logo F1online.sk

AMuS: Pneumatiky budeme zahrievať dečkami ešte dva roky

Zahrievacie dečky pneumatík
© Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala12. 10. 2021

Formula 1 sa plnou rýchlosťou vyrútila na cestu znižovania nákladov, no vo viacerých smeroch naráža na odpor veľkých tímov. Z tohto dôvodu koniec zahrievacích dečiek pneumatík nepríde tak skoro, ako sme dúfali. Najnovšie sa hovorí o kompromise v podobe zákazu až od roku 2024.

Keď vedenie spisovalo pravidlá pre novú éru, ktorá sa mala podľa pôvodného plánu začať tento rok, a hľadalo dodávateľa pneumatík, prikázalo mu vyrobiť zmesi, ktoré budú poskytovať dostatočný grip okamžite po opustení boxov aj bez potreby ich zahrievania.

V dôsledku pandémie sa všetky termíny posunuli o jeden rok. Úmysel predstaviť osemnásťpalcové pneumatiky zostal, no zo zákazu zahrievacích dečiek napokon zišlo. Nemecký Auto Motor und Sport teraz tvrdí, že pneumatiky prestaneme zahrievať až v sezóne 2024. Celá vec sa má preberať na stredajšom zasadnutí Komisie F1 v Londýne.

Veľké tímy sa doteraz snažili úplne vyhnúť zákazu dečiek. Zohriať nové nízkoprofilové pneumatiky bude náročnejšie, čo pre nich predstavuje hrozbu. Kolá po zastávkach v boxoch budú o to nepredvídateľnejšie, veď niektoré tímy majú problémy dostať pneumatiky do optimálneho okna aj s dečkami. Veľkým tímom nevonia ísť do takého rizika.

Menšie tímy by sa azda potešili, keby sa zväčšil potenciál na premiešanie poradia. Okrem toho by určite privítali zníženie nákladov spojených so zákazom dečiek, keďže každá stajňa ich na súťažný víkend potrebuje 40. Okrem nákladov spojených s transportom musia zaplatiť aj za ne. “Mali by ste vidieť, koľko dečiek je zapojených v noci,” prezradil šéf AlphaTauri Franz Tost. “Práve som podpísal zmluvu na dodávku zahrievacích dečiek na rok 2022 a vyšlo nás to na 375-tisíc eur.” Jedna kompletná sada vydrží dva roky.

Argument súperov, že zákaz by mohol znamenať aj zníženie bezpečnosti, jeden z tímových manažérov rýchlo zmietol zo stola: “V kvalifikácii niekedy autá čakajú na konci boxov celé minúty, aby mali na trati dobrú pozíciu. Počas toho pneumatiky úplne vychladnú a aj tak to nejako zvládnu.” Presne to sme mohli vidieť v sobotu v Turecku.

Ako pri prakticky všetkých témach bude treba nájsť kompromis, o ktorom sa má rokovať v stredu. A už poznáme, ako by mohol vyzerať.

Zahrievacích dečiek sa nezbavíme hneď, ale postupne. Od budúceho roka má mať každý tím povolené využívať len 20 dečiek namiesto terajších 40. Pneumatiky do dažďa a prechodných podmienok sa už zohrievať nebudú vôbec.

Zohrievanie slikov bude stále povolené, no každým rokom na nižšiu teplotu. Teraz pravidlá povoľujú nastaviť zohrievanie predných pneumatík na 100 °C, zadných na 90. Od budúcej sezóny by to malo byť už len 70 °C, v roku 2023 ešte menej, a síce 50 stupňov. V sezóne 2024 by mal prísť úplný zákaz.

Súvisiace články