Red Bull zaskočil motorový výkon Mercedesu: Akoby jazdili s DRS
Lewis Hamilton počas Veľkej ceny Turecka doslova lietal. Podľa šéfa Red Bullu Christiana Hornera a športového poradcu tímu Helmuta Marka bol od ostatných rýchlejší o 15 až 20 km/h. Red Bull nad touto obrovskou výhodou nadvihuje obočie. Netuší, kde sa vzala všetka tá rýchlosť.
Nedeľné preteky poľahky vyhral Valtteri Bottas, na ktorého Max Verstappen nedokázal vyvinúť poriadny tlak. Fínovi istotne pomohlo, že na rovinkách sa nemusel obávať útokov, keďže počas víkendu nasadil menšie zadné krídlo.
Čo však tábor Red Bullu zarazilo viac, bola rýchlosť Lewisa Hamiltona, ktorý zvolil inú taktiku. Hoci už pred sobotou dobre vedel, že bude štartovať prinajlepšom jedenásty, rozhodol sa nasadiť väčšie zadné krídlo, ktoré má aj väčší odpor. Na rýchlosti mu to však neubralo. Helmut Marko neveril vlastným očiam, keď uvidel, akým tempom sa Brit ženie po rovinkách.
“Musíme niečo vymyslieť, pretože Mercedes je na rovinkách veľmi rýchly,” uviedol Helmut Marko v rozhovore pre ORF. “Boli tu rýchlejší o takmer 15 km/h, akoby jazdili s otvoreným DRS. Takto je to už od Silverstonu a tá medzera sa len zväčšuje… Neviem, odkiaľ pochádza táto motorová výhoda a čo s tým vieme spraviť. Musíme ešte viac optimalizovať naše šasi, aby sme to dostali do nejakej rovnováhy.”
Helmut Marko vidí v rýchlosti Mercedesu nebezpečenstvo a Christian Horner mu dáva za pravdu. “Ich rýchlosť na rovinkách sa nedávno výrazne zlepšila. Zatiaľ čo predtým sme sa im vedeli vyrovnať nasadením menších krídel, teraz sa im už nedokážeme priblížiť.”
Vidieť to bolo pri súboji Lewisa Hamiltona a Sergia Péreza. Úradujúci majster sveta si na svojho súpera vyšliapol aj bez DRS. “Hlavne Lewis mal na rovinkách významnú výhodu, a to aj s väčším zadným krídlom na aute. Musíme vylepšiť náš balík čo najviac, ako sa bude dať. Je prekvapujúce, aký pokrok dokázali spraviť po stránke pohonnej jednotky.”
Red Bull môže preto tešiť fakt, že aspoň v Pohári jazdcov sa dostal do čela. Max Verstappen však vedie len o šesť bodov a ak sa ukáže, že motorová výhoda strieborných šípov je reálna, vo zvyšnej časti sezóny bude mať vážny problém. Nemôže mať totižto šťastie na to, že Mercedes spraví chybu alebo nevyštartuje z čela, donekonečna.
Továrni v Milton Keynes by teraz veľmi pomohlo, keby vedela, odkiaľ prišiel tento veľký skok. Jedna teória hovorí, že nasadením nových motorových komponentov si Mercedes môže dovoliť zapnúť aj agresívnejší režim, ktorý ponúkne viac výkonu.
“Pri všetkých ich tímoch vidíte, že manažujú nejaké problémy so spoľahlivosťou, čo je pre Mercedes nezvyčajné. Ale ich výkon je stále ohromujúci,” konštatuje Christian Horner. “Či jedno prichádza ruka v ruke s tým druhým, to nevieme.”
“Nedeľa však jasne poukázala na jednu vec. Ak sa pozriete na rozdiely v rýchlostiach na najdlhšej rovinke, zbadáte, že v niektorých momentoch šlo až o 15 alebo 20 km/h, čo je viac, ako keby mali DRS,” doplnil. Poznamenajme, že DRS v nedeľu nebolo možné využiť kvôli mokrej trati.