stall v difúzore v tej správnej rýchlosti nie je len tak,” poznamenal Martin Brundle. “Vyzerá to tak, že Mercedes to nedokáže vždy, najmä nie na začiatku pretekov, azda keď majú v aute viac paliva. Všetko nasvedčuje tomu, že im to vychádza za istých okolností. A zároveň si nemôžete dovoliť, aby sa vám vytvoril stall na difúzore v rýchlej zákrute, pretože vyletíte z trate…”

Pri týchto slovách si spomeňme aj na vyjadrenie Helmuta Marka, ktoré krásne zapadá do Brundlovej teórie. “Najmä pri jazde s prázdnou nádržou majú nad nami veľkú výhodu. Na začiatku pretekov sme boli na ich úrovni. Preto mal Hamilton taký problém s Cunodom. Neskôr, keď Hamilton natrafil na Gaslyho, ho predbehol spôsobom, ako keby on len parkoval.”

Na záver pripomeňme, že tento trik nie je nový a snažia sa ho využiť všetky tímy. Vyzerá to však tak, že Mercedes je v tomto smere najšikovnejší, keď na začiatku rovinky dokáže znížiť svetlú výšku zadnej časti rýchlejšie a výraznejšie ako konkurencia.

Súvisiace články