logo F1online.skF1online.sk

Vettel podporuje zavedenie rýchlostného limitu na všetkých nemeckých diaľniciach

Sebastian Vettel
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 10. 2021

Posledná bašta „feťákov rýchlosti“. Na väčšine diaľnic v Nemecku môžete ešte aj v roku 2021 jazdiť bez obmedzenia rýchlosti. Za posledné roky bola otázka zavedenia rýchlostného limitu na stole niekoľkokrát, no nikdy k tomu nedošlo. Teraz sa o tomto návrhu diskutuje opäť a k podporovateľom zrušenia úsekov diaľnic bez obmedzenia rýchlosti sa zaradil aj Sebastian Vettel.

Nemecko je jedinou krajinou Európskej únie, kde nemajú na diaľniciach obmedzenú rýchlosť. Na asi 30 percentách z celkových 18 115 kilometrov diaľnic je limit zavedený, buďto permanentný alebo dočasný. Vo zvyšku nie je rýchlosť obmedzená vôbec. Okrem Nemecka je tu ešte ostrov Man (súčasť Spojeného kráľovstva, ale nikdy nebol členom EÚ), kde môžete jazdiť bez obmedzení mimo obce. Rýchlostné limity nemajú ani diaľnice vo Venezuele a na niektoré úseky v Indii.

Z tohto veľmi krátkeho zoznamu by Nemecko mohlo čoskoro vypadnúť. Opäť tam totiž prebieha diskusia o zavedení rýchlostného limitu, čo je v tejto krajine spoločensky veľmi citlivá téma. Pilot Aston Martinu Sebastian Vettel sa postavil na stranu bojovníkov za úpravu predpisov.

„Je to spôsob, akým vieme ušetriť dva milióny ton CO2 emisií. A čo je ešte dôležitejšie, môžeme takto zvýšiť bezpečnosť na cestách,“ prehlásil štvornásobný šampión na tlačovej konferencii v Turecku.

„V Nemecku dochádza k dopravným nehodám v dôsledku absentujúceho rýchlostného limitu. Ak by to teda pomohlo ušetriť život čo i len jedného človeka, potom podľa mňa niet o čom diskutovať,“ dodal Vettel.

Rýchlostné limity sa na európskych diaľniciach pohybujú v rozmedzí od 100 do 140 kilometrov za hodinu. Hlasy odporcov zavedenia rýchlostného limitu argumentujú tým, že by sa jednalo o ďalšie obmedzenie osobných slobôd, čo však Vettel odmieta.

„Ľudia si spájajú slobodu a rýchlostné limity. Ak mám byť úprimný, ja osobne sa necítim neslobodne, keď prídem napríklad do Turecka, Británie, Spojených štátov alebo akejkoľvek inej krajiny, kde rýchlostné limity majú,“ hovorí Vettel.

„Nemám pocit, že prekročím hranice a odrazu sa necítim slobodne. Myslím, že tu nehovoríme o slobode, ale o niečom, na čo sme zvyknutí a v budúcnosti o to prídeme. Či už teraz alebo o niekoľko rokov. So zavedením rýchlostného limitu teda nemám problém.“

„Ak niekto chce jazdiť rýchlo, mal by to robiť na mieste, kde je to bezpečné. V tomto prípade by to mal byť pretekársky okruh. Samozrejme, aj pre mňa je rýchla jazda niečím vzrušujúcim. Ak by nebola, zvolil by som si iné povolanie. Podľa mňa to však na okruhu dáva omnoho väčší zmysel, keďže tam môžete zažiť rýchlosť a testovať svoje limity bez toho, aby ste tým ohrozili ľudí okolo seba,“ dodal Vettel.

Ten je dlhoročne známy ako obdivovateľ nemeckej kancelárky Angely Merkelovej. Tá však v minulotýždňových federálnych voľbách utrpela porážku, čo je hlavný dôvod, prečo je zavedenie rýchlostných limitov opäť na stole.

„Myslím si, že Nemecku, Európe a aj svetu môže Angela Merkelová chýbať. Podľa mňa bola skvelým lídrom a musela prejsť veľmi ťažkým obdobím,“ hovorí Vettel.

„Taktiež sa však cítim pripravený na zmenu. Nie som z výsledku volieb sklamaný, ale dúfam, že nová vláda podnikne množstvo krokov. Myslím, že je čas hovoriť o sociálnej nespravodlivosti a klimatickej kríze. Podľa mňa existuje mnoho vecí, ktoré treba riešiť. Nie som žiadny politológ, ale myslím si, že môžeme byť priekopníkmi niektorých dôležitých tém vo svete.“

„Nemecko je veľmi bohatá krajina. Môžeme využiť naše bohatstvo, náš priemysel, našich šikovných ľudí a ako prví sa posunúť smerom k lepšej budúcnosti. Môžeme tým inšpirovať mnoho ďalších národov. Verím, že tieto voľby prinesú vládu, ktorá bude viac konať než rozprávať,“ uzavrel Vettel.

Súvisiace články

Diskusia